Material Class: 2. aste

Tekoäly nyt! -perusopetushankkeen hyvät käytänteet

Tekoäly on tullut opetuksen osaksi. Mistä siinä on kyse ja mitä siitä olisi hyvä tietää? Opetushallituksen rahoittaman Tekoäly nyt! -perusopetushankkeen (8/2022–7/2024) aikana opitaan ymmärtämään ja käyttämään tekoälyä sekä opettamaan ja oppimaan tekoälyn avulla. Hankeopettajat viidestä kunnasta ja eNorssi-verkostosta kehittävät materiaaleja ja tekoälypolkua varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.  Lue lisää hankkeista verkkosivuiltamme sekä Innokas-verkoston blogista.

Johdanto tekoälyyn:

Tässä videosarjassa luokanopettaja ja tietotekniikan aineenopettaja Jukka Lehtoranta ja tutkijatohtori Janne Fagerlund tarkastelevat tekoälyä eri näkökulmista.:

Tekoälyn perusteet: 

Koneoppimisen perusteet:

Koneoppimista ohjelmoinnin ja robotiikan avulla: 

 

Post COVID -ajan toimivat digipedagogiset käytänteet -videosarja

Post COVID -ajan toimivat digipedagogiset käytänteet -videosarjassa esitellään Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa vuosina 2020-2021 käytössä olleita etä- ja hybridiopetuskäytänteitä ja pohditaan niiden hyödynnettävyyttä osana nykyaikaista, osallistavaa monimuoto-opetusta.  Käytänteiden lisäksi videoille on kerätty opettajankouluttajien, täydennyskouluttajien ja opiskelijoiden kokemuksia käytännön toteutuksesta ja toimivista työskentelytavoista (best practices). Videosarjassa on viisi teemaa: 1) Hybridistä kohti monimuoto-opetusta, 2) Hybridiopetuksen pedagogiikkaa, 3) Hybridiopetuksen tekniset ratkaisut, 4) Osallistavat digitaaliset työtavat ja 5) Toimivat etä- ja hybriditapahtumat. Kaikki videot löytyvät YouTube-soittolistana täältä.

Hybridistä kohti monimuoto-opetusta

Hybridiopetuksen pedagogiikkaa

Hybridiopetuksen tekniset ratkaisut

Osallistavat digitaaliset työtavat

Toimivat etä- ja hybriditapahtumat

 

Game it now! -pelinkehitystaitopaketit

Game it now -oppimateriaali: Peliartistin ja Pelikoodarin taitopaketit

Game it now! -hankkeessa Viopen kanssa yhteistyössä tuotettu pelinkehityksen oppimateriaali koostuu kahdesta materiaalista: Peliartistin ja Pelikoodarin taitopaketeista.  Teemaan jo perehtynyt opettaja voi käyttää materiaalia opetusryhmänsä kanssa suoraan oppitunnilla, mutta materiaali toimii erinomaisesti myös opettajan omien taitojen kehittämiseen tai pelinkehityksen opetuksen suunnitteluun räätälöidysti. Näiden materiaalien kautta pääsee pintaa syvemmälle pelinkehitysprojekteja suunnitellessa ja tehdessä. Materiaalit ovat vapaassa käytössä kaikille suomalaisille oppilaille ja opettajille! (Huom. Jos haluat tallentaa etenemisesi alustan tehtävissä, tulee sinun ensin luoda tunnukset ja kirjautua sisälle. Näin alusta muistaa ja tallentaa aiemmin tehdyn ja voit jatkaa siitä, mihin jäit. Jos haluat tutustua materiaaleihin kirjautumatta, valitse ”START COURSE”.)

  1. Peliartistin taitopaketti
  2. Pelikoodarin taitopaketti

GDevelop5-pelimoottori ja pelinkehityshaaste

“Pelihahmosi seikkailee tietokoneen ruudulla. Päämääränä on päästä hyppelemällä kentän alanurkasta ylänurkkaan!”

Tässä materiaalipaketissa harjoitellaan pelintekoa käyttäen GDevelop5-pelimoottoria. Tämän voi tehdä joko asentaen ohjelman tietokoneelle tai käyttäen sen Online-versiota selaimessa. GameDev-haastetta varten on nauhoitettu ohjevideot, joita voidaan käyttää apuna sukellettaessa pelimaailmaan. (Scratch-materiaalin löydät täältä.)

GDevelop5 Online -haaste käyttäen ohjelman selainversiota

Haasteen voi toteuttaa GDevelop5-pelimoottorilla online-version avulla. Ohjelmaa ei tarvitse ladata koneelle ja se toimii selainpohjaisena. Haasteen toteutus onnistuu siis myös esim. Chromebookeilla. Online-versiossa on käytössä valmiit objektit (hahmot, esteet, viholliset, alustat, jne.). Näitä voi hyödyntää pelin tekemisessä. Tarkoituksena on innostaa oppilaita ja miksei myös opettajiakin pelinkehityksen saloihin. Online-versiossa ei voi tehdä omaa grafiikkaa. Tällä hetkellä tallennus onnistuu Omaan Driveen. Pelin projektitiedoston (muotoa *.json) voi avata uudelleen muokattavaksi. Haasteen kevyeen toteutukseen menee n. 2-3 oppituntia (45min). Materiaalin löydät täältä ja video-ohjeistuksen Innokkaan YouTube-soittolistalta.

GDevelop5-haaste, asennettava ohjelma

Haasteen voi toteuttaa myös GDevelop5-pelimoottorin koneelle asennettavan monipuolisen ohjelman avulla. Toisin kuin selaimella käytettäessä, tämä haastemateriaali ei käytä valmiita grafiikoita tai ääniä, vaan nekin tuotetaan itse. Asennettavalla ohjelmalla työskenneltäessä oppilaat ja opettajat pääsevät tutustumaan monipuolisempiin mahdollisuuksiin verrattuna selainversioon. Haasteen toteutukseen menee n. 2-3 oppituntia (45min). Materiaalin löydät täältä ja video-ohjeistuksen Innokkaan YouTube-soittolistalta.

Lego EV3: Perusteet

EV3 perusteet -materiaali ohjaa laitteiston ja ohjelmoinnin perusteisiin. Liikkeelle lähdetään robotin osien esittelystä, ohjelman avaamisesta ja yksinkertaisimpien käskyjen teosta. Harjoitteet vaikeutuvat vähitellen ja lopussa on muutamia malleja avoimista tehtävistä, joita roboteilla voi tehdä.

Materiaali noudattaa Innokas -verkoston Kiinnostaako koodaus ja robotiikka -koulutusten harjoituksia.

Lego EV3 perusteet