Material Class: 2. aste

Game it now! -pelinkehitystaitopaketit

Game it now -oppimateriaali: Peliartistin ja Pelikoodarin taitopaketit

Game it now! -hankkeessa Viopen kanssa yhteistyössä tuotettu pelinkehityksen oppimateriaali koostuu kahdesta materiaalista: Peliartistin ja Pelikoodarin taitopaketeista.  Teemaan jo perehtynyt opettaja voi käyttää materiaalia opetusryhmänsä kanssa suoraan oppitunnilla, mutta materiaali toimii erinomaisesti myös opettajan omien taitojen kehittämiseen tai pelinkehityksen opetuksen suunnitteluun räätälöidysti. Näiden materiaalien kautta pääsee pintaa syvemmälle pelinkehitysprojekteja suunnitellessa ja tehdessä. Materiaalit ovat vapaassa käytössä kaikille suomalaisille oppilaille ja opettajille! (Huom. Jos haluat tallentaa etenemisesi alustan tehtävissä, tulee sinun ensin luoda tunnukset ja kirjautua sisälle. Näin alusta muistaa ja tallentaa aiemmin tehdyn ja voit jatkaa siitä, mihin jäit. Jos haluat tutustua materiaaleihin kirjautumatta, valitse ”START COURSE”.)

  1. Peliartistin taitopaketti
  2. Pelikoodarin taitopaketti

GDevelop5-pelimoottori ja pelinkehityshaaste

“Pelihahmosi seikkailee tietokoneen ruudulla. Päämääränä on päästä hyppelemällä kentän alanurkasta ylänurkkaan!”

Tässä materiaalipaketissa harjoitellaan pelintekoa käyttäen GDevelop5-pelimoottoria. Tämän voi tehdä joko asentaen ohjelman tietokoneelle tai käyttäen sen Online-versiota selaimessa. GameDev-haastetta varten on nauhoitettu ohjevideot, joita voidaan käyttää apuna sukellettaessa pelimaailmaan. (Scratch-materiaalin löydät täältä.)

GDevelop5 Online -haaste käyttäen ohjelman selainversiota

Haasteen voi toteuttaa GDevelop5-pelimoottorilla online-version avulla. Ohjelmaa ei tarvitse ladata koneelle ja se toimii selainpohjaisena. Haasteen toteutus onnistuu siis myös esim. Chromebookeilla. Online-versiossa on käytössä valmiit objektit (hahmot, esteet, viholliset, alustat, jne.). Näitä voi hyödyntää pelin tekemisessä. Tarkoituksena on innostaa oppilaita ja miksei myös opettajiakin pelinkehityksen saloihin. Online-versiossa ei voi tehdä omaa grafiikkaa. Tällä hetkellä tallennus onnistuu Omaan Driveen. Pelin projektitiedoston (muotoa *.json) voi avata uudelleen muokattavaksi. Haasteen kevyeen toteutukseen menee n. 2-3 oppituntia (45min). Materiaalin löydät täältä ja video-ohjeistuksen Innokkaan YouTube-soittolistalta.

GDevelop5-haaste, asennettava ohjelma

Haasteen voi toteuttaa myös GDevelop5-pelimoottorin koneelle asennettavan monipuolisen ohjelman avulla. Toisin kuin selaimella käytettäessä, tämä haastemateriaali ei käytä valmiita grafiikoita tai ääniä, vaan nekin tuotetaan itse. Asennettavalla ohjelmalla työskenneltäessä oppilaat ja opettajat pääsevät tutustumaan monipuolisempiin mahdollisuuksiin verrattuna selainversioon. Haasteen toteutukseen menee n. 2-3 oppituntia (45min). Materiaalin löydät täältä ja video-ohjeistuksen Innokkaan YouTube-soittolistalta.

Lego EV3: perusteet

EV3 perusteet -materiaali ohjaa laitteiston ja ohjelmoinnin perusteisiin. Liikkeelle lähdetään robotin osien esittelystä, ohjelman avaamisesta ja yksinkertaisimpien käskyjen teosta. Harjoitteet vaikeutuvat vähitellen ja lopussa on muutamia malleja avoimista tehtävistä, joita roboteilla voi tehdä.

Materiaali noudattaa Innokas -verkoston Kiinnostaako koodaus ja robotiikka -koulutusten harjoituksia.

Lego EV3 perusteet

Monialaiset oppimiskokonaisuudet

Innokas-verkosto on kehittänyt yhteistyössä Suomen Akatemian rahoittaman Co4Lab-hankkeen kanssa tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan professori Kai Hakkarainen avaa neliosaisessa videosarjassa sekä monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin liittyviä tiedonluomisen prosesseja ja oppimisen tukemista digitaalisen teknologian avulla että monialaisten oppimiskokonaisuuksien arviointia. Tämä materiaali on tuotettu osana OPH:n rahoittamaa täydennyskoulutusta.

Osa 1, Tiedonluominen monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa

Osa 2, Oppimisen tukeminen digitaalisen teknologian avulla

Osa 3, Arvioinnin tehtävä monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa

Osa 4, Oppimista ja motivoitumista tukevat arviointikäytänteet

Ohjelmoinnin perusteet osa 3: Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa 2)

Välineitä ohjelmoinnin opetukseen -videon toisessa osassa keskitytään tekstipohjaisiin ohjelmointikieliin sekä muun muassa erilaisiin elektroniikka-alustoihin ja robotteihin joita voi käyttää opetuksen tukena. Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.

Ennen tätä videota kannattaa katsoa Ohjelmoinnin perusteet- videosarjan ensimmäinen osa Mitä ohjelmointi on? ja Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa1).