Innocast – Opi ja innostu on Innokas-verkoston uusi podcast, jonka viiden ensimmäisen jakson teemana on ohjelmointi opetuksessa. Podcastissa syvennymme innovatiiviseen oppimiseen yhdessä tutkijoiden, opettajien, kasvattajien sekä lasten ja nuorten kanssa. Vuoden 2025 jaksot tuotetaan osana EU:n koodausviikko -hanketta.
Jakso 1: Ohjelmointi ja monilukutaito – Näetkö koodin ympärilläsi?
Näemmekö koodin ympärillämme arjessa? Miksi ohjelmoinnin ymmärtäminen on tärkeää opetustyössä ja monilukutaidon näkökulmasta – ja miten aihetta voisi käsitellä lasten kanssa? Tässä avausjaksossa syvennytään ohjelmoidun maailman ilmiöihin Innokas-koordinaattori Janne Fagerlundin johdolla yhdessä tutkijoiden Pekka Mertalan ja Lauri Palsan, opettaja Markus Packalénin sekä lasten kanssa.
Pelillistämisen korttipakka -oppimateriaalin avulla voit ohjata pelintekoprojekteja, opettaa pelilukutaitoa ja pelillistää opetustasi monipuolisesti. Materiaalia voi hyödyntää perusopetuksen lisäksi myös 2. asteen ryhmissä. Linkki digitaaliseen ThingLink-materiaaliin löytyy täältä. Materiaali on tuotettu osana Opetushallituksen rahoittamia perusopetuksen Game it now 2.0 ja Pelillistämistä lukioon -hankkeita.
Miten otan Pelillistämisen korttipakka -materiaalin käyttöön?
Pelillistämisen korttipakka sisältää yhteensä 56 korttia neljästä eri teemasta: 1) Pelaa ja opi, 2) Tee peli, 3) Pelillistä ja 4) Lue peliä. Pelaa ja opi -kortit sisältävät hauskoja oppimispelejä, Pelillistä-kortit tarjoavat ideoita oppimisen pelillistämiseen, Tee peli -kortit ohjaavat pelinteon eri vaiheisiin ja Lue peliä -kortit opastavat pelilukutaidon harjoitteluun. Kussakin maassa on yhteensä 14 korttia. Jokaisessa kortissa esitellään yksi teemaan liittyvä menetelmä tai sovellus. Kortista löydät tarkempaa tietoa menetelmästä tai sovelluksesta sekä käytännön esimerkkejä, vinkkejä ja tuntisuunnitelmia.
Vinkki! Hyödynnä Pelillistämisen korttipakkaa pelillisesti: Anna oppilaiden valita tai arpoa korttipakan teema tai teemaan liittyvä kortti. Voitte esimerkiksi sopia, että hyödynnätte jotakin pelillistämisen menetelmää tai oppimispeliä seuraavalla kouluviikolla. Tee peli tai Lue peliä -korttien avulla voit myös rakentaa helposti monialaisen oppimiskokonaisuuden tai teemaviikon.
Ohjelmointi opetuksessa -oppimateriaalin avulla voit opettaa ryhmällesi ohjelmoinnillista ajattelua ja ohjelmointia systemaattisesti vaihe vaiheelta edeten. Polku on rakennettu perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti ja Innokas-verkostossa tehdyn pitkäjänteisen kehittämistyön pohjalta. Materiaalia voi hyödyntää varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen lisäksi myös 2. asteen ryhmissä. Linkki digitaaliseen materiaaliin löytyy täältä: Ohjelmointi opetuksessa -ThingLink. Digitaalinen materiaali on tuotettu osana Opetushallituksen rahoittamaa EU:n koodausviikko -hanketta.
Materiaali sisältää digitaalisen materiaalin lisäksi myös julisteen. Julistetta jaetaan messutapahtumissa kuten ITK-konferenssissa ja Educa-messuilla. Voit myös itse tulostaa julisteen tästä linkistä. Digitaalista materiaalia ja julistetta voi käyttää rinnakkain esimerkiksi siten, että eteneminen polulla merkitään painettuun julisteeseen matkan edetessä.
Miten otan Ohjelmointi opetuksessa -materiaalin käyttöön?
Materiaalissa edetään ohjelmoinnin polulla kolmen kokonaisuuden avulla: 1) Ohjelmointia ilman laitteita, 2) Alkeisohjelmointia ja 3) Ohjelmointikielet. Jokaiseen kokonaisuuteen liittyy useampia teemoja. Kuhunkin teemaan voi perehtyä tietoiskun , videon ja erilaisten tehtävien avulla . Polulla kannattaa edetä järjestyksessä, mutta jos jokin teema on oppilailla jo hallinnassa, sen voi hypätä yli. Suosittelemme, että opettaja tutustuu digitaaliseen oppimateriaaliin etukäteen ja suunnittelee materiaalin käytön ryhmälleen sopivaksi.
Tämän materiaalin avulla voit toteuttaa pakopeliviikon omassa koulussasi. Viikko on toteutettu lukiolaisten kanssa, mutta materiaalia voit hyvin soveltaa myös nuorempien oppilaiden kanssa. Viikon aikana opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat ryhmissä digitaaliset pakopelit. Viikko huipentuu pakopelikilpailuun ja ryhmien rakentamien pelien pelaamiseen. Materiaalin on tuottanut lehtori Riikka Korosalmi, Kuopion klassillinen lukio, osana Opetushallituksen rahoittamaa Pelillisyyttä lukioon -hanketta.
Tutustu pakopeliviikon toteutukseen tämän videon avulla:
Tekoäly on tullut opetuksen osaksi. Mistä siinä on kyse ja mitä siitä olisi hyvä tietää? Opetushallituksen rahoittaman Tekoäly nyt! -perusopetushankkeen (8/2022–7/2024) aikana opitaan ymmärtämään ja käyttämään tekoälyä sekä opettamaan ja oppimaan tekoälyn avulla. Hankeopettajat viidestä kunnasta ja eNorssi-verkostosta kehittävät materiaaleja ja tekoälypolkua varhaiskasvatuksesta perusopetukseen. Lue lisää hankkeista verkkosivuiltamme sekä Innokas-verkoston blogista.
Johdanto tekoälyyn:
Tässä videosarjassa luokanopettaja ja tietotekniikan aineenopettaja Jukka Lehtoranta ja tutkijatohtori Janne Fagerlund tarkastelevat tekoälyä eri näkökulmista.:
Kokeile koneoppimista Lego Spike + Inventor -sovelluksella ja innostu Autotalli-projektista tai kehitä ihan oma projektisi koneoppimista hyödyntäen tämän materiaalin avulla: Koneoppimista Inventor Legolla
Post COVID -ajan toimivat digipedagogiset käytänteet -videosarjassa esitellään Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa vuosina 2020-2021 käytössä olleita etä- ja hybridiopetuskäytänteitä ja pohditaan niiden hyödynnettävyyttä osana nykyaikaista, osallistavaa monimuoto-opetusta. Käytänteiden lisäksi videoille on kerätty opettajankouluttajien, täydennyskouluttajien ja opiskelijoiden kokemuksia käytännön toteutuksesta ja toimivista työskentelytavoista (best practices). Videosarjassa on viisi teemaa: 1) Hybridistä kohti monimuoto-opetusta, 2) Hybridiopetuksen pedagogiikkaa, 3) Hybridiopetuksen tekniset ratkaisut, 4) Osallistavat digitaaliset työtavat ja 5) Toimivat etä- ja hybriditapahtumat. Kaikki videot löytyvät YouTube-soittolistana täältä.
Osa 2.2: Hybridiopetuksen pedagogiikkaa, projektisuunnittelija Sorella Karme & opettaja Marko Väistö: Tällä videolla Helsingin yliopiston projektisuunnittelija Sorella Karme ja DigiErko-alumni Marko Väistö kertovat Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumiskoulutuksessa (DigiErko) ja vastaavassa valinnaisessa opintokokonaisuudessa (EduDigi) hyödynnetyistä hybridiopetustavoista.
Osa 5.2: Toimivat etä- ja hybriditapahtumat, luokanopettaja Anu Kahri: Tällä videolla Innokas-verkoston kouluttaja ja luokanopettaja Anu Kahri Espoon Jalavapuiston koulusta kertoo toiminnallisen, yhdessä oppilaiden kanssa ohjatun Mahtavaa matematiikkaa -etäoppitunnin toteutuksesta.
Game it now -oppimateriaali: Peliartistin ja Pelikoodarin taitopaketit
Game it now! -hankkeessa Viopen kanssa yhteistyössä tuotettu pelinkehityksen oppimateriaali koostuu kahdesta materiaalista: Peliartistin ja Pelikoodarin taitopaketeista. Teemaan jo perehtynyt opettaja voi käyttää materiaalia opetusryhmänsä kanssa suoraan oppitunnilla, mutta materiaali toimii erinomaisesti myös opettajan omien taitojen kehittämiseen tai pelinkehityksen opetuksen suunnitteluun räätälöidysti. Näiden materiaalien kautta pääsee pintaa syvemmälle pelinkehitysprojekteja suunnitellessa ja tehdessä. Materiaalit ovat vapaassa käytössä kaikille suomalaisille oppilaille ja opettajille! (Huom. Jos haluat tallentaa etenemisesi alustan tehtävissä, tulee sinun ensin luoda tunnukset ja kirjautua sisälle. Näin alusta muistaa ja tallentaa aiemmin tehdyn ja voit jatkaa siitä, mihin jäit. Jos haluat tutustua materiaaleihin kirjautumatta, valitse ”START COURSE”.)
“Pelihahmosi seikkailee tietokoneen ruudulla. Päämääränä on päästä hyppelemällä kentän alanurkasta ylänurkkaan!”
Tässä materiaalipaketissa harjoitellaan pelintekoa käyttäen GDevelop5-pelimoottoria. Tämän voi tehdä joko asentaen ohjelman tietokoneelle tai käyttäen sen Online-versiota selaimessa. GameDev-haastetta varten on nauhoitettu ohjevideot, joita voidaan käyttää apuna sukellettaessa pelimaailmaan. (Scratch-materiaalin löydät täältä.)
GDevelop5 Online -haaste käyttäen ohjelman selainversiota
Haasteen voi toteuttaa GDevelop5-pelimoottorilla online-version avulla. Ohjelmaa ei tarvitse ladata koneelle ja se toimii selainpohjaisena. Haasteen toteutus onnistuu siis myös esim. Chromebookeilla. Online-versiossa on käytössä valmiit objektit (hahmot, esteet, viholliset, alustat, jne.). Näitä voi hyödyntää pelin tekemisessä. Tarkoituksena on innostaa oppilaita ja miksei myös opettajiakin pelinkehityksen saloihin. Online-versiossa ei voi tehdä omaa grafiikkaa. Tällä hetkellä tallennus onnistuu Omaan Driveen. Pelin projektitiedoston (muotoa *.json) voi avata uudelleen muokattavaksi. Haasteen kevyeen toteutukseen menee n. 2-3 oppituntia (45min). Materiaalin löydät täältä ja video-ohjeistuksen Innokkaan YouTube-soittolistalta.
GDevelop5-haaste, asennettava ohjelma
Haasteen voi toteuttaa myös GDevelop5-pelimoottorin koneelle asennettavan monipuolisen ohjelman avulla. Toisin kuin selaimella käytettäessä, tämä haastemateriaali ei käytä valmiita grafiikoita tai ääniä, vaan nekin tuotetaan itse. Asennettavalla ohjelmalla työskenneltäessä oppilaat ja opettajat pääsevät tutustumaan monipuolisempiin mahdollisuuksiin verrattuna selainversioon. Haasteen toteutukseen menee n. 2-3 oppituntia (45min). Materiaalin löydät täältä ja video-ohjeistuksen Innokkaan YouTube-soittolistalta.