Material Class: Luokat 3-6

Uutta luovat monialaiset oppimiskokonaisuudet: esimerkkiprojekteja

Innokas-verkosto kehittää tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia.

Tämä materiaali on tuotettu osana Uutta luovat monialaiset oppimiskokonaisuudet -koulutusta. Projektiesimerkeissä hyödynnetään mm. arjen teknologian, ohjelmoinnillisen ajattelun, digitaalisen mallinnuksen ja tulostuksen, robotiikan, pelinkehityksen, micro:bitin ja VR:n käyttötaitoja.

Materiaalin löydät täältä.

Ohjelmointi perusopetuksessa -juliste

Tutustu ohjelmoinnin perusopetuksen polkuun Innokas-verkoston toteuttaman julisteen avulla. Polku on rakennettu perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti ja Innokas-verkostossa viimeisen kymmenen vuoden aikana tehdyn kehittämistyön perusteella. Julisteita jaetaan printattuna erilaisissa messutapahtumissa kuten Educa-messuilla ja ITK-päivillä.

Ohjelmointi perusopetuksessa -juliste

Virtuaalikierros teknoluokkaan

Tämän sivun kautta pääset tutustumaan Innokas-verkoston oppimisen tiloihin ympäri Suomea.

Tiloja tutkitaan ThingLink 360°-kuvalla, josta aukeaa interaktiivisia sisältöjä.

Toimi näin:
1. Avaa linkki haluaamasi kouluun (alla). Tämä avaa koulun ThingLink-kuvan.
2. Käännä puhelin vaaka-asentoon ja paina ruudun keskellä olevaa VIEW 360° -nappia. Nyt voit tutkia ThingLink-kuvaa puhelimen ruudulla.

Jos sinulla on Innokas VR-lasit
3. Paina ruudun oikeassa yläreunassa olevaa VR-lasien näköistä kuvaketta. Nyt ruutu näyttää saman kuvan kahteen kertaan (oikealle ja vasemmalle silmälle).
4. Taita VR-lasit auki ja aseta niiden klipsi tarkasti näytön keskelle kuvien väliin, siten, että voit katsoa ruutua lasien linssien läpi.
5. Tuo puhelinta liikuttamalla linssit aivan nenällesi. Hae sellainen kohta, jossa kuva näyttää parhaimmalta.
6. Nyt voit kääntää päätäsi (ja puhelinta) eri suuntiin ja tutkia luokkaa virtuaalitodellisuudessa!
7. Vie päätä kääntämällä keskellä näkyvä valkoinen piste pyöreiden ThingLink-kohteiden päälle – katso mitä niistä löytyy!

Linkit:
Kylmäojan koulu, Kontiolahti
Jalavapuiston koulu, Espoo

Lego EV3: perusteet

EV3 perusteet -materiaali ohjaa laitteiston ja ohjelmoinnin perusteisiin. Liikkeelle lähdetään robotin osien esittelystä, ohjelman avaamisesta ja yksinkertaisimpien käskyjen teosta. Harjoitteet vaikeutuvat vähitellen ja lopussa on muutamia malleja avoimista tehtävistä, joita roboteilla voi tehdä.

Materiaali noudattaa Innokas -verkoston Kiinnostaako koodaus ja robotiikka -koulutusten harjoituksia.

Lego EV3 perusteet

Arjen automaatio ja robotiikka

Arkipäivän automaatio ja robotiikka -materiaalin avulla tutustut automaatiota ja robotiikkaa hyödyntäviin laitteisiin, opit rakennettua ympäristöä havainnoimalla tekemään ja luomaan ohjelmia, käyttämään ohjelmoinnissa tarvittavia rakenteita ja innovoimaan ohjelmointia ja robotiikkaa hyödyntävän laitteen.

Materiaalipaketti sisältää opettajan ohjeen sekä oppilaiden kanssa käytettävän esitysmateriaalin. Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.

Arjen automaatio ja robotiikka, Esitysmateriaali
Arjen automaatio ja robotiikka, Opettajan ohje

Code.org ohjelmoinnin opetuksessa

Code.org –materiaali sisältää käytännönläheisen ohjeistuksen verkosta ilmaiseksi löytyvän Koodaustunti-materiaalin käyttöönottoon.

Materiaali sisältää ohjeet oppitunnin ennakkovalmisteluista, oppitunnin etenemisestä, arvioinnista sekä vinkkejä lisäharjoitteluun.

Code.org ohjelmoinnin opetuksessa