Material Class: Luokat 3-6

Micro:bit: Sensoreiden käyttö

Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Perusteet, Ohjelmoinnin rakenteet, Sensoreiden käyttö, Ulkoisten osien liittäminen, Hauskat projektit)

 

Micro:bit: sensoreiden käyttö

Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin sensoreiden käyttöön.

1. Micro:bitin sensoritietojen lukeminen ja vertailu **:  Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Micro:bitin sensoritietojen lukemiseen ja vertailuun.

2. Kompassi ***: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Micro:bitiin sisäänrakennetun kompanssisensorin toimintaan.

3. Pylväsdiagrammi (sensoridatan esittäminen) *****: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut pylväsdiagrammin tekemiseen Micro:bitin avulla.

4. TMP36-lämpötila-anturin käyttö *****: Tämän tehtäväkortin avulla opit liittämään ulkoisen lämpötila-anturin Micro:bitiin. Sopii hyvin esimerkiksi unelmien koti -työhön seinällä olevaan lämpömittariin aktivoimaan jonkin toiminnon huoneessa.

 

Micro:bit: Ulkoisten osien liittäminen

Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Perusteet, Ohjelmoinnin rakenteet, Sensoreiden käyttö, Hauskat projektit)

 

Micro:bit: Ulkoisten osien liittäminen

Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin käytön perusteisiin.

1. Laitteiden liittäminen (ledi) **: Tämän tehtäväkortin avulla harjoittelet ledin yhdistämistä Micro:bittiin.

2. Kytkimen liittäminen **-***: Tämän tehtäväkortin avulla harjoittelet kytkimen liittämistä Micro:bittiin.

3. Kaiuttimen/kuulokkeiden/summerin liittäminen Micro:bittiin **: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut kaiuttimen, kuulokkeiden ja summerin kytkemiseen Micro:bittiin.

4. Servomoottorin liittäminen Micro:bittiin ****: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut seervomoottorin toiminnan perusteisiin ja sen kytkemiseen Micro:bitiin.

5. Moottorin kytkeminen ****: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut moottorin kytkemiseen Micro:bittiin ja sen käyttämiseen transistorikytkimen avulla.

Micro:bit: Hauskat projektit

Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Perusteet, Ohjelmoinnin rakenteet, Sensoreiden käyttö, Ulkoisten osien liittäminen)

 

Micro:bit: Hauskat projektit

Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin hyödyntämiseen erilaisissa hauskoissa projekteissa ja MicroPythonin perusteisiin.

1. Theremin-soitin **: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Micro:bitistä rakennettuun Theremin-soittimeen, joka vaihtaa säveltaajuutta valonmäärän mukaisesti.

2. Salaluku-matikkapeli ***: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Matikkapelin luomiseen Micro:bitin avulla.

3. Ahmattipeli ***: Tämän tehtäväkortin  avulla tutustut Ahmattipelin luomiseen Micro:bitin avulla.

4. Micro:bit-älyhuone ***: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut älyhuoneprojektiin, jonka voi toteuttaa Micro:bitiä hyödyntäen.  Tulostettavan Micro:bit-huonekortin löydät täältä.

5. MicroPython-perusteet ****: Näiden tehtäväkorttien avulla tutustut MicroPythonin perusteisiin.

Kiina-yhteistyö (osat 1-6)

Innokas-verkosto on tehnyt usean vuoden ajan yhteistyötä kiinalaisten koulujen kanssa. Yhteistyö on ollut osa OPH:n rahoittamaa Global Innokas -hanketta. Yhteistyöhön osallistuneet opettajat Raini Sipilä (SYK, Helsinki) ja Jaana Hekkanen, Minna Kangas ja Petri Korpi (Metsokankaan koulu, Oulu) ovat työstäneet Kiina-yhteistyöhön liittyvät materiaalit. Materiaalien avulla pääset tutustumaan kiinalaisiin kouluihin, yhteistyömahdollisuuksiin kiinalaisten koulujen kanssa ja opettajien yhteistyökokemuksiin.

1. Perustietopaketti: Perustietopaketin avulla saat yleiskuvan kiinalaisesta koulusta ja yhteistyökokemuksista koulujen kanssa.

2. Vuoden 2016 yhteistyöprojektit: Videot kevään 2016 yhteistyöprojekteista koostavat yhteen suomalaisten ja kiinalaisten opettajien yhteistyössä suunnittelemat ja toteuttamat projektit. Suomalaiset opettajat saivat kevään 2016 alussa Kiinasta tiimiopettajaparin, jonka kanssa he suunnittelivat yhteisen projektin. Molemmat opettajat toteuttivat projektin omien oppilaiden kanssa kevään 2016 aikana. Kesäkuussa 2016 suomalaiset opettajat matkustivat Kiinaan konferenssiin, jossa he tapasivat kiinalaiset tiimiparinsa. Suomi-Kiina opettajaparit vetivät osana konferenssiohjelmaa osan projektista kiinalaisille oppilaille.

3. Kesän 2016 GEC konferenssi: Video kesän 2016 Global Educational Community (GEC)-konferenssista (Peking ja Shenzhen) kertoo tarinan suomalaisten ja kiinalaisten yhteistyössä järjestämästä tapahtumasta, jossa osana ohjelmaa olivat suomalaisten ja kiinalaisten opettajien suunnittelemat ja toteuttamat projektit.

4. Kiinalainen koulu lasten silmin: Tällä videolla kiinalaiset oppilaat kertovat koulupäivästään ja lempioppiaineistaan.

5. Vierailulla kiinalaisissa kouluissa: Vierailulla kiinalaisissa kouluissa -videoiden avulla pääset tutustumaan pekingiläisen Zhongguancun NO.3 Primary Schoolin vanhan ja uuden kampuksen koulurakennuksiin ja oppimisympäristöihin.

6. Opettajien kokemuksia Kiina-yhteistyöstä: Tässä videossa kokemuksiaan Suomi-Kiina yhteistyöstä kertovat Jaana Hekkanen ja Minna Kangas.

Scratch ja pelinkehitys

Oman pelin toteuttaminen Scratch-pelintekotyökalun avulla

Tässä matalan kynnyksen materiaalissa tutustutaan Scratchin perusteisiin ja opitaan tekemään ns. sokkelopeli. Ensimmäisenä esitellään aloitussivu ja perustoiminnot, jonka jälkeen käydään läpi, miten hahmoa voidaan liikuttaa nuolinäppäinten avulla ja miten luodaan taustoja. Ohjeissa käydään vaihe vaiheelta läpi, millä koodeilla tehdään valmis peli. Peliin voidaan lisätä ääniefektejä ja aikalaskuri. Lopuksi näytetään, miten pelin voi tallentaa tietokoneelle.

Ohjeet löytyvät tulostettavassa tekstimuodossa täältä ja ohjevideoina täältä.

Innostu ja innovoi -projektiesimerkit

Innokas-verkosto kehittää tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Tämä materiaali on tuotettu osana Innostu ja innovoi -koulutuskokonaisuutta. Julkaisu on tarkoitettu perusopetuksessa toimiville opettajille innovaatioprosessien suunnittelun virikemateriaaliksi. Projektiesimerkeissä hyödynnetään mm. arjen teknologian, ohjelmoinnillisen ajattelun, digitaalisen mallinnuksen ja tulostuksen, robotiikan, pelinkehityksen ja micro:bitin käyttötaitoja.

Oculus Go sekä Oculus Quest

Tämä materiaali perehdyttää Oculus Go -virtuaalilasien käyttöön kolmen eri sovelluksen kautta. Sama materiaali toimii soveltuvin osin myös Oculus Quest -virtuaalilasien kanssa.