Material Class: Luokat 3-6

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus

Innokas-verkostossa kehitetään tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta 2000-luvun taitojen oppimisen tukemiseksi. Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan professori Jari Lavonen avaa neliosaisessa videosarjassa sekä tulevaisuuden taitojen (2000-luvun taidot) linkitystä innovaatiokasvatukseen että kertoo niiden tieteellisestä taustasta ja käytännön sovellutuksista. Tämä materiaali on tuotettu osana OPH:n rahoittamaa täydennyskoulutusta.

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 1

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 2

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 3

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 4

Esimerkkejä kouluissa toteutetuista innovaatiokasvatusprojekteista

Innokas-verkostossa kehitetään tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta 2000-luvun taitojen oppimisen tukemiseksi. Alla kolme esimerkkiä kouluissa toteutetuista innovaatiokasvatusprojekteista. Kyseiset koulut osallistuivat syksyn 2017 Innokas-haasteeseen ”Robotit rakentavat tulevaisuudessa” ja toteuttivat monipuolisia innovaatiokasvatusprojekteja kouluissaan. Lue lisää syksyn 2017 haasteesta täältä.

Projektikuvaukset ja videot

Huovilan koulu: AT-apuri. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.

Kalevalan koulu: Rapi-robotti. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.

Sammonlahden koulu: Tulevaisuuden murkina. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.

Innovaatioprosessi: Me ollaan keksijöitä

Innovaatioprosessi: Älytuote tai älypuettava

Innovaatioprosessi: Arjen haaste

Monialaiset oppimiskokonaisuudet

Innokas-verkosto on kehittänyt yhteistyössä Suomen Akatemian rahoittaman Co4Lab-hankkeen kanssa tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan professori Kai Hakkarainen avaa neliosaisessa videosarjassa sekä monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin liittyviä tiedonluomisen prosesseja ja oppimisen tukemista digitaalisen teknologian avulla että monialaisten oppimiskokonaisuuksien arviointia. Tämä materiaali on tuotettu osana OPH:n rahoittamaa täydennyskoulutusta.

Osa 1, Tiedonluominen monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa

Osa 2, Oppimisen tukeminen digitaalisen teknologian avulla

Osa 3, Arvioinnin tehtävä monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa

Osa 4, Oppimista ja motivoitumista tukevat arviointikäytänteet

Esimerkkejä kouluissa toteutetuista monialaisista oppimiskokonaisuuksista

Innokas-verkosto kehittää yhteistyössä Suomen Akatemian rahoittaman Co4Lab-hankkeen kanssa tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Videoissa esitellyt monialaiset oppimiskokonaisuudet/-projektit on toteutettu Co4Lab-hankkeessa mukana olevissa Koulumestarin koulussa ja Viikin normaalikoulussa.

Esimerkkiprojekti ”Arjen haaste”

Esimerkkiprojekti ”Me ollaan keksijöitä”

Ohjelmoinnin perusteet osa 1: Mitä ohjelmointi on?

Katso Ohjelmoinnin perusteet–videosarjan ensimmäinen osa Mitä ohjelmointi on? ja innostu ohjelmoinnin ja robotiikan opettamisesta ja oppimisesta!

Video toimii johdantona ohjelmoinnin ja robotiikan opetteluun sekä oppilaille että opettajille. Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.

Katso myös videosarjan toinen ja kolmas osa, Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa 1) ja Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa 2).

Ohjelmoinnin perusteet osa 2: Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa 1)

Ohjelmoinnin perusteet -videosarjan toisessa osassa tutustut ohjelmoinnin ja robotiikan alkeiden oppimisessa käytettäviin välineisiin, ohjelmistoihin ja laitteisiin. Video toimii johdantona ohjelmointi- ja robotiikkavälineisiin oppilaille, opettajille ja vanhemmille.  Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.

Ennen tätä videota kannattaa katsoa videosarjan ensimmäinen osa, Mitä ohjelmointi on?

Asimov – ensimmäiset robottini

Ensimmäiset robottini -kirja opastaa sinut Lego:n EV3-robottien maailmaan ja graafiseen ohjelmointiin toiminnallisen tekemisen kautta.
Kirjan tehtävät alkavat EV3-robottien rakentelun ja ohjelmoinnin alkeista ja etenevät pidemmälle eteneviin haasteisiin saakka. Opiskele EV3- ohjelmointia itsenäisesti tai hyödynnä materiaalia monipuolisen opetuskokonaisuuden rakentamisessa.

Asimov – ensimmäiset robottini

ROBBO Pedagoginen opas

Tutustu monipuoliseen ROBBO-robottiin ja RobboScratch-ohjelmointiympäristöön Innokas-verkoston ja ROBBO:n yhteistyössä toteuttaman oppaan avulla. Opas koostuu Innokas-verkoston opettajien ja oppilaiden kanssa käytännössä testatuista harjoituksista, jotka kehittävät ohjelmoinnissa tarvittavia taitoja vaihe vaiheelta.

ROBBO Pedagoginen opas