Material Class: Luokat 3-6

Uutta luovat monialaiset oppimiskokonaisuudet: esimerkkiprojekteja

Aikuisten vessapaperirullista rakentama keksintö, jonka osana pahvista rakennettu poro

Innokas-verkosto kehittää tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia.

Tämä materiaali on tuotettu osana Uutta luovat monialaiset oppimiskokonaisuudet -koulutusta. Projektiesimerkeissä hyödynnetään mm. arjen teknologian, ohjelmoinnillisen ajattelun, digitaalisen mallinnuksen ja tulostuksen, robotiikan, pelinkehityksen, micro:bitin ja VR:n käyttötaitoja.

Materiaalin löydät täältä.

Mekaaniset lelut

Pahvista askarreltu vihreä krokotiili

Mekaaniset lelut ovat aina kiehtoneet lapsia. Kuinka ne toimivat? Mitä ne ovat syöneet? Voisimmeko me rakentaa oman lelun? Tämä materiaali tutustuttaa erilaisiin leluihin ja antaa ohjeet kolmen erilaisen, liikkuvia osia sisältävän eläinlelun rakentamiseen.

Mekaaniset lelut (ruotsinkielinen)

Looginen ajattelu ja ohjelmointi

Lapsiryhmä ohjelmoimassa Bee-Botteja alustalla

Lapset harjoittavat ensimmäisiä loogisen ajattelun taitoja jo ensimmäisten elinvuosien aikana leikin yhteydessä. Tässä materiaalissa tutustut loogisen ajattelun ja ohjelmoinnillisen ajattelun ohjaamiseen jokapäiväistä leikkiä ja yksinkertaista robottien ohjelmointia yhdistäen.

Looginen ajattelu ja ohjelmointi (ruotsinkielinen)

Bee-Bot Hockey

Bee-Bot Hockey -pelialusta

Innokas Bee-Bot Hockey on joukkuepeli, jossa kaksi joukkuetta ja robottiparia pelaa toisiaan
vastaan. Päämääränä on saada kiekko kuljetettua maaliviivan yli kolaroimatta muiden
pelaajien kanssa. Molemmat joukkueet pelaavat yhden hyökkäys- ja yhden puolustusjakson
per peli.

Bee-Bot Hockey ohjeet, säännöt ja taktiikkapohjan löydät tämän linkin takaa: Bee-Bot Hockey -ohjeet

Kivaa pyörillä!

Kaksi vessapaperirullista ja ilmapalloista askarreltua keltaista ajoneuvoa

Kaikenlaiset ajoneuvot ovat aina yhtä kiinnostavia. Tässä materiaalissa esitellään pyörien ympärillä pyörivä ryhmätyö sekä lasten rakentamia ajoneuvoja.

Kivaa pyörillä (ruotsinkielinen)

Virtuaalikierros teknoluokkaan

Oppilas värkkäilemässä 3D-kynällä

Tämän sivun kautta pääset tutustumaan Innokas-verkoston oppimisen tiloihin ympäri Suomea.

Tiloja tutkitaan ThingLink 360°-kuvalla, josta aukeaa interaktiivisia sisältöjä.

Toimi näin:
1. Avaa linkki haluaamasi kouluun (alla). Tämä avaa koulun ThingLink-kuvan.
2. Käännä puhelin vaaka-asentoon ja paina ruudun keskellä olevaa VIEW 360° -nappia. Nyt voit tutkia ThingLink-kuvaa puhelimen ruudulla.

Jos sinulla on Innokas VR-lasit
3. Paina ruudun oikeassa yläreunassa olevaa VR-lasien näköistä kuvaketta. Nyt ruutu näyttää saman kuvan kahteen kertaan (oikealle ja vasemmalle silmälle).
4. Taita VR-lasit auki ja aseta niiden klipsi tarkasti näytön keskelle kuvien väliin, siten, että voit katsoa ruutua lasien linssien läpi.
5. Tuo puhelinta liikuttamalla linssit aivan nenällesi. Hae sellainen kohta, jossa kuva näyttää parhaimmalta.
6. Nyt voit kääntää päätäsi (ja puhelinta) eri suuntiin ja tutkia luokkaa virtuaalitodellisuudessa!
7. Vie päätä kääntämällä keskellä näkyvä valkoinen piste pyöreiden ThingLink-kohteiden päälle – katso mitä niistä löytyy!

Linkit:
Kylmäojan koulu, Kontiolahti
Jalavapuiston koulu, Espoo

Lego EV3: Perusteet

Lego EV3 -robotti

EV3 perusteet -materiaali ohjaa laitteiston ja ohjelmoinnin perusteisiin. Liikkeelle lähdetään robotin osien esittelystä, ohjelman avaamisesta ja yksinkertaisimpien käskyjen teosta. Harjoitteet vaikeutuvat vähitellen ja lopussa on muutamia malleja avoimista tehtävistä, joita roboteilla voi tehdä.

Materiaali noudattaa Innokas -verkoston Kiinnostaako koodaus ja robotiikka -koulutusten harjoituksia.

Lego EV3 perusteet