Material Class: Luokat 7-9

Arjen teknologiaa -koulutuksen materiaali (2019-2020)

Tähän materiaaliin on koottu aineistot Arjen teknologiaa -täydennyskoulutuksesta 2019-2020. Koulutuksen aikana opiskelijat toteuttivat omassa opetuksessaan monialaisen oppimiskokonaisuuden, jossa yhdistettiin keksimisen pedagogiikkaa ja maker-tekemistä arjen teknologiaan.

Arjen teknologiaa -kurssin projektityöt: Tämän materiaalin avulla voit tutustua koulutuksen yhteydessä suunniteltuihin ja toteutettuihin monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin. Kokonaisuuksien teemat liittyvät jokapäiväisen arjen teknologiseen ympäristöön ja työskentelytavat sekä materiaalit teknologiakasvatukseen, maker-työskentelyyn ja STEAM-oppimiseen.

Kurssin videot: Kurssin videot (5 kpl) on kerätty yhteen soittolistaan ja löydät videot täältä.

Make it now! Maker-pedagogiikan tilaratkaisut

Makespace, FabLab vai värkkäämö? Onko maker-tila osana koulun toimintaa, liikkuva mobiiliratkaisu vai yhteiskäyttötila esimerkiksi nuorisotoimen kanssa? Millaista oppimista maker-tilat mahdollistavat, miten tiloja tulisi suunnitella ja miten hyödyntää suunnittelussa oman alueen vahvuuksia?

Näiden videoiden avulla voit tutustua virtuaalisesti erilaisiin maker-tilaratkaisuihin eri puolilla Suomea. Videot on tuotettu osana 4.12.2020 järjestettyä Make it now – maker-pedagogiikan tilaratkaisut -seminaaria.

  • Bosund Makerspace i Larsmo: Tällä videolla tutustutaan Larsmon kunnassa sijaitsevaan Bosundin koulun makerspace-tilaan ja siellä toteutettavaan maker-toimintaan.
  • Lappeenrannan kaupungin Innoverstas – materiaalien uudelleenkäyttökeskus: Tällä videolla tutustutaan Lappeenrannassa sijaitsevaan Innoverstaaseen, joka toimii materiaalien uudelleenkäyttökeskuksena. Videolla kerrotaan miten Tuju-panimossa ylijäävät siniset muovilevyt päätyvät koululaisten tekemien design-tuotteiden raaka-aineiksi.
  • Lohjan kaupungin varhaiskasvatuksen värkkailyboksi -toimintamalli: Tällä videolla kerrotaan, miten toimii Lohjan kaupungin kehittämä lainattava varhaiskasvatuksen värkkäilyboksi.
  • Mobile FabLab, Tampereen yliopiston liikkuva digitaalisen valmistuksen verstas: Tässä videossa tutustutaan Tampereen yliopiston yhteydessä toimivan lasten ja nuorten Juniversityn kehittämään Mobile FabLab -toimintaan.
  • Rajakylän koulun Innokas FabLearnLab: Tällä videolla tutustutaan Oulussa sijaitsevan Rajakylän koulun Innokas FabLearn Labiin ja sen peadagogiseen Teknoluokka-toimintamalliin.
  • Vuoreksen koulun FabLab: Tällä videolla tutustutaan Tampereella, Vuoreksen koulussa sijaitsevaan FabLab-tilaan ja sen käyttöön.

Robomestarit 2020: Tehtävämateriaalit

Näiden materiaalien avulla voit rakentaa luokassa tai kerhossa Robomestarit 2020 TV-sarjan robotteja ja seurata samalla sarjan etenemistä. Robomestarit TV-sarjan molemmat kaudet on katsottavissa YLE Areenassa. Ohjeet on laadittu sarjan sisältöjä noudattaen, mutta kerhossa, koulussa tai itse rakennettaessa tehtäviä voidaan soveltaa ikäryhmälle sopivalla tavalla ja käytettävissä olevia materiaaleja hyödyntäen. Sarjassa on käytetty pääasiassa Lego EV3 Mindstorms Education -sarjoja, mutta keksintöjen toteutuksessa voidaan hyödyntää myös muuta käytössä olevaa teknologiaa, välineitä ja materiaaleja. Tärkeintä on innostaa toimintaan, kokeilemiseen ja itse tekemiseen sekä keksiä omia hienoja ratkaisuja ja innovaatioita.

Rakenna- ja Koodaa-tehtävämateriaalit

Kehitä-tehtävämateriaalit

 

Micro:bit: Perusteet

Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Ohjelmoinnin rakenteet, Sensoreiden käyttö, Ulkoisten osien liittäminen, Hauskat projektit)

 

Micro:bit: Perusteet

Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin käytön perusteisiin.

1. Micro:bit – käyttöohje *: Käyttöohjeen avulla tutustut Micro:bitin perusrakenteeseen ja ohjelmointiympäristöön.

2. Pinnit käyttöön (ystävyysmittari ja arvon lukeminen) *: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Micro:bitin pinnien hyödyntämiseen ulkoisten kytkentöjen kautta.

3. Micro:bitien yhdistäminen toisiinsa (radio) **: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Micro:bittien yhdistämiseen toisiinsa sisäänrakennetun radion kautta sekä opit, kuinka laitteiden välillä voidaan lähetellä viestejä.

4. Micro:bitin yhdistäminen mobiililaitteeseen (bluetooth) **: Micro:bittiä voidaan ohjelmoida myös mobiililaitteella Bluetoothin kautta. Tämä ohjeistus neuvoo Bluetooth-yhteyden muodostamisen ja ohjelman siirron micro:bittiin.

5. Syöte-aloitusehtojen käyttö *: Aloitusehtojen avulla ohjelmoidut skriptit saadaan käynnistymään. Syöte-aloitusehto-ohje käy läpi yleisempien aloitusehtojen käytön micro:bitillä.

Micro:bit: Ohjelmoinnin rakenteet

Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Perusteet, Sensoreiden käyttö, Ulkoisten osien liittäminen, Hauskat projektit)

 

Micro:bit: Ohjelmoinnin rakenteet

Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin ohjelmoinnin rakenteisiin.

1. Toistolause *: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut toistolauseeseen Micro:bitin avulla.

2. Muuttuja (Noppa) **: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut muuttuja-käsitteeseen Micro:bitin avulla.

3. Kivi-paperi-sakset (Ehtolause) **: Tämän tehtäväkortti tutustuttaa Kivi, sakset ja paperi -pelin avulla muuttujaan, satunnaislukuun ja ehtolauseeseen.

 

Micro:bit: Sensoreiden käyttö

Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Perusteet, Ohjelmoinnin rakenteet, Sensoreiden käyttö, Ulkoisten osien liittäminen, Hauskat projektit)

 

Micro:bit: sensoreiden käyttö

Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin sensoreiden käyttöön.

1. Micro:bitin sensoritietojen lukeminen ja vertailu **:  Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Micro:bitin sensoritietojen lukemiseen ja vertailuun.

2. Kompassi ***: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Micro:bitiin sisäänrakennetun kompanssisensorin toimintaan.

3. Pylväsdiagrammi (sensoridatan esittäminen) *****: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut pylväsdiagrammin tekemiseen Micro:bitin avulla.

4. TMP36-lämpötila-anturin käyttö *****: Tämän tehtäväkortin avulla opit liittämään ulkoisen lämpötila-anturin Micro:bitiin. Sopii hyvin esimerkiksi unelmien koti -työhön seinällä olevaan lämpömittariin aktivoimaan jonkin toiminnon huoneessa.

 

Micro:bit: Ulkoisten osien liittäminen

Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Perusteet, Ohjelmoinnin rakenteet, Sensoreiden käyttö, Hauskat projektit)

 

Micro:bit: Ulkoisten osien liittäminen

Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin käytön perusteisiin.

1. Laitteiden liittäminen (ledi) **: Tämän tehtäväkortin avulla harjoittelet ledin yhdistämistä Micro:bittiin.

2. Kytkimen liittäminen **-***: Tämän tehtäväkortin avulla harjoittelet kytkimen liittämistä Micro:bittiin.

3. Kaiuttimen/kuulokkeiden/summerin liittäminen Micro:bittiin **: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut kaiuttimen, kuulokkeiden ja summerin kytkemiseen Micro:bittiin.

4. Servomoottorin liittäminen Micro:bittiin ****: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut seervomoottorin toiminnan perusteisiin ja sen kytkemiseen Micro:bitiin.

5. Moottorin kytkeminen ****: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut moottorin kytkemiseen Micro:bittiin ja sen käyttämiseen transistorikytkimen avulla.

Micro:bit: Hauskat projektit

Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Perusteet, Ohjelmoinnin rakenteet, Sensoreiden käyttö, Ulkoisten osien liittäminen)

 

Micro:bit: Hauskat projektit

Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin hyödyntämiseen erilaisissa hauskoissa projekteissa ja MicroPythonin perusteisiin.

1. Theremin-soitin **: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Micro:bitistä rakennettuun Theremin-soittimeen, joka vaihtaa säveltaajuutta valonmäärän mukaisesti.

2. Salaluku-matikkapeli ***: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Matikkapelin luomiseen Micro:bitin avulla.

3. Ahmattipeli ***: Tämän tehtäväkortin  avulla tutustut Ahmattipelin luomiseen Micro:bitin avulla.

4. Micro:bit-älyhuone ***: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut älyhuoneprojektiin, jonka voi toteuttaa Micro:bitiä hyödyntäen.

5. MicroPython-perusteet ****: Näiden tehtäväkorttien avulla tutustut MicroPythonin perusteisiin.

Kiina-yhteistyö (osat 1-6)

Innokas-verkosto on tehnyt usean vuoden ajan yhteistyötä kiinalaisten koulujen kanssa. Yhteistyö on ollut osa OPH:n rahoittamaa Global Innokas -hanketta. Yhteistyöhön osallistuneet opettajat Raini Sipilä (SYK, Helsinki) ja Jaana Hekkanen, Minna Kangas ja Petri Korpi (Metsokankaan koulu, Oulu) ovat työstäneet Kiina-yhteistyöhön liittyvät materiaalit. Materiaalien avulla pääset tutustumaan kiinalaisiin kouluihin, yhteistyömahdollisuuksiin kiinalaisten koulujen kanssa ja opettajien yhteistyökokemuksiin.

1. Perustietopaketti: Perustietopaketin avulla saat yleiskuvan kiinalaisesta koulusta ja yhteistyökokemuksista koulujen kanssa.

2. Vuoden 2016 yhteistyöprojektit: Videot kevään 2016 yhteistyöprojekteista koostavat yhteen suomalaisten ja kiinalaisten opettajien yhteistyössä suunnittelemat ja toteuttamat projektit. Suomalaiset opettajat saivat kevään 2016 alussa Kiinasta tiimiopettajaparin, jonka kanssa he suunnittelivat yhteisen projektin. Molemmat opettajat toteuttivat projektin omien oppilaiden kanssa kevään 2016 aikana. Kesäkuussa 2016 suomalaiset opettajat matkustivat Kiinaan konferenssiin, jossa he tapasivat kiinalaiset tiimiparinsa. Suomi-Kiina opettajaparit vetivät osana konferenssiohjelmaa osan projektista kiinalaisille oppilaille.

3. Kesän 2016 GEC konferenssi: Video kesän 2016 Global Educational Community (GEC)-konferenssista (Peking ja Shenzhen) kertoo tarinan suomalaisten ja kiinalaisten yhteistyössä järjestämästä tapahtumasta, jossa osana ohjelmaa olivat suomalaisten ja kiinalaisten opettajien suunnittelemat ja toteuttamat projektit.

4. Kiinalainen koulu lasten silmin: Tällä videolla kiinalaiset oppilaat kertovat koulupäivästään ja lempioppiaineistaan.

5. Vierailulla kiinalaisissa kouluissa: Vierailulla kiinalaisissa kouluissa -videoiden avulla pääset tutustumaan pekingiläisen Zhongguancun NO.3 Primary Schoolin vanhan ja uuden kampuksen koulurakennuksiin ja oppimisympäristöihin.

6. Opettajien kokemuksia Kiina-yhteistyöstä: Tässä videossa kokemuksiaan Suomi-Kiina yhteistyöstä kertovat Jaana Hekkanen ja Minna Kangas.

Game it now! -pelinkehitystaitopaketit

Game it now -oppimateriaali: Peliartistin ja Pelikoodarin taitopaketit

Game it now! -hankkeessa Viopen kanssa yhteistyössä tuotettu pelinkehityksen oppimateriaali koostuu kahdesta materiaalista: Peliartistin ja Pelikoodarin taitopaketeista.  Teemaan jo perehtynyt opettaja voi käyttää materiaalia opetusryhmänsä kanssa suoraan oppitunnilla, mutta materiaali toimii erinomaisesti myös opettajan omien taitojen kehittämiseen tai pelinkehityksen opetuksen suunnitteluun räätälöidysti. Näiden materiaalien kautta pääsee pintaa syvemmälle pelinkehitysprojekteja suunnitellessa ja tehdessä. Materiaalit ovat vapaassa käytössä kaikille suomalaisille oppilaille ja opettajille! (Huom. Jos haluat tallentaa etenemisesi alustan tehtävissä, tulee sinun ensin luoda tunnukset ja kirjautua sisälle. Näin alusta muistaa ja tallentaa aiemmin tehdyn ja voit jatkaa siitä, mihin jäit. Jos haluat tutustua materiaaleihin kirjautumatta, valitse ”START COURSE”.)

  1. Peliartistin taitopaketti
  2. Pelikoodarin taitopaketti