
Tämä materiaali tarjoaa erilaisia harjoitteita ohjelmoinnilliseen ajatteluun ilman laitteita. Osa harjoitteista sopii hyvin myös yläkouluun.
Tämä materiaali tarjoaa erilaisia harjoitteita ohjelmoinnilliseen ajatteluun ilman laitteita. Osa harjoitteista sopii hyvin myös yläkouluun.
Tämän materiaalin avulla käydään läpi Tinkercad-ohjelman käytön perusteet sekä mallinnetun työn 3D-tulostaminen. Tinkercad-ohjelmaa voidaan hyödyntää esimerkiksi innovaatioprosesseissa prototyyppien mallinnukseen.
Tämä materiaali jatkaa siitä, mihin Tinkercad-ohjelman perusteet -materiaali jäi. Ohjeistuksessa käydään läpi tarkemmin ohjelman työkaluja.
Löydät materiaalin täältä.
Innokas-verkosto kehittää tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia.
Tämä materiaali on tuotettu osana Uutta luovat monialaiset oppimiskokonaisuudet -koulutusta. Projektiesimerkeissä hyödynnetään mm. arjen teknologian, ohjelmoinnillisen ajattelun, digitaalisen mallinnuksen ja tulostuksen, robotiikan, pelinkehityksen, micro:bitin ja VR:n käyttötaitoja.
Materiaalin löydät täältä.
Täältä löydät Robomestareista tutun kilpailulajin Freestylen tehtävänannot kätevästi tehtäväkortteina. Tehtävät ovat suunnattu Lego EV3-roboteille.
Tehtäväkortit löydät täältä.
Innokas-verkostossa kehitetään tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta 2000-luvun taitojen oppimisen tukemiseksi. Tutustu perusopetuksen innovaatiokasvatuksen prosessiin Innovaatioprosessi perusopetuksessa -julisteen avulla. Julisteita jaetaan printattuna erilaisissa messutapahtumissa kuten Educa-messuilla ja ITK-päivillä.
Tutustu ohjelmoinnin perusopetuksen polkuun Innokas-verkoston toteuttaman julisteen avulla. Polku on rakennettu perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti ja Innokas-verkostossa viimeisen kymmenen vuoden aikana tehdyn kehittämistyön perusteella. Julisteita jaetaan printattuna erilaisissa messutapahtumissa kuten Educa-messuilla ja ITK-päivillä.
EV3 perusteet -materiaali ohjaa laitteiston ja ohjelmoinnin perusteisiin. Liikkeelle lähdetään robotin osien esittelystä, ohjelman avaamisesta ja yksinkertaisimpien käskyjen teosta. Harjoitteet vaikeutuvat vähitellen ja lopussa on muutamia malleja avoimista tehtävistä, joita roboteilla voi tehdä.
Materiaali noudattaa Innokas -verkoston Kiinnostaako koodaus ja robotiikka -koulutusten harjoituksia.
Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Lego EV3 – robottien avulla liikkeen tutkimiseen.
Tämän materiaalin avulla tutustut Lego EV3 -roboteilla ja Datalogging-ohjelmistolla tehtäviin energiamittauksiin.