Material Class: Luokat 7-9

Lego EV3: Robotit fysiikan opetuksessa

Robotit fysiikan opetuksessa –materiaali sisältää EV3 –robottien datalogging-ohjelmiston käyttöön liittyviä ohjeita ja harjoituksia. Materiaalin avulla tutustut legorobotiikan hyödyntämiseen yläkoulun fysiikan oppitunneilla.

Materiaali sisältää myös ohjeita tehtävänannon varioimiseen oppilasryhmän taitotason ja oppimistavoitteiden mukaisesti.

Materiaalipaketti noudattaa Innokas-verkoston Robotit valtaavat fysiikan luokan –koulutusten harjoituksia ja on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.

Robotit fysiikan opetuksessa -materiaali

 

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus

Innokas-verkostossa kehitetään tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta 2000-luvun taitojen oppimisen tukemiseksi. Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan professori Jari Lavonen avaa neliosaisessa videosarjassa sekä tulevaisuuden taitojen (2000-luvun taidot) linkitystä innovaatiokasvatukseen että kertoo niiden tieteellisestä taustasta ja käytännön sovellutuksista. Tämä materiaali on tuotettu osana OPH:n rahoittamaa täydennyskoulutusta.

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 1

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 2

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 3

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 4

Esimerkkejä kouluissa toteutetuista innovaatiokasvatusprojekteista

Innokas-verkostossa kehitetään tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta 2000-luvun taitojen oppimisen tukemiseksi. Alla kolme esimerkkiä kouluissa toteutetuista innovaatiokasvatusprojekteista. Kyseiset koulut osallistuivat syksyn 2017 Innokas-haasteeseen ”Robotit rakentavat tulevaisuudessa” ja toteuttivat monipuolisia innovaatiokasvatusprojekteja kouluissaan. Lue lisää syksyn 2017 haasteesta täältä.

Projektikuvaukset ja videot

Huovilan koulu: AT-apuri. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.

Kalevalan koulu: Rapi-robotti. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.

Sammonlahden koulu: Tulevaisuuden murkina. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.

Innovaatioprosessi: Me ollaan keksijöitä

Innovaatioprosessi: Älytuote tai älypuettava

Innovaatioprosessi: Arjen haaste

Monialaiset oppimiskokonaisuudet

Innokas-verkosto on kehittänyt yhteistyössä Suomen Akatemian rahoittaman Co4Lab-hankkeen kanssa tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan professori Kai Hakkarainen avaa neliosaisessa videosarjassa sekä monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin liittyviä tiedonluomisen prosesseja ja oppimisen tukemista digitaalisen teknologian avulla että monialaisten oppimiskokonaisuuksien arviointia. Tämä materiaali on tuotettu osana OPH:n rahoittamaa täydennyskoulutusta.

Osa 1, Tiedonluominen monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa

Osa 2, Oppimisen tukeminen digitaalisen teknologian avulla

Osa 3, Arvioinnin tehtävä monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa

Osa 4, Oppimista ja motivoitumista tukevat arviointikäytänteet

Esimerkkejä kouluissa toteutetuista monialaisista oppimiskokonaisuuksista

Innokas-verkosto kehittää yhteistyössä Suomen Akatemian rahoittaman Co4Lab-hankkeen kanssa tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Videoissa esitellyt monialaiset oppimiskokonaisuudet/-projektit on toteutettu Co4Lab-hankkeessa mukana olevissa Koulumestarin koulussa ja Viikin normaalikoulussa.

Esimerkkiprojekti ”Arjen haaste”

Esimerkkiprojekti ”Me ollaan keksijöitä”

Ohjelmoinnin perusteet osa 2: Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa 1)

Ohjelmoinnin perusteet -videosarjan toisessa osassa tutustut ohjelmoinnin ja robotiikan alkeiden oppimisessa käytettäviin välineisiin, ohjelmistoihin ja laitteisiin. Video toimii johdantona ohjelmointi- ja robotiikkavälineisiin oppilaille, opettajille ja vanhemmille.  Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.

Ennen tätä videota kannattaa katsoa videosarjan ensimmäinen osa, Mitä ohjelmointi on?

Ohjelmoinnin perusteet osa 3: Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa 2)

Välineitä ohjelmoinnin opetukseen -videon toisessa osassa keskitytään tekstipohjaisiin ohjelmointikieliin sekä muun muassa erilaisiin elektroniikka-alustoihin ja robotteihin joita voi käyttää opetuksen tukena. Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.

Ennen tätä videota kannattaa katsoa Ohjelmoinnin perusteet- videosarjan ensimmäinen osa Mitä ohjelmointi on? ja Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa1).