Material Class: Luokat 7-9

Monialaiset oppimiskokonaisuudet

Professori Kai Hakkarainen luennoimassa opiskelijoille

Innokas-verkosto on kehittänyt yhteistyössä Suomen Akatemian rahoittaman Co4Lab-hankkeen kanssa tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan professori Kai Hakkarainen avaa neliosaisessa videosarjassa sekä monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin liittyviä tiedonluomisen prosesseja ja oppimisen tukemista digitaalisen teknologian avulla että monialaisten oppimiskokonaisuuksien arviointia. Tämä materiaali on tuotettu osana OPH:n rahoittamaa täydennyskoulutusta.

Osa 1, Tiedonluominen monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa

Osa 2, Oppimisen tukeminen digitaalisen teknologian avulla

Osa 3, Arvioinnin tehtävä monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa

Osa 4, Oppimista ja motivoitumista tukevat arviointikäytänteet

Esimerkkejä kouluissa toteutetuista monialaisista oppimiskokonaisuuksista

Microbittiä hyödyntävä rakennelma, johon kytkettynä mm. paristokotelo ja tuuletin

Innokas-verkosto kehittää yhteistyössä Suomen Akatemian rahoittaman Co4Lab-hankkeen kanssa tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Videoissa esitellyt monialaiset oppimiskokonaisuudet/-projektit on toteutettu Co4Lab-hankkeessa mukana olevissa Koulumestarin koulussa ja Viikin normaalikoulussa.

Esimerkkiprojekti ”Arjen haaste”

Esimerkkiprojekti ”Me ollaan keksijöitä”

Ohjelmoinnin perusteet osa 2: Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa 1)

Ohjelmoinnin opetusvälineitä Innokkaan messuesittelypisteellä

Ohjelmoinnin perusteet -videosarjan toisessa osassa tutustut ohjelmoinnin ja robotiikan alkeiden oppimisessa käytettäviin välineisiin, ohjelmistoihin ja laitteisiin. Video toimii johdantona ohjelmointi- ja robotiikkavälineisiin oppilaille, opettajille ja vanhemmille.  Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.

Ennen tätä videota kannattaa katsoa videosarjan ensimmäinen osa, Mitä ohjelmointi on?

Ohjelmoinnin perusteet osa 3: Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa 2)

Älytekstiilin ompelua

Välineitä ohjelmoinnin opetukseen -videon toisessa osassa keskitytään tekstipohjaisiin ohjelmointikieliin sekä muun muassa erilaisiin elektroniikka-alustoihin ja robotteihin joita voi käyttää opetuksen tukena. Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.

Ennen tätä videota kannattaa katsoa Ohjelmoinnin perusteet- videosarjan ensimmäinen osa Mitä ohjelmointi on? ja Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa1).

Ohjelmoi Arduino Grovella

Arduino Grove yhdistettynä palavaan lamppuun

Tutustu tekstipohjaiseen ohjelmointiin C-kielellä ja Arduino Grovella.

Harjoituksissa käytetään Seeduino Lotus -piirilevyä ja siihen helposti kytkettäviä Grove-järjestelmän osia sekä harjoitellaan muun muassa liikennevalojen ohjelmointia. Materiaalista löydät vinkkejä myös välineiden hankintaan. Arduino Grovea voidaan myös hyödyntää innovaatioprojekteissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa.

Innokas-Arduino-Grove

Ohjelmoi Adafruit Gemmalla

Adafruit Gemma

Tutustu tekstipohjaiseen ohjelmointiin C-kielellä ja Adafruit Gemmalla.

Todella pienikokoinen Adafruit Gemma on suunniteltu erityisesti erilaisiin tekstiilitöihin (e-tekstiilit). Materiaalista löydät vinkkejä myös välineiden hankintaan. Adafruit Gemmaa voidaan hyödyntää myös innovaatioprojekteissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Ennen Adafruit Gemman käyttöönottoa kannattaa tutustua Adafruit Cirquit Playgroundin käyttöön. Lue lisää Gemmasta täältä.

Innokas-Adafruit-Gemma