Innokas-verkosto on kehittänyt yhteistyössä Suomen Akatemian rahoittaman Co4Lab-hankkeen kanssa tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan professori Kai Hakkarainen avaa neliosaisessa videosarjassa sekä monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin liittyviä tiedonluomisen prosesseja ja oppimisen tukemista digitaalisen teknologian avulla että monialaisten oppimiskokonaisuuksien arviointia. Tämä materiaali on tuotettu osana OPH:n rahoittamaa täydennyskoulutusta.
Osa 1, Tiedonluominen monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa
Osa 2, Oppimisen tukeminen digitaalisen teknologian avulla
Osa 3, Arvioinnin tehtävä monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa
Osa 4, Oppimista ja motivoitumista tukevat arviointikäytänteet
Innokas-verkosto kehittää yhteistyössä Suomen Akatemian rahoittaman Co4Lab-hankkeen kanssa tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Videoissa esitellyt monialaiset oppimiskokonaisuudet/-projektit on toteutettu Co4Lab-hankkeessa mukana olevissa Koulumestarin koulussa ja Viikin normaalikoulussa.
Innokas-verkoston koordinaattori Kati Sormunen kertoo videossa perusopetuksen opetussuunnitelman monialaisisista oppimiskokonaisuuksista ja ohjaa hyödyntämään innovaatioprosesseja niiden toteuttamisessa.
Ohjelmoinnin perusteet -videosarjan toisessa osassa tutustut ohjelmoinnin ja robotiikan alkeiden oppimisessa käytettäviin välineisiin, ohjelmistoihin ja laitteisiin. Video toimii johdantona ohjelmointi- ja robotiikkavälineisiin oppilaille, opettajille ja vanhemmille. Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.
Ennen tätä videota kannattaa katsoa videosarjan ensimmäinen osa, Mitä ohjelmointi on?
Välineitä ohjelmoinnin opetukseen -videon toisessa osassa keskitytään tekstipohjaisiin ohjelmointikieliin sekä muun muassa erilaisiin elektroniikka-alustoihin ja robotteihin joita voi käyttää opetuksen tukena. Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.
Tässä materiaalissa esitellään Adafruit Circuit Playground Express -mikrokontrolleri. Adafuit Cirquit Playgroundia voidaan hyödyntää esimerkiksi innovaatioprojekteissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa.
Tämä materiaali käsittelee ulkoisten ledien sekä moottoreiden käyttöä Adafruit Circuit Playground Expressin kanssa. Adafuit Cirquit Playgroundia voidaan hyödyntää esmerkiksi innovaatioprojekteissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa.
Tässä materiaalissa kerrotaan, miten Adafruit Circuit Playground Express toimii yhdessä Microsoft Makecoden kanssa. Adafruit Circuit Playgroundia voidaan hyödyntää esimerkiksi innovaatioprojekteissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa.
Tutustu tekstipohjaiseen ohjelmointiin C-kielellä ja Arduino Grovella.
Harjoituksissa käytetään Seeduino Lotus -piirilevyä ja siihen helposti kytkettäviä Grove-järjestelmän osia sekä harjoitellaan muun muassa liikennevalojen ohjelmointia. Materiaalista löydät vinkkejä myös välineiden hankintaan. Arduino Grovea voidaan myös hyödyntää innovaatioprojekteissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa.
Tutustu tekstipohjaiseen ohjelmointiin C-kielellä ja Adafruit Gemmalla.
Todella pienikokoinen Adafruit Gemma on suunniteltu erityisesti erilaisiin tekstiilitöihin (e-tekstiilit). Materiaalista löydät vinkkejä myös välineiden hankintaan. Adafruit Gemmaa voidaan hyödyntää myös innovaatioprojekteissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Ennen Adafruit Gemman käyttöönottoa kannattaa tutustua Adafruit Cirquit Playgroundin käyttöön. Lue lisää Gemmasta täältä.