Material Class: VAKA, esi- ja alkuopetus

Esimerkkejä kouluissa toteutetuista innovaatiokasvatusprojekteista

Innokas-verkostossa kehitetään tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta 2000-luvun taitojen oppimisen tukemiseksi. Alla kolme esimerkkiä kouluissa toteutetuista innovaatiokasvatusprojekteista. Kyseiset koulut osallistuivat syksyn 2017 Innokas-haasteeseen ”Robotit rakentavat tulevaisuudessa” ja toteuttivat monipuolisia innovaatiokasvatusprojekteja kouluissaan. Lue lisää syksyn 2017 haasteesta täältä.

Projektikuvaukset ja videot

Huovilan koulu: AT-apuri. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.

Kalevalan koulu: Rapi-robotti. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.

Sammonlahden koulu: Tulevaisuuden murkina. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.

Innovaatioprosessi: Me ollaan keksijöitä

Innovaatioprosessi: Älytuote tai älypuettava

Innovaatioprosessi: Arjen haaste

Ohjelmoinnin perusteet osa 1: Mitä ohjelmointi on?

Katso Ohjelmoinnin perusteet–videosarjan ensimmäinen osa Mitä ohjelmointi on? ja innostu ohjelmoinnin ja robotiikan opettamisesta ja oppimisesta!

Video toimii johdantona ohjelmoinnin ja robotiikan opetteluun sekä oppilaille että opettajille. Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.

Katso myös videosarjan toinen ja kolmas osa, Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa 1) ja Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa 2).

Ohjelmoinnin perusteet osa 2: Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa 1)

Ohjelmoinnin perusteet -videosarjan toisessa osassa tutustut ohjelmoinnin ja robotiikan alkeiden oppimisessa käytettäviin välineisiin, ohjelmistoihin ja laitteisiin. Video toimii johdantona ohjelmointi- ja robotiikkavälineisiin oppilaille, opettajille ja vanhemmille.  Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.

Ennen tätä videota kannattaa katsoa videosarjan ensimmäinen osa, Mitä ohjelmointi on?

Mekaaniset lelut

Mekaaniset lelut ovat aina kiehtoneet lapsia. Kuinka ne toimivat? Mitä ne ovat syöneet? Voisimmeko me rakentaa oman lelun? Tämä materiaali tutustuttaa erilaisiin leluihin ja antaa ohjeet kolmen erilaisen, liikkuvia osia sisältävän eläinlelun rakentamiseen.

Mekaaniset lelut (ruotsinkielinen)

Looginen ajattelu ja ohjelmointi

Lapset harjoittavat ensimmäisiä loogisen ajattelun taitoja jo ensimmäisten elinvuosien aikana leikin yhteydessä. Tässä materiaalissa tutustut loogisen ajattelun ja ohjelmoinnillisen ajattelun ohjaamiseen jokapäiväistä leikkiä ja yksinkertaista robottien ohjelmointia yhdistäen.

Looginen ajattelu ja ohjelmointi (ruotsinkielinen)

Kivaa pyörillä!

Kaikenlaiset ajoneuvot ovat aina yhtä kiinnostavia. Tässä materiaalissa esitellään pyörien ympärillä pyörivä ryhmätyö sekä lasten rakentamia ajoneuvoja.

Kivaa pyörillä (ruotsinkielinen)