Materiaalityyppi: Innovaatiokasvatus

Ohjelmointi perusopetuksessa -juliste

Tutustu ohjelmoinnin perusopetuksen polkuun Innokas-verkoston toteuttaman julisteen avulla. Polku on rakennettu perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti ja Innokas-verkostossa viimeisen kymmenen vuoden aikana tehdyn kehittämistyön perusteella. Julisteita jaetaan printattuna erilaisissa messutapahtumissa kuten Educa-messuilla ja ITK-päivillä.

Ohjelmointi perusopetuksessa -juliste

Virtuaalikierros teknoluokkaan

Tämän sivun kautta pääset tutustumaan Innokas-verkoston oppimisen tiloihin ympäri Suomea.

Tiloja tutkitaan ThingLink 360°-kuvalla, josta aukeaa interaktiivisia sisältöjä.

Toimi näin:
1. Avaa linkki haluaamasi kouluun (alla). Tämä avaa koulun ThingLink-kuvan.
2. Käännä puhelin vaaka-asentoon ja paina ruudun keskellä olevaa VIEW 360° -nappia. Nyt voit tutkia ThingLink-kuvaa puhelimen ruudulla.

Jos sinulla on Innokas VR-lasit
3. Paina ruudun oikeassa yläreunassa olevaa VR-lasien näköistä kuvaketta. Nyt ruutu näyttää saman kuvan kahteen kertaan (oikealle ja vasemmalle silmälle).
4. Taita VR-lasit auki ja aseta niiden klipsi tarkasti näytön keskelle kuvien väliin, siten, että voit katsoa ruutua lasien linssien läpi.
5. Tuo puhelinta liikuttamalla linssit aivan nenällesi. Hae sellainen kohta, jossa kuva näyttää parhaimmalta.
6. Nyt voit kääntää päätäsi (ja puhelinta) eri suuntiin ja tutkia luokkaa virtuaalitodellisuudessa!
7. Vie päätä kääntämällä keskellä näkyvä valkoinen piste pyöreiden ThingLink-kohteiden päälle – katso mitä niistä löytyy!

Linkit:
Kylmäojan koulu, Kontiolahti
Jalavapuiston koulu, Espoo

Arjen automaatio ja robotiikka

Arkipäivän automaatio ja robotiikka -materiaalin avulla tutustut automaatiota ja robotiikkaa hyödyntäviin laitteisiin, opit rakennettua ympäristöä havainnoimalla tekemään ja luomaan ohjelmia, käyttämään ohjelmoinnissa tarvittavia rakenteita ja innovoimaan ohjelmointia ja robotiikkaa hyödyntävän laitteen.

Materiaalipaketti sisältää opettajan ohjeen sekä oppilaiden kanssa käytettävän esitysmateriaalin. Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.

Arjen automaatio ja robotiikka, Esitysmateriaali
Arjen automaatio ja robotiikka, Opettajan ohje

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus

Innokas-verkostossa kehitetään tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta 2000-luvun taitojen oppimisen tukemiseksi. Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan professori Jari Lavonen avaa neliosaisessa videosarjassa sekä tulevaisuuden taitojen (2000-luvun taidot) linkitystä innovaatiokasvatukseen että kertoo niiden tieteellisestä taustasta ja käytännön sovellutuksista. Tämä materiaali on tuotettu osana OPH:n rahoittamaa täydennyskoulutusta.

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 1

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 2

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 3

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 4

Esimerkkejä kouluissa toteutetuista innovaatiokasvatusprojekteista

Innokas-verkostossa kehitetään tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta 2000-luvun taitojen oppimisen tukemiseksi. Alla kolme esimerkkiä kouluissa toteutetuista innovaatiokasvatusprojekteista. Kyseiset koulut osallistuivat syksyn 2017 Innokas-haasteeseen ”Robotit rakentavat tulevaisuudessa” ja toteuttivat monipuolisia innovaatiokasvatusprojekteja kouluissaan. Lue lisää syksyn 2017 haasteesta täältä.

Projektikuvaukset ja videot

Huovilan koulu: AT-apuri. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.

Kalevalan koulu: Rapi-robotti. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.

Sammonlahden koulu: Tulevaisuuden murkina. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.

Innovaatioprosessi: Me ollaan keksijöitä

Innovaatioprosessi: Älytuote tai älypuettava

Innovaatioprosessi: Arjen haaste

Esimerkkejä kouluissa toteutetuista monialaisista oppimiskokonaisuuksista

Innokas-verkosto kehittää yhteistyössä Suomen Akatemian rahoittaman Co4Lab-hankkeen kanssa tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Videoissa esitellyt monialaiset oppimiskokonaisuudet/-projektit on toteutettu Co4Lab-hankkeessa mukana olevissa Koulumestarin koulussa ja Viikin normaalikoulussa.

Esimerkkiprojekti ”Arjen haaste”

Esimerkkiprojekti ”Me ollaan keksijöitä”

Ohjelmoinnin perusteet osa 3: Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa 2)

Välineitä ohjelmoinnin opetukseen -videon toisessa osassa keskitytään tekstipohjaisiin ohjelmointikieliin sekä muun muassa erilaisiin elektroniikka-alustoihin ja robotteihin joita voi käyttää opetuksen tukena. Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.

Ennen tätä videota kannattaa katsoa Ohjelmoinnin perusteet- videosarjan ensimmäinen osa Mitä ohjelmointi on? ja Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa1).