Materiaalityyppi: Ohjelmointi ja robotiikka

Ohjelmoinnin perusteet osa 3: Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa 2)

Välineitä ohjelmoinnin opetukseen -videon toisessa osassa keskitytään tekstipohjaisiin ohjelmointikieliin sekä muun muassa erilaisiin elektroniikka-alustoihin ja robotteihin joita voi käyttää opetuksen tukena. Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.

Ennen tätä videota kannattaa katsoa Ohjelmoinnin perusteet- videosarjan ensimmäinen osa Mitä ohjelmointi on? ja Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa1).

Ohjelmoi Arduino Grovella

Tutustu tekstipohjaiseen ohjelmointiin C-kielellä ja Arduino Grovella.

Harjoituksissa käytetään Seeduino Lotus -piirilevyä ja siihen helposti kytkettäviä Grove-järjestelmän osia sekä harjoitellaan muun muassa liikennevalojen ohjelmointia. Materiaalista löydät vinkkejä myös välineiden hankintaan. Arduino Grovea voidaan myös hyödyntää innovaatioprojekteissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa.

Innokas-Arduino-Grove

Ohjelmoi Adafruit Gemmalla

Tutustu tekstipohjaiseen ohjelmointiin C-kielellä ja Adafruit Gemmalla.

Todella pienikokoinen Adafruit Gemma on suunniteltu erityisesti erilaisiin tekstiilitöihin (e-tekstiilit). Materiaalista löydät vinkkejä myös välineiden hankintaan. Adafruit Gemmaa voidaan hyödyntää myös innovaatioprojekteissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Ennen Adafruit Gemman käyttöönottoa kannattaa tutustua Adafruit Cirquit Playgroundin käyttöön. Lue lisää Gemmasta täältä.

Innokas-Adafruit-Gemma

Ohjelmoi Adafruit Floralla

Tutustu tekstipohjaiseen ohjelmointiin C-kielellä ja Adafruit Floralla.

Adafruit Flora soveltuu hyvin muun muassa erilaisiin tekstiilitöihin (e-tekstiilit). Materiaalista löydät vinkkejä myös välineiden hankintaan. Adafruit Floraa voidaan hyödyntää myös innovaatioprojekteissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Ennen Adafruit Floran käyttöönottoa kannattaa tutustua Adafruit Cirquit Playgroundin käyttöön. Lue lisää Florasta täältä.

Innokas Adafruit Flora -materiaali

Asimov – ensimmäiset robottini

Ensimmäiset robottini -kirja opastaa sinut Lego:n EV3-robottien maailmaan ja graafiseen ohjelmointiin toiminnallisen tekemisen kautta.
Kirjan tehtävät alkavat EV3-robottien rakentelun ja ohjelmoinnin alkeista ja etenevät pidemmälle eteneviin haasteisiin saakka. Opiskele EV3- ohjelmointia itsenäisesti tai hyödynnä materiaalia monipuolisen opetuskokonaisuuden rakentamisessa.

Asimov – ensimmäiset robottini

ROBBO Pedagoginen opas

Tutustu monipuoliseen ROBBO-robottiin ja RobboScratch-ohjelmointiympäristöön Innokas-verkoston ja ROBBO:n yhteistyössä toteuttaman oppaan avulla. Opas koostuu Innokas-verkoston opettajien ja oppilaiden kanssa käytännössä testatuista harjoituksista, jotka kehittävät ohjelmoinnissa tarvittavia taitoja vaihe vaiheelta.

ROBBO Pedagoginen opas