Innokas-verkostossa kehitetään tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta 2000-luvun taitojen oppimisen tukemiseksi. Alla kolme esimerkkiä kouluissa toteutetuista innovaatiokasvatusprojekteista. Kyseiset koulut osallistuivat syksyn 2017 Innokas-haasteeseen ”Robotit rakentavat tulevaisuudessa” ja toteuttivat monipuolisia innovaatiokasvatusprojekteja kouluissaan. Lue lisää syksyn 2017 haasteesta täältä.
Projektikuvaukset ja videot
Huovilan koulu: AT-apuri. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.
Kalevalan koulu: Rapi-robotti. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.
Sammonlahden koulu: Tulevaisuuden murkina. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.
Innokas-verkosto kehittää yhteistyössä Suomen Akatemian rahoittaman Co4Lab-hankkeen kanssa tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Videoissa esitellyt monialaiset oppimiskokonaisuudet/-projektit on toteutettu Co4Lab-hankkeessa mukana olevissa Koulumestarin koulussa ja Viikin normaalikoulussa.
Ohjelmoinnin perusteet -videosarjan toisessa osassa tutustut ohjelmoinnin ja robotiikan alkeiden oppimisessa käytettäviin välineisiin, ohjelmistoihin ja laitteisiin. Video toimii johdantona ohjelmointi- ja robotiikkavälineisiin oppilaille, opettajille ja vanhemmille. Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.
Ennen tätä videota kannattaa katsoa videosarjan ensimmäinen osa, Mitä ohjelmointi on?
Välineitä ohjelmoinnin opetukseen -videon toisessa osassa keskitytään tekstipohjaisiin ohjelmointikieliin sekä muun muassa erilaisiin elektroniikka-alustoihin ja robotteihin joita voi käyttää opetuksen tukena. Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.
Tässä materiaalissa esitellään Adafruit Circuit Playground Express -mikrokontrolleri. Adafuit Cirquit Playgroundia voidaan hyödyntää esimerkiksi innovaatioprojekteissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa.
Tämä materiaali käsittelee ulkoisten ledien sekä moottoreiden käyttöä Adafruit Circuit Playground Expressin kanssa. Adafuit Cirquit Playgroundia voidaan hyödyntää esmerkiksi innovaatioprojekteissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa.
Tässä materiaalissa kerrotaan, miten Adafruit Circuit Playground Express toimii yhdessä Microsoft Makecoden kanssa. Adafruit Circuit Playgroundia voidaan hyödyntää esimerkiksi innovaatioprojekteissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa.
Tutustu tekstipohjaiseen ohjelmointiin C-kielellä ja Arduino Grovella.
Harjoituksissa käytetään Seeduino Lotus -piirilevyä ja siihen helposti kytkettäviä Grove-järjestelmän osia sekä harjoitellaan muun muassa liikennevalojen ohjelmointia. Materiaalista löydät vinkkejä myös välineiden hankintaan. Arduino Grovea voidaan myös hyödyntää innovaatioprojekteissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa.
Tutustu tekstipohjaiseen ohjelmointiin C-kielellä ja Adafruit Gemmalla.
Todella pienikokoinen Adafruit Gemma on suunniteltu erityisesti erilaisiin tekstiilitöihin (e-tekstiilit). Materiaalista löydät vinkkejä myös välineiden hankintaan. Adafruit Gemmaa voidaan hyödyntää myös innovaatioprojekteissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Ennen Adafruit Gemman käyttöönottoa kannattaa tutustua Adafruit Cirquit Playgroundin käyttöön. Lue lisää Gemmasta täältä.
Tutustu tekstipohjaiseen ohjelmointiin C-kielellä ja Adafruit Floralla.
Adafruit Flora soveltuu hyvin muun muassa erilaisiin tekstiilitöihin (e-tekstiilit). Materiaalista löydät vinkkejä myös välineiden hankintaan. Adafruit Floraa voidaan hyödyntää myös innovaatioprojekteissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Ennen Adafruit Floran käyttöönottoa kannattaa tutustua Adafruit Cirquit Playgroundin käyttöön. Lue lisää Florasta täältä.