Material Class: Årskurserna 7-9

Grunderna i programmering del 3: Hjälpmedel i programmeringsundervisning (del 2)

I den andra delen av Hjälpmedel i programmeringsundervisning koncentrerar man sig på textbaserade programmeringsspråk och bland annat olika elektroniska plattformar och robotar som kan användas som hjälpmedel i undervisningen.

Före du ser på den här videon kan det vara bra att se på den första delen av videoserien Grunderna i programmering: Vad är programmering? och Hjälpmedel i programmeringsundervisning (del 1).

Programmera med Arduino Grove

Bekanta dig med textbaserad programmering (C språk) med Arduino Grove.

I övningarna används Seeduino Lotus – kretskortet samt olika lättkopplade Grove komponenter. Vi programmerar trafikljus mm. I materialet finns även exempel på varifrån nödvändig utrustning kan beställas.

Innokas-Arduino-Grove PDF

Programmera med Adafruit Gemma

Bekanta dig med textbaserad programmering (C språk) med Adafruit Gemma.

Adafruit Gemma är mycket kompakt och speciellt framtagen för olika textilarbeten (e-textilier). I materialet finns även exempel på varifrån nödvändig utrustning kan beställas. Läs mera om Gemma här.

Innokas-Adafruit-Gemma PDF

Asimov – mina första robotar

Boken Ensimmäiset robottini (mina första robotar) leder dig in i EV3-robotarnas värld och grafisk programmering genom praktiska uppgifter.
Övningarna i boken börjar från grunderna i att bygga en egen EV3-robot och grunderna i programmering. Gradvis framskrider de till mer krävande övningar. Du kan lära dig EV3-prgrammering på egen hand eller utnyttja materialet för att bygga upp en mångsidig undervisningshelhet.

Asimov – mina första robotar (på finska)

Micro:bit del 1: Bruksanvisning

Med hjälp av det här materialet i 12 delar får du bekanta dig med användningen av Micro:bit i undervisningen i programmering och robotteknik. Materialhelheten ger tips och råd för att komma igång med grunderna i användningen av Micro:bit och lära dig grundläggande begrepp i programmering och robotteknik.

Med hjälp av bruksanvisningen får du bekanta dig med grundstrukturerna inom Micro:bit och användningen av Micro:bit som programmeringsmiljö.

Micro:bit- Bruksanvisning

Micro:bit del 2: Loopen

Med hjälp av det här materialet i 12 delar får du bekanta dig med användningen av Micro:bit i undervisningen i programmering och robotteknik. Materialhelheten ger tips och råd för att komma igång med grunderna i användningen av Micro:bit och lära dig grundläggande begrepp i programmering och robotteknik.

Med hjälp av det här materialet får du bekanta dig med loopen med hjälp av Micro:bit.

Micro:bit – Loopen

Micro:bit del 3: Variabler

Med hjälp av det här materialet i 12 delar får du bekanta dig med användningen av Micro:bit i undervisningen o programmering och robotteknik. Materialhelheten ger tips och råd för att komma igång med grunderna i användningen av Micro:bit och lära dig grundläggande begrepp i programmering och robotteknik.

I det här materialet får du bekanta dig med begreppet variabel med hjälp av Micro:bit.

Micro:bit – Variabeln (Tärningen)

Micro:bit del 4: Sten, sax, påse

Med hjälp av det här materialet i 12 delar får du bekanta dig med användningen av Micro:bit i undervisningen i programmering och robotteknik. Materialhelheten ger tips och råd för att komma igång med grunderna i användningen av Micro:bit och lära dig grundläggande begrepp i programmering och robotteknik.

Med hjälp av det här materialet lär du dig om variabler, slumptal och villkorssatser genom spelet sten, sax, påse.

Micro:bit – Sten-sax-påse

Micro:bit del 5: Bygg en kompass

Med hjälp av det här materialet i 12 delar får du bekanta dig med användningen av Micro:bit i undervisningen i programmering och robotteknik. Materialhelheten ger tips och råd för att komma igång med grunderna i användningen av Micro:bit och lära dig grundläggande begrepp i programmering och robotteknik.

Med hjälp av det här materialet bekantar du dig med den digitala kompassen som är inbyggd i Micro:bit.

Micro:bit – Kompassprogrammering