Material Class: Årskurserna 3-6

Artificiell intelligens i undervisningen – 10 frågor om artificiell intelligens

Materialet Artificiell intelligens i undervisningen – 10 frågor om artificiell intelligens är en introduktion till artificiell intelligens riktad till lärare och lärarens grupp. Materialet kan utnyttjas i grupper inom både småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Materialet har byggts upp som en del av Innokas-nätverkets utvecklingsprojekt inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Länk till det digitala materialet finns här: AI i undervisningen -ThingLink

Förutom i digital version finns materialet även som affisch. Affischen delas ut som utskriven version på mässor såsom ITK-dagar och Educa-mässan. Du kan också själv skriva ut affischen här (observera att det kan ta lite tid att ladda upp affischen på grund av att filen är så stor). Digitalt material och affischer kan användas parallellt till exempel så att frågor som besvarats med material i den digitala versionen antecknas på den utskrivna affischen under resans gång.

Hur tar jag i bruk materialet Artificiell intelligens i undervisningen – 10 frågor om artificiell intelligens?

I materialet får man vandra bland spännande och knepiga frågor om artificiell intelligens Under varje fråga finns underfrågor   samt informationsinslag, uppvärmningsuppgift och övningsuppgifter på olika nivåer . Vi rekommenderar att läraren bekantar sig med det digitala läromaterialet på förhand och planerar användningen av materialet så att det lämpar sig för den egna gruppen. Observera att avsikten är att man går igenom innehållet tillsammans under lärarens ledning.

Exempel på hur materialet kan utnyttjas

Materialet kan tas i bruk till exempel vid morgonsamlingar. Välj en första fråga som ni börjar fundera på tillsammans, t.ex. ”Vad är artificiell intelligens?” Se underfrågorna bakom Frågetecken-ikonen. Fundera först i anknytning till dessa frågor vad ni redan har hört om ämnet. Titta efter diskussionen på informationsvideon och läs texterna i informationsinslagen tillsammans. Gör sed en gemensam diskussionsuppgift, eller välj genom lottning vilken av övningsuppgifterna som ska göras i samband med följande morgonsamling.

Goda modeller från projektet “Artificiell intelligens nu!” för den grundläggande utbildningen

Artificiell intelligens (AI) har blivit en del av undervisningen. Vad handlar det om och vad är viktigt att veta? Under det av Utbildningsstyrelsen finansierade projektet Artificiell intelligens nu! (8/2022-7/2024), som riktar sig till den grundläggande utbildningen, lär vi oss att förstå och använda artificiell intelligens samt att undervisa och lära oss med hjälp av den. I projektet deltar lärare från fem kommuner och eNorssi-nätverket. De utvecklar material och en lärstig för användning av AI från småbarnspedagogiken till den grundläggande utbildningen. Läs mer om projekten på våra webbplatser och på nätverket Innokas blogg.

Material för lärare: 

I den här videoserien granskar klassläraren och IT-läraren Jukka Lehtoranta och forskardoktor Janne Fagerlund artificiell intelligens ur olika perspektiv. Välj svensk som textningsspråk.

Prova maskininlärning med applikationen Lego Spike + Inventor och inspireras av projektet Autotalli (Garage) eller utveckla ditt eget projekt med hjälp av maskininlärning med det här materialet: Maskininlärning med Lego Inventor.

Sorteringar

Varför sorterar vi allt omkring oss? Hur kan sorteringar utveckla barnens språk och logiska tänkande? Vågar du prova på Snilleblixtkonceptet?

Sorteringar

Kina-samarbetet (delar 1-6)

Nätverket Innokas har samarbetat i flera år med kinesiska skolor. Samarbetet har varit en del av det av Utbildningsstyrelsen finansierade projektet Global Innokas. Lärarna som deltagit i samarbetet, Raini Sipilä (SYK, Helsingfors) och Jaana Hekkanen, Minna Kangas samt Petri Korpi (Metsokankaan koulu, Uleåborg), har utarbetat materialet som anknyter till samarbetet med Kina. Med hjälp av materialet kan du bekanta dig med kinesiska skolor, samarbetsmöjligheter med kinesiska skolor och lärarnas erfarenheter av samarbetet.

1. Grundpaket: Med hjälp av grundpaketet grundpaketet får du en uppfattning om de kinesiska skolorna och om erfarenheter av samarbetet med skolorna.

2. Samarbetsprojekt år 2016: Filmerna från samarbetsprojekten våren 2016 sammanfattar de projekt som finska och kinesiska lärare tillsammans planerat och genomfört. De finska lärarna fick under vårvintern 2016 ett lärarpar från Kina som de skulle planera ett gemensamt projekt med. Bägge lärare genomförde projektet med sina egna elever under våren 2016. I juni 2016 reste de finska lärarna till en konferens i Kina, där de träffade sina lärarpar. Finland-Kina lärarparen ledde en del av projektet för kinesiska elever som en del av  konferensprogrammet.

3. GEC konferensen sommaren 2016: Filmen från konferensen Global Educational Community (GEC) sommaren 2016 (Peking och Shenzhen) berättar om ett evenemang som skapats i samarbete med finländare och kineser. En del av programmet var projekten som planerats och förverkligats av lärare i Finland och Kina. 

4.  Den kinesiska skolan med barnaögon: I den här filmen berättar eleverna om sin skoldag och sina favoritämnen. 

5. Besök i kinesiska skolor: Med hjälp av dessa filmer bekantar du dig med en skola i Peking, Zhongguancun NO.3 Primary School, byggnaderna och lärmiljöerna i dess gamla och nya campus.

6. Lärarens erfarenheter av Kina-samarbetet: I den här filmen berättar Jaana Hekkanen och Minna Kangas om samarbetet mellan Finland-Kina.

Framtida färdigheter och innovationsfostran

Inom nätverket Innokas utvecklas olika sätt att förverkliga innovationsfostran för att stödja lärandet av färdigheter som behövs på 2000-talet. Professorn för den pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet Jari Lavonen beskriver i videoserien i fyra delar hur framtida färdigheter (färdigheter som behövs på 2000-talet) länkas till innovationsfostran samt berättar om vetenskapen bakom dem och dess praktiska tillämpning.

Framtida färdigheter och innovationsfostran, Del 1 (på finska)

Framtida färdigheter och innovationsfostran, Del 2 (på finska)

Framtida färdigheter och innovationsfostran, Del 3 (på finska)

Framtida färdigheter och innovationsfostran, Del 4 (på finska)

Exempel på projekt som genomförts inom innovationsfostran i skolor

Inom nätverket Innokas utvecklas olika sätt att förverkliga innovationsfostran för att stödja lärandet av färdigheter som behövs på 2000-talet. Nedan finns tre exempel på projekt som genomförts inom innovationsfostran i olika skolor. Skolorna deltog under hösten 2017 i Innokas-utmaningen Robotarna bygger i framtiden och genomförde mångsidiga projekt inom innovationsfostran. Här kan du läsa mer om utmaningen från hösten 2017.

Projektbeskrivningar och videor

Huovilan koulu: AT-apuri (AT-medhjälpare). Se videon och läs projektbeskrivningen här. (på finska)

Kalevalan koulu: Rapi-robotti (Roboten Rapi). Se videon och läs projektbeskrivningen här. (på finska)

Sammonlahden koulu: Tulevaisuuden murkina (Framtidens mat). Se videon och läs projektbeskrivningen här. (på finska)

Mångvetenskapliga lärområden

I samarbete med projektet Co4Lab, som finansieras av Finlands Akademi, utvecklar nätverket Innokas olika sätt att genomföra innovationsfostran som ett led i mångvetenskapliga lärområden. I den här videoserien i fyra avsnitt pratar Kai Hakkarainen, professor för den pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet, om kunskapsskapande processer i mångvetenskapliga läromården, hur man stödjer lärandet med hjälp av digital teknologi och bedömer mångvetenskapliga läromåden.

Del 1, Kunskapsskapande processer inom mångvetenskapliga läromården (på finska)

Del 2, Att stödja lärandet med hjälp av digital teknologi (på finska)

Del 3, Bedömningens syfte inom mångvetenskapliga lärområden (på finska)

Del 4, Praxis för bedömningen som sporrar lärandet och motivationen (på finska)

Exempel på mångvetenskapliga lärområden som genomförts i skolor

I samarbete med projektet Co4Lab, som finansieras av Finlands Akademi, utvecklar nätverket Innokas olika sätt att genomföra innovationsfostran som ett led i mångvetenskapliga lärområden. De mångvetenskapliga lärområden eller projekt som presenteras på videorna har genomförts i Koulumestarin koulu och Viikin normaalikoulu som deltar i projektet Co4Lab.

Exempel på projekt: ”Arjen haaste” (Vardagens utmaningar)

Exempel på projekt: ”Me ollaan keksijöitä” (Vi är uppfinnare)