Materialet Artificiell intelligens i undervisningen – 10 frågor om artificiell intelligens är en introduktion till artificiell intelligens riktad till lärare och lärarens grupp. Materialet kan utnyttjas i grupper inom både småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Materialet har byggts upp som en del av Innokas-nätverkets utvecklingsprojekt inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Länk till det digitala materialet finns här: AI i undervisningen -ThingLink
Förutom i digital version finns materialet även som affisch. Affischen delas ut som utskriven version på mässor såsom ITK-dagar och Educa-mässan. Du kan också själv skriva ut affischen här (observera att det kan ta lite tid att ladda upp affischen på grund av att filen är så stor). Digitalt material och affischer kan användas parallellt till exempel så att frågor som besvarats med material i den digitala versionen antecknas på den utskrivna affischen under resans gång.
Hur tar jag i bruk materialet Artificiell intelligens i undervisningen – 10 frågor om artificiell intelligens?
I materialet får man vandra bland spännande och knepiga frågor om artificiell intelligens Under varje fråga finns underfrågor samt informationsinslag, uppvärmningsuppgift och övningsuppgifter på olika nivåer . Vi rekommenderar att läraren bekantar sig med det digitala läromaterialet på förhand och planerar användningen av materialet så att det lämpar sig för den egna gruppen. Observera att avsikten är att man går igenom innehållet tillsammans under lärarens ledning.
Exempel på hur materialet kan utnyttjas
Materialet kan tas i bruk till exempel vid morgonsamlingar. Välj en första fråga som ni börjar fundera på tillsammans, t.ex. ”Vad är artificiell intelligens?” Se underfrågorna bakom Frågetecken-ikonen. Fundera först i anknytning till dessa frågor vad ni redan har hört om ämnet. Titta efter diskussionen på informationsvideon och läs texterna i informationsinslagen tillsammans. Gör sed en gemensam diskussionsuppgift, eller välj genom lottning vilken av övningsuppgifterna som ska göras i samband med följande morgonsamling.
Inom Innokas nätverket utvecklar vi sätt att förvekliga innovationsundervisningen för att uppnå de färdigheter som 2000-talet ställer på undervisning. Bekanta dig med processen för innovatonsundervisning med hjälp av affischen: Innovationsprocessen i undervisningen. Affischerna delas ut i printade versioner på olika mässor som Educa och på IKT dagarna.
Affischen – Programmering i undervisningen Bekanta dig med stigen grunderna i programmering med hjälp av Innokas nätverkets affisch. Stigen är uppbyggd enligt de krav läroplanen ställer på programmering i undervisningen samt på det utvecklingsarbete som Innokas nätverket bedrivid under 10 år. Affischerna delas ut i printade versioner på olika mässor som Educa och på IKT dagarna.
Nätverket Innokas har samarbetat i flera år med kinesiska skolor. Samarbetet har varit en del av det av Utbildningsstyrelsen finansierade projektet Global Innokas. Lärarna som deltagit i samarbetet, Raini Sipilä (SYK, Helsingfors) och Jaana Hekkanen, Minna Kangas samt Petri Korpi (Metsokankaan koulu, Uleåborg), har utarbetat materialet som anknyter till samarbetet med Kina. Med hjälp av materialet kan du bekanta dig med kinesiska skolor, samarbetsmöjligheter med kinesiska skolor och lärarnas erfarenheter av samarbetet.
1. Grundpaket: Med hjälp av grundpaketetgrundpaketet får du en uppfattning om de kinesiska skolorna och om erfarenheter av samarbetet med skolorna.
2. Samarbetsprojekt år 2016: Filmerna från samarbetsprojekten våren 2016 sammanfattar de projekt som finska och kinesiska lärare tillsammans planerat och genomfört. De finska lärarna fick under vårvintern 2016 ett lärarpar från Kina som de skulle planera ett gemensamt projekt med. Bägge lärare genomförde projektet med sina egna elever under våren 2016. I juni 2016 reste de finska lärarna till en konferens i Kina, där de träffade sina lärarpar. Finland-Kina lärarparen ledde en del av projektet för kinesiska elever som en del av konferensprogrammet.
3. GEC konferensen sommaren 2016:Filmen från konferensen Global Educational Community (GEC) sommaren 2016 (Peking och Shenzhen) berättar om ett evenemang som skapats i samarbete med finländare och kineser. En del av programmet var projekten som planerats och förverkligats av lärare i Finland och Kina.
4. Den kinesiska skolan med barnaögon: I den här filmen berättar eleverna om sin skoldag och sina favoritämnen.
5. Besök i kinesiska skolor:Med hjälp av dessa filmer bekantar du dig med en skola i Peking, Zhongguancun NO.3 Primary School, byggnaderna och lärmiljöerna i dess gamla och nya campus.
Koordinatorn för nätverket Innokas Kati Sormunen berättar i videon om de mångvetenskapliga lärområdena i läroplanen för den grundläggande utbildningen och anvisar att dra nytta av innovationsprocesser vid förverkligandet av dem.
Se första delen av videoserien Grunderna i programmering: Vad är programmering? och bli inspirerad av att undervisa i och lära dig om programmering och robotteknik!
Se första delen av videoserien Grunderna i programmering: Vad är programmering? och bli inspirerad av att undervisa i och lära dig om programmering och robotteknik!
Se också den andra och tredje delen av videoserien: Hjälpmedel i programmeringsundervisning (del 1) och Hjälpmedel i programmeringsundervisning (del 2).
I den första delen av Hjälpmedel för programmeringsundervisning får du bekanta dig med hjälpmedel, programvara och apparater som används för att lära grunderna i programmering och robotteknik. Videon ger en introduktion i hjälpmedel för programmering och robotteknik för så väl elever och lärare som föräldrar.
Före du ser på den här videon kan det vara bra att se på den första delen av videoserien Hjälpmedel i programmeringsundervisning: Vad är programmering?
Mekaniska leksaker har alltid fascinerat barn. Hur fungerar de? Hur ser de ut inuti? Kan vi bygga en egen modell? Vi undersöker olika leksaker och bygger tre olika djur som har rörliga delar.
Grunderna till logiskt tänkande övas redan under de första åren i leken. Från den ledda vardagsleken via spel till enkla robotar är stegen små och intresset hålls uppe.