Forskning i samarbete
Nätverket Innokas koordineras av den pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet. Den pedagogiska fakulteten forskar i det pedagogiska fältet i samarbete med de regionala koordinatorerna för nätverket Innokas, skolor och samarbetspartner. Forskningsarbetet inriktas på att lära ut färdigheter som behövs på 2000-talet, tillämpa modellen för innovativ skola samt på verksamheten inom nätverket Innokas. Vi bedriver också forskningssamarbete med andra universitet, såsom Stanford universitet, samt aktörer inom undervisningssektorn och olika företag. Forskningsmetoden är i huvudsak designforskning där forskare samarbetar med lärare, elever och skolans samarbetspartner för att identifiera utmaningarna i skolans verksamhet och för att skapa innovativa lösningar för dem. Forskningen genomförs som en del av skolans dagliga verksamhet och stödjer samtidigt utvecklingen av skolans verksamhet.
Forskningsprojekt
Digierko
Utbildningshelheten ”Lärande och undervisning i digitala miljöer” riktar sig till klass- och ämneslärare, som redan har arbetserfarenhet och vill utveckla och fördjupa sin yrkeskunskap. I utbildningen bekantar man sig med de nyaste forskningsbaserade undervisnings- och lärmetoderna samt med utvecklingsmodeller, digitala tillämpningar, lärmiljöer och material. Läs mera här.
Det nationella Digierko-projektet
Inom ramen för projektet utvecklar man ett nätverk för digitalt lärande och undervisning, som stöder lärarnas digitala expertis och delande av kunnande. Verksamheten baserar sig på Digierko-utbildningarna i Åbo, Helsingfors och Östra-Finlands universitet och nätverkande mellan lärare som deltar eller deltagit i utbildningen. Du kan följa med projektet på dess hemsida.
AI-projekt inom nätverket Innokas
I AI-projekten inom nätverket Innokas utvecklas och undersöks metoder och material för att stödja barns och ungas digitala kompetens ur ett AI-perspektiv. I projekten betraktas artificiell intelligens som fenomen, föremål för lärande och verktyg för lärande. Läs mer här.
Tidigare forskningsprojekt
Growing Mind
Nätverket Innokas var en av samarbetspartnerna i detta forskningsprojekt som var finansierad av Finlands Akademi. Syftet med projektet var att utveckla verksamheten i 2000-talets skolor och att undersöka den med det digitaliserade samhället som referensram. Projektet Growing Mind som genomförsdes under åren 2018–2022 undersökte ur ett omfattande perspektiv lärandet på 2000-talet samt skolans helhetsmässiga utveckling.
Uutta luova asiantuntijuus (ULA) – expertis som skapar nytt
Nätverket Innokas är en av samarbetspartnerna i det här projektet för utveckling av och forskning om lärarutbildningen. Projektet finansieras av undervisnings- och kulturministeriet och genomförs 2017–2019. I projektet länkas lärarnas grundläggande utbildning och fortbildning på innehålls- och strukturmässigt nya sätt som framhäver aktörernas expertis och delaktighet. Läs mera här.
Finnable
Nätverket Innokas ansvarade 2012–2015 för delprojektet Innovatiivinen koulu (innovativ skola) i projektet Finnable som finansierades av Tekes. I delprojektet undersöktes skolan och skolans närområde som en helhet i nätverket av lärmiljöer och man skapade praktiska verksamhetsmodeller som den innovativa skolans teknologi kan dra nytta av. Tillsammans med projektets aktörer utvecklades olika sätt att utnyttja digital teknologi för att stödja dagens och framtida elevers lärande. Utvecklingsarbetet inriktades framförallt på en mångsidig användning av digital teknologi i samarbete med föräldrar och aktörer i närområdet för att stödja individuellt lärande. Läsa mer om projektet Finnable här.
Co4Lab
Nätverket Innokas var en av samarbetspartnerna i forskningsprojektet Co4Lab som finansierades av Finlands Akademi. Projektets syfte var att utveckla verksamheten i 2000-talets skola och undersöka den med det digitaliserade samhället som referensram. Projektet Co4Lab genomfördes under åren 2015–2019 och fokuserade på innovationsfostran, att tillämpa innovationsfostran i praktiken samt undersöka i hur stor utsträckning dess verkningar sträcker sig.
Microbit-forskning
I samarbete med Micro:bit Foundation bedrev nätverket Innokas forskning (2017–2018) om undervisning i och lärandet av programmering och robotteknik med hjälp av Micro:bit.