Spelifiering som verktyg för att främja lärande
Hur kan spelifiering göra undervisningen mångsidigare, stödja lärande och inspirera till att lära? Vilka färdigheter utvecklar eleverna i sina egna spelprojekt eller gemensamma speljam? Och varför är det värt att tillsammans med eleverna undersöka spel som en form av medietexter?
Välkommen till distansseminariet Tärningar, brickor och avatarer – spelifiering i undervisningen för att höra hur lärande genom spelifiering, spelmediekunskap och spelifierade lärmiljöer kan användas som en del av lärandet inom den grundläggande utbildningen och på andra stadiet. Under dagen får du bland annat höra hur spelifierade element används för att engagera elever i specialundervisning, hur speljam har genomförts i gymnasieundervisning och vilka lärandeupplevelser escape rooms erbjuder elever.
Under seminariet presenteras goda modeller som utvecklats inom de av nätverket Innokas koordinerade projekten “Spelifiering inom den grundläggande utbildningen och gymnasiet”. I seminarieprogrammet ingår även expertföreläsningar. Det kostnadsfria seminariet riktar sig till personal inom den grundläggande utbildningen och andra stadiet, samt andra intresserade av ämnet. Seminariet äger rum på Zoom och deltagarlänken skickas till anmälda cirka en vecka innan evenemanget. OBS! Distansseminariet hålls på finska.
Tid: fredagen den 29.11.2024 kl. 10.00–15.00
Anmälan: Anmäl dig till seminariet senast den 22 november med den här blanketten.
Program:
Kl. | |
10.00-10.05 | Öppning av seminariet, projektledare Leenu Juurola |
10.05-10.45 | Människocentrerad design i lärande, expert på speldesign och speldesigngrafik, forskare Heikka Valja, Aalto-universitetet |
10.45-11.15 | Att läsa spel – spel som medietext, doktorande Esa Pelkonen, Helsingfors universitet & klasslärare Lauri Nurmivuori, Rajakylän koulu, Uleåborg |
11.15-11.30 | Spelifieringens kortlek – en titt på projektens kommande läromaterial, projektiledare Leenu Juurola |
11.30-12.15 | Lunchpaus |
12.15-12.45 | Spelifiering av lärande i specialundervisning, specialklasslärare Tarja Holopainen, Alavan koulu, Kuopio & specialklasslärare Kalle Venäläinen, Paloahon koulu, Kuopio |
12.45-13.15 | Lärande genom spel:
|
13.15-13.50 | Spelutveckling och spelande i gymnasiet:
|
13.50-14.00 | Paus |
14.00-14.15 | Spelutveckling som lärprojekt, klasslärare Eeva-Riitta Yliniva, Ylikylän koulu, Rovaniemi |
14.15-14.55 | Lessons Learned in Game Design – a professional perspective by Game Designer Pavel Volkov, Supercell (in English) |
14.55-15.00 | Avslutningsord |