Inom Innokas nätverket utvecklar vi sätt att förvekliga innovationsundervisningen för att uppnå de färdigheter som 2000-talet ställer på undervisning. Bekanta dig med processen för innovatonsundervisning med hjälp av affischen: Innovationsprocessen i undervisningen. Affischerna delas ut i printade versioner på olika mässor som Educa och på IKT dagarna.
Material Type: Innovationsfostran
Programmering i undervisningen Affisch
Affischen – Programmering i undervisningen Bekanta dig med stigen grunderna i programmering med hjälp av Innokas nätverkets affisch. Stigen är uppbyggd enligt de krav läroplanen ställer på programmering i undervisningen samt på det utvecklingsarbete som Innokas nätverket bedrivid under 10 år. Affischerna delas ut i printade versioner på olika mässor som Educa och på IKT dagarna.
Framtida färdigheter och innovationsfostran
Inom nätverket Innokas utvecklas olika sätt att förverkliga innovationsfostran för att stödja lärandet av färdigheter som behövs på 2000-talet. Professorn för den pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet Jari Lavonen beskriver i videoserien i fyra delar hur framtida färdigheter (färdigheter som behövs på 2000-talet) länkas till innovationsfostran samt berättar om vetenskapen bakom dem och dess praktiska tillämpning.
Framtida färdigheter och innovationsfostran, Del 1 (på finska)
Framtida färdigheter och innovationsfostran, Del 2 (på finska)
Framtida färdigheter och innovationsfostran, Del 3 (på finska)
Framtida färdigheter och innovationsfostran, Del 4 (på finska)
Exempel på projekt som genomförts inom innovationsfostran i skolor
Inom nätverket Innokas utvecklas olika sätt att förverkliga innovationsfostran för att stödja lärandet av färdigheter som behövs på 2000-talet. Nedan finns tre exempel på projekt som genomförts inom innovationsfostran i olika skolor. Skolorna deltog under hösten 2017 i Innokas-utmaningen Robotarna bygger i framtiden och genomförde mångsidiga projekt inom innovationsfostran. Här kan du läsa mer om utmaningen från hösten 2017.
Projektbeskrivningar och videor
Huovilan koulu: AT-apuri (AT-medhjälpare). Se videon och läs projektbeskrivningen här. (på finska)
Kalevalan koulu: Rapi-robotti (Roboten Rapi). Se videon och läs projektbeskrivningen här. (på finska)
Sammonlahden koulu: Tulevaisuuden murkina (Framtidens mat). Se videon och läs projektbeskrivningen här. (på finska)
Exempel på mångvetenskapliga lärområden som genomförts i skolor
I samarbete med projektet Co4Lab, som finansieras av Finlands Akademi, utvecklar nätverket Innokas olika sätt att genomföra innovationsfostran som ett led i mångvetenskapliga lärområden. De mångvetenskapliga lärområden eller projekt som presenteras på videorna har genomförts i Koulumestarin koulu och Viikin normaalikoulu som deltar i projektet Co4Lab.
Exempel på projekt: ”Arjen haaste” (Vardagens utmaningar)
Exempel på projekt: ”Me ollaan keksijöitä” (Vi är uppfinnare)
Innovationsprocesser i mångvetenskapliga läromården
Koordinatorn för nätverket Innokas Kati Sormunen berättar i videon om de mångvetenskapliga lärområdena i läroplanen för den grundläggande utbildningen och anvisar att dra nytta av innovationsprocesser vid förverkligandet av dem.
Grunderna i programmering del 3: Hjälpmedel i programmeringsundervisning (del 2)
I den andra delen av Hjälpmedel i programmeringsundervisning koncentrerar man sig på textbaserade programmeringsspråk och bland annat olika elektroniska plattformar och robotar som kan användas som hjälpmedel i undervisningen.
Före du ser på den här videon kan det vara bra att se på den första delen av videoserien Grunderna i programmering: Vad är programmering? och Hjälpmedel i programmeringsundervisning (del 1).
Programmera med Arduino Grove
Bekanta dig med textbaserad programmering (C språk) med Arduino Grove.
I övningarna används Seeduino Lotus – kretskortet samt olika lättkopplade Grove komponenter. Vi programmerar trafikljus mm. I materialet finns även exempel på varifrån nödvändig utrustning kan beställas.
Programmera med Adafruit Gemma
Bekanta dig med textbaserad programmering (C språk) med Adafruit Gemma.
Adafruit Gemma är mycket kompakt och speciellt framtagen för olika textilarbeten (e-textilier). I materialet finns även exempel på varifrån nödvändig utrustning kan beställas. Läs mera om Gemma här.
Programmera med Adafruit Flora
Bekanta dig med textbaserad programmering (C språk) med Adafruit Flora.
Adafruit Flora passar utmärkt för olika textilarbeten (e-textiler). I materialet finns även exempel på varifrån nödvändig utrustning kan beställas. Läs mera om Flora här.