Vad är GameDev?

I tävlingsgrenen Innokas GameDev utvecklar eleverna ett digitalt spel, som kan spelas på dator. Temat är fritt. I grenen tävlar man i två serier: (1) Scratch och (2) Open dvs. öppen (Gdevelop, Unity eller andra plattformar för spelutveckling).

Spelet skickas till förkvalet via webbformulär och spelet presenteras under turneringen i den egna regionen. De lag som deltar i GameDev kan delta i regionala turneringen på distans eller på plats.

Lagen som går vidare från de regionala turneringarna tävlar om placeringar i den nationella Innokas programmerings- och robotikturneringen den 14 maj 2024.

Anvisningar för grenen och stödmaterial (på finska)

Bekanta dig med anvisningar för tävlingsgrenen (på finska) här.
Förbered dig för GameDev och använd dig av stödmaterial: 1) De många möjligheterna med Scratch, 2) GameDev open och 3) Användning av artificiell intelligens i spelutveckling

Tilläggsanvisningar: Huvuddomare Janne Fagerlund (fornamn.efternamn@jyu.fi) eller Marko Väistö (fornamn.efternamn@omnia.fi)

GameDev Scratch

I den här serien skapas spelen i programmeringsmiljön Scratch (www.scratch.mit.edu). Serien är i första hand för elever, som inte ännu har erfarenhet av textbaserad programmering.

GameDev Open

I den här serien kan spelen förverkligas med GDevelop, Unity eller någon annan plattform för spelutveckling (gärna gratis). Användning av andra än GDevelop eller Unity behöver godkännas av huvuddomarna på förhand.