Vad är Räddning?

I tävlingsserierna Innokas Räddning 1-3 ska en robot klara självständigt av olika hinder och hitta så snabbt som möjligt ett offer som är i fara. På vägen följer roboten en svart sträcka på vitt botten. Beroende på tävlingsserie finns det på banan utmaningar av olika svårighetsgrad: kurvor, hinder, korsningar och avbrott, som man får poäng för när man klarar av dem. Banan slutar i ett grönt räddningsområde från vilken roboten ska rädda offret (en ½ liters läskburk överdragen med folie). Den robot som samlar flest poäng vinner. Om två robotar har samma poängantal avgör tiden.

Anvisningar för grenen och stödmaterial (på finska)

Bekanta dig med anvisningar för tävlingsgrenen här. Bekanta dig med instruktionerna för banbyggnad här. Använd dig av de visuella anvisningarna för olika serier: Räddning 1, Räddning 2 och Räddning 3.
Tilläggsanvisningar: Huvuddomare Jens Lindholm (fornamn.efternamn@edu.larsmo.fi)

Räddning 1

Den här serien passar utmärkt som tävlingsgren för nybörjare inom programmering och legobyggande. Roboten ska klara av kurvor, hinder och en bit av banan som vippar.

Utmaningar:

  1. Klara dig igenom sträckan och dess utmaningar till den röda tejplinjen.
  2. Kör in på räddningsområdet. 
  3. Känn igen offret med en sensor.
  4. Puffa ut offret från räddningsområdet.
  5. Kom tillbaka till räddningsområdet.

Räddning 2

I den här serien kräver utmaningarna och genomförandet av banan lite mer byggnads- och programmeringskunnande. Extra utmaningar utgörs av en backe, korsningar och spetsigare vinklar på banan.

Utmaningar:

  1. Klara dig igenom sträckan och dess utmaningar till den röda tejplinjen. 
  2. Kör in på räddningsområdet. 
  3. Känn igen offret med en sensor.
  4. Ta tag i offret. (Obligatoriskt att ha en gripklo.)
  5. För ut offret från räddningsområdet.
  6. Kom tillbaka till räddningsområdet.

Räddning 3

I den här serien utgörs den extra utmaningen av ett hinder som måste köras runt samt ett avbrott i sträckan. Dessutom kräver hanteringen av offret avancerade lösningar av roboten både byggnads- och programmeringsmässigt.

Utmaningar:

  1. Klara dig igenom sträckan och dess utmaningar till den röda tejplinjen. 
  2. Kör in på räddningsområdet. 
  3. Känn igen offret med en sensor.
  4. Lyft upp offret. (Obligatoriskt att ha en gripklo.)
  5. Sök upp det svarta räddningspodiet, 4cm x 12cm x 30cm.
  6. Överlämna offret så att det blir upprätt stående på räddningspodiet. (Offret är en läsburk med muttrar som tyngd, helhetsmassa 70-90g.)
  7. Backa bort från räddningspodiet.