Milloin?
07.03.2018 – 07.03.2018

Co4Lab-tapahtuma

Co4Lab-hanke, Innokomp-hanke ja Innokas-verkosto järjestävät yhteistyössä Co4Lab-tapahtuman. Tapahtuma rakentuu Maker-kulttuurin edelläkävijän, kehittäjän ja tutkijan, Yasmin Kafain, keynote-puheenvuorosta ja toiminnallisista Maker-työpajoista.  Tule mukaan ja innostu Maker-kulttuurista toiminnallisen tekemisen kautta!

Aika ja Paikka

Tapahtuma järjestetään keskiviikkona 7.3. klo 10.30-16.00 Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan Minervatorilla (Siltavuorenpenger 5A, Helsinki). Voit seurata Yasmin Kafain luento-osuutta klo 11-12 myös etänä täältä.

Ohjelma

Klo 10.30 Tervetuloa, kahvi/tee
Klo 11-12 Keynote puheenvuoro, Yasmin B. Kafai, Pennsylvanian yliopisto /Stitching the Loop: Re-Crafting the Maker Movement with Electronic Textiles
Klo 12-13 Lounas (omakustanteinen)
Klo 13-16 Työpajat/ kolme työpajavaihtoehtoa, työpajavalinta tehdään ilmoittautumisen yhteydessä

Työpajakuvaukset

E-tekstiilin perusteet/max.25 osallistujaa
Työpaja johdattelee e-tekstiilien perusteisiin, siihen kuuluviin komponentteihin ja yksinkertaiseen virtapiiriin. Lisäksi tutustutaan ommeltaviin virtapiireihin joissa käytetään kytkintä. Työpajan vetää Yasmin Kafai.

Micro:bit/max. 25 osallistujaa
Ohjelmoitava elektroniikka oppimiskokonaisuuksissa. Pajassa tutustutaan helppokäyttöiseen Micro:bit- ohjelmointialustaan, jota voidaan hyödyntää monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Samalla kuulet tutor-oppilaiden ohjaamana kokemuksia vertaisopettamisesta ja asiantuntijan toimimisesta koulussa. Työpajan vetää Aurinkolahden peruskoulun tutoroppilaat.

Micro-Craft Hackathon/max.25 osallistujaa
Työpajassa työskennellään pienryhmissä hackathonin hengessä eli ideoidaan, luodaan ja keksitään yhdessä uusia innostavia tapoja toimia. Tavoitteena on tuottaa ideoita monimateriaalisen käsityön toteuttamiseen kouluissa uuden opetussuunnitelman mukaisesti. Hackathon tulee sanoista hack ja marathon. Hackathon on intensiivinen ja lyhytkestoinen kilpailu, jossa joukko ihmisiä kokoontuu ennalta määrätyksi ajaksi työstämään ratkaisua annettuihin haasteisiin.  Työpajan vetää maisterivaiheen käsityönopettajaopiskelijat ja apuna toimivat asiantuntija-mentorit.

Ilmoittautuminen

Tapahtumaan mahtuu mukaan 75 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Voit halutessasi ilmoittautua myös pelkästään Yasmin Kafain luento-osuuteen. Ilmoittautumiset perjantaihin 2.3. mennessä täällä.

Yasmin Kafai

Yasmin Kafai is the Lori and Michael Milken President’s Distinguished Professor at the University of Pennsylvania and chair of the Teaching, Learning and Leadership division at the Graduate School of Education. She is a researcher and developer of tools, communities, and materials to promote computational participation, crafting, and creativity across K-16. Her book monographs include “Connected Gaming: What Making Video Games Can Teach Us About Learning and Literacy,” “Connected Code: Why Children Need to Learn Programming,” and editions such as “Makeology,” “Textile Messages: Dispatches from the World of Electronic Textiles and Education,” “Diversifying Barbie and Mortal Kombat: Perspectives on Race and Gender in Gaming.” She co-authored the 2010 National Educational Technology Plan for the US Department of Education among many other policy efforts. Kafai earned a doctorate in education from Harvard University while working with Seymour Papert at the MIT Media Lab. She is an elected fellow of the American Educational Research Association and the International Society for the Learning Sciences.

Keynote abstrakti

The Maker Movement is expanding from maker fairs, fabrication spaces, and community organizations into schools and classrooms. While maker activities provide new opportunities for learning, they also promote stereotypes about makers and making. Electronic textiles that are textile artifacts embedded with interactive electronics challenge these stereotypes by connecting traditionally more feminine activities of crafts with more traditionally male activities of circuitry and computing. “Stitching the Loop” is a high school curriculum using electronic textiles within “Exploring Computer Science” classrooms. How can we connect the big ideas of making with classroom curriculum design? What are teaching strategies that can support equity, interest-driven projects, and peer inquiry? In which ways can students’ making e-textiles integrate learning about computing and aesthetics? “Stitching the Loop” is both an opportunity for and challenge in breaking down traditional barriers to computing.