Lapsenoikeusperustainen näkökulma tekoälyn kehitykseen ja päätöksentekoon: Demokratiakasvatus, lasten oikeudet ja tekoäly -julkaisu
Tekoäly integroituu yhä syvemmin erilaisiin palveluihin ja yhteiskunnan toimintoihin. Nopea muutos vaikuttaa ennen kaikkea lapsiin ja nuoriin, mikä asettaa kasvatukselle ja koulutukselle uudistumisen tarpeita. Tutkimukset osoittavat, että oppilailla ja opettajilla on useita virheellisiä käsityksiä tekoälystä. Myös tekoälyyn ilmiönä liittyvä osaaminen ja tekoälypedagogiikka on vielä monille opettajille vierasta. Tekoälyn ymmärtäminen, sen luova käyttö sekä tekoälykehitykseen vaikuttaminen on jokaisen lapsen ja nuoren oikeus. Kaikille tulee taata taustasta riippumatta yhdenvertaiset mahdollisuudet olla aktiivisia toimijoita tekoälyn aikakaudella. Keskeistä on lasten yksityisyyden ja tietoturvan suojaaminen sekä lasten informaatio- ja medialukutaidon vahvistaminen tekoälyn luotettavan ja turvallisen käytön näkökulmasta.
Demokratiakasvatus, lasten oikeudet ja tekoäly: Tilanne- ja tarvekartoitus sekä toimintasuunnitelma-julkaisu tarjoaa lapsenoikeusperustaisen näkökulman tekoälyn kehittämiseen ja siihen liittyvään päätöksentekoon. Julkaisussa kuvataan demokratiakasvatuksen tarvetta ja nykytilannetta tekoälyn aikakaudella sekä kootaan yhteen kansainvälisiä ja kotimaisia esimerkkejä tekoälyopetuksesta, joissa korostuu demokratia- ja ihmisoikeuskasvatusnäkökulma. Lisäksi selvityksessä esitellään toimintamalli, jonka avulla opettajat voivat käsitellä toiminnallisesti oppilaiden kanssa tekoälyyn liittyviä yhteiskunnallisia kysymyksiä sekä pohtia tekoälyn tulevaisuutta demokratiakasvatuksen ja lapsen oikeuksien näkökulmasta. Toimintamallin avulla tekoälyopetukseen voidaan yhdistää menetelmällisesti esimerkiksi media- ja teknologiakasvatusta, demokratia- ja ihmisoikeuskasvatusta sekä innovaatiokasvatusta. Mallissa lapsia ja nuoria kannustetaan pohtimaan ja tutkimaan, mitä he tietävät ja ajattelevat tekoälystä, millaista tekoälyä he haluaisivat hyödyntää tulevaisuudessa sekä miten he voisivat olla mukana vaikuttamassa tekoälyinnovaatioiden kehittämiseen ja siihen liittyvien päätösten tekemiseen.
Demokratiakasvatus, lasten oikeudet ja tekoäly: Tilanne- ja tarvekartoitus sekä toimintasuunnitelma -julkaisu on tuotettu osana Demokratia, lasten oikeudet ja tekoäly -hanketta (03–12/2024). Hanketta rahoitti Sitra, ja se toteutettiin yhteistyössä demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen sekä opetuksen digitalisaation asiantuntijoiden kanssa.
Tutustu hankkeessa tuotettuun Demokratiakasvatus, lasten oikeudet ja tekoäly -selvitykseen ja toimintamalliin täällä: http://hdl.handle.net/10138/590860
Kuva: Shutterstock