Milloin?
09.10.2023 – 13.10.2023
Lisätietoja
leenu.juurola(at)helsinki.fi

Osallistu EU:n koodausviikon tapahtumiin lokakuussa!

Innokas-verkosto haastaa yhdessä Opetushallituksen kanssa opettajat, koulut ja oppilaitokset mukaan innostumaan ohjelmoinnista ja ohjelmoinnillisesta ajattelusta!  Viime syksynä huiman suosion saaneet, maksuttomat etäoppitunnit jatkuvat taas syksyllä  – luvassa on innostavia ja monipuolisia oppitunteja eri-ikäisille oppilaille eskarista yläkouluun.

Voit myös järjestää oppilaidesi kanssa oman koodaustapahtuman ja lisätä tapahtumasi EUCodeWeek.eu-sivustolle. EU:n Codeweek-sivustolta löydät myös vinkkejä, materiaaleja ja kursseja tapahtumien toteuttamiseen sekä Euroopan komission ylläpitämät englanninkieliset somekanavat, joista voit seurata koodausviikon toimintaa ympäri vuoden.

Etäoppitunnit

Ilmoita ryhmäsi tai luokkasi mukaan etäoppitunneille pe 29.9. mennessä tällä lomakkeella. Huom! Designa en egen AI-lösning -etäoppitunnille ilmoittaudutaan 6.10. mennessä omalla lomakkeella, jonka löydät ko. etäoppitunnin kuvauksen yhteydestä.  Linkki oppitunneille ja tarkemmat osallistumisohjeet lähetetään ilmoittautuneille viimeistään viikkoa ennen tapahtumaa.

Koodaa oma pelisi

  • Aika: Ma 9.10. klo 9.00–10.00
  • Kohderyhmä: 3.–6.-luokkalaiset
  • Kouluttaja: Innokas-kouluttaja Jukka Lehtoranta
  • Kuvaus: Koodaa oma pelisi -oppitunnilla tutustutaan pelikoodauksen maailmaan Scratch-ohjelmointiympäristön avulla. Oppitunnin aikana opitaan lisää pelikoodauksesta ja muokataan erilaisista pelipohjista toimivia pelejä.

Kurkistus pelinteon maailmaan

  • Aika: Ma 9.10. klo 12.00–13.00
  • Kohderyhmä: 7.–9.-luokkalaiset
  • Kouluttaja: Innokas-kouluttaja Jukka Lehtoranta 
  • Kuvaus: Kurkistus pelinteon maailmaan -oppitunnilla tutustutaan pelinteon eri vaiheisiin osallistavien tehtävien kautta. Tunnilla esitellään monipuolinen valikoima erilaisia sovelluksia ja välineitä pelinteon tueksi.

Ohjelmointia ilman laitteita 

  • Aika: Ti 10.10. klo 9.00–10.00
  • Kohderyhmä: eskari–3.-luokkalaiset
  • Kouluttaja: Luokanopettaja Anu Kahri, Espoon kaupunki
  • Kuvaus: Ohjelmointia ilman laitteita  -etäoppitunnilla ratkotaan hauskoja ongelmanratkaisutehtäviä ja treenataan ajattelun taitoja ohjelmoinnilliseen ajatteluun johdattelevien, helppojen harjoitusten avulla.

Koodataan yhdessä – Woodgrouse feat. coding

  • Aika: Ti 10.10. klo 12.00–13.00
  • Kohderyhmä: 1.–6.-luokkalaiset
  • Kouluttaja: Metsokankaan koulun Innokas-kouluttajat Jaana Hekkanen, Minna Kangas ja Marko Kivimäki
  • Kuvaus: Etäoppitunnilla tutustutaan Metsokankaan koulun oppilaiden kehittämään yhteisöllisyyttä lisäävään Woodgrouse-peliin. Tunnin aikana oppilaat pääsevät yhdessä pelaamaan peliä ja ratkomaan erilaisia innostavia ja ryhmähenkeä vahvistavia koodaustehtäviä.

Kurkista tekoälyn ja koneoppimisen maailmaan!

  • Aika: Ke 11.10. klo 9.00–10.00
  • Kohderyhmä: 4.–9.-luokkalaiset
  • Kouluttaja: Innokas-kouluttaja Janne Fagerlund 
  • Kuvaus: Arjessamme on rutkasti laitteita ja sovelluksia, joiden toimintaan sisältyy tekoälyä ja koneoppimista. Puhelimemme osaavat ”kuunnella” meitä tunnistaakseen äänikomentomme ja ”nähdä” kasvomme avatakseen lukituksen vain oikealle henkilölle. Olet ehkä kuullut myös ChatGPT:stä ja siitä, että tekoäly osaa luoda kuvia sille syötetyn tekstin perusteella. Miten tekoälysovellukset toimivat? Etäoppitunnilla tutustutaan innostavasti ja käytännönläheisesti siihen, miten tekoäly ja koneoppiminen näkyvät jokapäiväisessä elämässämme ja miksi niistä oppiminen on tärkeää. Ennakkovalmistelu: Keskustelkaa luokassa, mitä tekoäly mielestänne tarkoittaa (missä sitä on, miten se toimii, mihin sitä käytetään, jne.)?

Kokeiluja tekoälyn maailmassa

  • Aika: Ke 11.10. klo 12.0013.00
  • Kohderyhmä: eskari–3.luokkalaiset
  • Kouluttaja: Innokas-kouluttaja Jukka Lehtoranta
  • Kuvaus: Kokeiluja tekoälyn maailmassa -oppitunnilla tutustutaan tekoälyyn ilmiönä ja erilaisiin pienille lapsille soveltuviin tapoihin kokeilla erilaisia tekoälyn ominaisuuksia. Oppitunnilla esitellään käytännön kautta erilaisia tapoja, joilla tekoälyn maailmaan voi tutustua.

Satumaisia ohjelmointileikkejä

  • Aika: To 12.10. klo 9.00–10.00
  • Kohderyhmä: vaka ja 1.–2.-luokkalaiset
  • Kouluttaja: Metsokankaan koulun Innokas-kouluttajat Jaana Hekkanen, Minna Kangas ja Marko Kivimäki
  • Kuvaus: Tällä etäoppitunnilla on luvassa helppoja ohjelmointileikkejä satumaisessa ympäristössä. Tule kuuntelemaan satua ja kokemaan sadun tapahtumia helppojen ohjelmointileikkien avulla. Leikkien myötä osallistuja tutustuu ohjelmoinnin aakkosiin.

Näin osallistut Innokas ohjelmointi- ja robotiikkaturnaukseen

  • Aika: Pe 13.10. klo 9.0010.00 (suomeksi) ja klo 10.3011.30 (ruotsiksi)
  • Kohderyhmä: 3.–9.-luokkalaiset
  • Kouluttajat: Innokas-kouluttajat Emilia Mattila, Jukka Lehtoranta ja Jens Lindholm
  • Kuvaus: Mikä Innokas ohjelmointi ja robotiikkaturnaus on ja miten siihen voi osallistua? Tällä etäoppitunnilla kerrotaan turnauksen lajeista ja ohjeistetaan, miten niihin valmistaudutaan. Oppitunnilla kerrotaan myös, miten kevään 2024 alueellisiin ja valtakunnallisiin turnauksiin voi osallistua. Etäoppitunti sopii hyvin kaikille, jotka ovat kiinnostuneet kuulemaan kisalajeista ja turnauksesta ja siitä, miten ne voivat olla osana koulujen ja kerhojen toimintaa.

Designa en egen AI-lösning

  • Tid: Fre 13.10 kl. 9.0010.00
  • Målgrupp: årskurs 46
  • Utbildare: Linda Mannila, Helsingfors universitet och Mia Skog, Åbo Akademi
  • Beskrivning: Under distanslektion får eleverna insyn i AI:ns spännande värld och tillsammans designar vi en AI-lösning. Inga tidigare programmeringskunskaper behövs.
  • Anmälning: Anmäl dig med den här blanketten senast 6.10.

Tervetuloa mukaan innostaviin koodaustapahtumiin!

EU:n koodausviikko on ruohonjuuritason aloite, jonka tavoitteena on edistää koodausta ja digitaalista lukutaitoa hauskalla ja osallistavalla tavalla.

@CodeWeekEU #CodeWeekFinland