Milloin?
12.10.2021 – 15.10.2021

Osallistu EU:n koodausviikon tapahtumiin lokakuussa!

Innokas-verkosto haastaa yhdessä Opetushallituksen kanssa opettajat, koulut ja oppilaitokset mukaan  innostumaan ohjelmoinnista ja koodaamisesta! Tänä syksynä on luvassa innostavia etätapahtumia eri-ikäisille oppilaille ja opettajille eskarista yläkouluun. Voit myös järjestää oppilaidesi kanssa oman koodaustapahtuman ja lisätä tapahtumasi EUCodeWeek.eu-sivustolle. Sivustolta löydät myös vinkkejä, materiaaleja ja kursseja tapahtumien toteuttamiseen. Tule mukaan ja haasta kaverisi tai kollegasikin!

EU:n koodausviikon ohjelma

Kaikki viikon tapahtumat järjestetään etänä. Linkki tapahtumaan ja tarkemmat osallistumisohjeet lähetetään ilmoittautuneille viimeistään viikkoa ennen tapahtumaa. Ohjelma täydentyy syyskuun aikana.

Industry 4.0 -työpajat, yhteistyössä Poeta Camp -hankkeen kanssa

  • Aika: Ti 12.10.
    • Klo 9.00–10.00: Scratch-ohjelmointityöpaja 7–9-vuotiaille
    • Klo 9.00–9.50: Robbo-robottityöpaja 10–12-vuotiaille
    • Klo 11.30–12.30: 3D-mallinnustyöpaja 13–15-vuotiaille (Huom! Työpaja pidetään englanniksi)
  • Ilmoittautuminen: Ilmoittautuminen tapahtumaan on päättynyt.

Alakoululaiset koodaavat – tulevaisuuden keksijät

  • Aika: Ke 13.10. klo 11.00–12.00
  • Kohderyhmä: Eskarit–4.-luokkalaiset
  • Kouluttajat: Yliopistonlehtori Kati Sormunen ja apulaisprofessori Kaiju Kangas, Helsingin yliopisto
  • Ilmoittautuminen: Ilmoittautuminen tapahtumaan on päättynyt.
  • Kuvaus: Millaisia opiskeluvälineitä vanhempasi käyttivät koulussa? Miten ne eroavat sinun välineistäsi? Tule pohtimaan tämän päivän ja tulevaisuuden oppimista apulaisprofessori Kaiju Kankaan ja yliopistonlehtori Kati Sormusen kanssa. Vuorovaikutteisen alustuksen jälkeen oppilaat pääsevät itse keksimään tulevaisuuden koululaisen opiskeluvälineitä. Työpaja toteutetaan yhteistyössä Pöllö-akatemian kanssa.

Nuoret koodaavat – pelit ja pelien tekeminen

  • Aika: Ke 13.10. klo 12.30–13.15
  • Kohderyhmä: 5.–9.-luokkalaiset
  • Kouluttajat: Global Game Jamin viestintäjohtaja Tarja Porkka-Kontturi, Innokas-koordinaattori Jukka Lehtoranta ja matematiikan opettaja Antti Turtiainen
  • Ilmoittautuminen: Ilmoittautuminen tapahtumaan on päättynyt.
  • Kuvaus: Tule mukaan kuuntelemaan ja innostumaan erilaisista tavoista tehdä pelejä ja oppia ohjelmoimaan. Pelien tekemisestä voi saada hienon pitkäaikaisen harrastuksen tai jopa ammatin. Pelien tekeminen on muutakin kuin ohjelmointia; suunnittelu, grafiikka, videot, käyttöliittymät ja testaus kuuluvat kaikki oleellisena osana peleihin. Pelien tekemiseen tarvittavia taitoja oppii koulussa lähes jokaisella oppitunnilla. Tapahtuman aikana esittelyn lisäksi osallistujat haastetaan mukaan peleihin liittyvään haasteeseen. Työpaja toteutetaan yhteistyössä Pöllö-akatemian kanssa.

Smarta grejer (på svenska)

  • Tid: Ons 13.10. kl 9.15–10.00
  • Målgrupp: Årskurserna 1–6
  • Utbildare: Linda Mannila
  • Anmälning: Anmälningen till evenemanget är slut.
  • Beskrivning: Programmering och sensorer öppnar nya möjligheter för att designa smartare uppfinningar som gör vardagen lite lättare och roligare. Under workshopen får eleverna vara kreativa och delta i en designprocess och utveckla sin egen smartare grej. Lektionen har två delar: en kort och tankeväckande taltur av Linda Mannila och en aktiverande övning. Efter lektionen får ni gärna dela klassens idéer eller prototyper på sociala medier. Använd hashtaggen #CodeWeekFinland. Material och instruktioner publiceras en vecka före lektionen.

Innosta oppimaan ohjelmoinnin ja pelien avulla

  • Aika: To 14.10. klo 15–16
  • Kohderyhmä: Perusopetuksen opettajat
  • Kouluttajat: Innokas-aluekoordinaattorit Jukka Lehtoranta ja Janne Fagerlund
  • Ilmoittautuminen: Ilmoittautuminen tapahtumaan on päättynyt.
  • Kuvaus: Tule mukaan kuuntelemaan ja innostumaan tavoista tehdä opetuksesta oppilaita aktivoivaa, motivoivaa ja mielenkiintoista ohjelmoinnin ja pelillisyyden avulla. Ohjelmointi voi sytyttää piilevän luovuuden kipinän, ja sen ilmentymiä maailmassa on kaikkiaan hyvin kiinnostavaa ihan vain ihmetellä. Ohjelmoimalla syntyneet pelit ovat loputon kiinnostuksen lähde kaiken ikäisille, ja niiden tekeminen tarjoaa monenlaisia uusia taitoja opittavaksi. Pelillisyyden ja ohjelmoinnin hyödyntämistä helpolla ja innostavalla tavalla esittelevät Janne Fagerlund ja Jukka Lehtoranta.

Ohjelmointi peruskoulun, lukion ja ammatillisen opetuksen nivelvaiheessa – Huom! Tämä tapahtuma on peruttu.

  • Aika: Pe 15.10. klo 15.00–16.00
  • Kohderyhmä: Yläkoulun opettajat
  • Kouluttajat: Tarmo Toikkanen, Minna Kukkonen (Espoon kaupunki), Jukka Klint (Keuda)
  • Ilmoittautuminen: Ilmoittautuminen tapahtumaan on päättynyt.
  • Kuvaus: Tilaisuudessa asiantuntijat alustavat ohjelmoinnin tilanteesta yläkoulussa, lukiossa ja ammatillisessa opetuksessa. Paneelikeskusteluosuudessa syvennytään tarkemmin siihen, mitä yläkoulussa nykyisin opitaan ohjelmoinnista, mitä tulisi oppia sekä millaista osaamista toisen asteen koulutuksessa opiskelijoilta odotetaan. Paneelikeskustelun aikana asiantuntijat vastaavat myös yleisön kysymyksiin. Työpaja toteutetaan yhteistyössä IT-kouluttajat ry:n kanssa.

Lisätiedot: leenu.juurola(at)helsinki.fi

Tervetuloa mukaan innostaviin koodaustapahtumiin!

EU:n koodausviikko on ruohonjuuritason aloite, jonka tavoitteena on edistää koodausta ja digitaalista lukutaitoa hauskalla ja osallistavalla tavalla.

@CodeWeekEU #CodeWeekFinland