Innokas2019 Ohjelmointi- ja robotiikkaturnaus Lappeenrannassa
Innokas-verkosto järjesti yhteistyökumppaneiden kanssa Innokas2019 Ohjelmointi- ja robotiikkaturnauksen 13.-15.5. Lappeenrannassa LUT-yliopiston ja Saimaan
ammattikorkeakoulun tiloissa. Vuosittaisessa tapahtumassa oli mukana mukaan tänä vuona ennätykselliset 700 peruskoululaista kisailijaa. Hurjan suuri kiitos kaikille mukana olleille!
Turnauksessa kisailtiin robotiikassa neljässä Innokas-lajissa: Xsumossa, Pelastuksessa, Tanssi/teatterissa ja Freestylessä sekä näytösluontoisesti Vex– ja FLL-lajeissa. Uutena lajina tuli mukaan Innokas -pelinkehityskilpailu. Turnauslajien palkitut joukkueet sijoituksineen löydät osositteesta https://teknologiakerho.fi/kisat2019/.
Lappeenrannassa julkistettiin myös ensimmäistä kertaa jaettavana ollut Vuoden Innokas -palkinto. Se luovutettiin tapahtuman päätöstapahtuman yhteydessä kolmelle Ikaalisten yhtenäiskoulun 7.-luokkalaiselle Ville Jaanulle, Raakel Järviselle sekä Niilo Kariaholle. Nämä kolme oppilasta ovat toimineet oman kiinnostuksensa kautta robotiikan opiskelun pioneereina Ikaalisten kouluissa. He ovat opetelleet robotiikan taitoja materiaalisesti haastavissa olosuhteissa, olleet apuna tarvikkeiden luomisessa sekä ohjaamassa alakoululaisia robotiikan alkeisiin. Ville, Raakel ja Niilo ovat tehneet omalla aktiivisuudella tuoneet robotiikan opiskelun koko Ikaalisten kaupunkiin. Tänä vuonna he osallistuivat kolmatta kertaa Innokas ohjelmointi- ja robotiikkaturnaukseen. Kiertopokaalin lisäksi palkintoon kuului yhteistyökumppanin Stepsystemsin lahjoittamat Lego WeDo:t sekä kunniakirja.
Innokas2020 Ohjelmointi ja robotiikkaturnaus järjestetään Espoossa.
Kisalajien esittelyt
Innokas Freestyle
Feestyle-lajin teemana oli vuonna 2019 ”Kestävä kehitys”. Lajissa kisailtiin kolmessa sarjassa: Robotiikka, Maker ja Extreme. Katso Freestyle-ohjevideo ja lue sarjojen tarkemmat ohjeet ja säännöt täältä. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut Freestylen päätuomarille Kati Sormuselle (etunimi.sukunimi@helsinki.fi)
Innokas XSumo
Katso XSumo-ohjevideo ja lue sarjan säännöt täältä. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut XSumon päätuomarille Erkki Hautalalle (erkki.hautala67(at)gmail.com)
Innokas Tanssi/teatteri
Katso Tanssi/teatteri – ohjevideo ja lue sarjan säännöistä täällä. Tutustu arviointiin täällä. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut Tanssi/teatterin päätuomarille Minna Kukkoselle (etunimi.a.sukunimi@espoo.fi)
Innokas Pelastus
Innokas-Pelastuksessa kisailtiin kolmessa eri tasoisessa sarjassa. Kilpailussa käytettävä pelastusrata rakennetaan paloista, joista voi rakentaa useita erilaisia ja eritasoisia ratoja. Katso Pelastus -sarjan ohjevideo ja erillinen vinkkivideo ohjelmointiin. Lue lisää säännöistä & pistetaulukosta täältä. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut Pelastuksen päätuomarille Jens Lindholmille (etunimi.sukunimi@edu.larmso.fi)
Vex IQ Ringmaster & FLL
Vex-lajiin liittyvät tiedustelut lajin päätuomari Timo Tiusaselle (etunimi.sukunimi@stepsystems.fi) ja FLL-lajiin liittyvät Pekka Piholalle (etunimi.sukunimi@valmet.com). Molemmat lajeista näkyivät turnauksessa näytösluontoisina.
Pelinkehityskilpailu
Uutena kokonaisuutena kevään 2019 tapahtumaan tuli näytöslajina Game it now! -hankkeessa pilottina toteutettu pelinkehityskilpailu. Peruskouluikäiset oppilasryhmät osallistuvat kilpailussa kahteen eri sarjaan: alakoululaisille suunnattuun Scratch -sarjaan sekä Junior Track -sarjaan, jossa sallittuja pelinsuunnittelutyökaluja oli useita. Kilpailuun osallistuneet pelit löydät pelattavina täältä.
Innokas Ohjelmointi- ja robotiikkaturnaukseen osallistuminen
Innokas-verkosto kustantaa yhteistyökumppaneiden tukemana Innokas-lajeihin osallistuvien kisailijoiden bussikulut (yhteiskuljetukset). Tilaamme ilmoittautumisajan päätyttyä tilausbusseja yhteistyössä aluekoordinaattoreiden kanssa ja ilmoitamme viimeistään kahta viikkoa ennen tapahtumaa bussien reitit ja aikataulut yhteiskuljetuksiin ilmoittautuneille.
Majoittuminen tapahtuu maksuttomasti pääosin turnauspaikkakuntalaisilla kouluilla. Kunkin ryhmän majoituspaikka ilmoitetaan noin kahta viikkoa ennen tapahtumaa. Innokas-verkosto organisoi ja koordinoi majoittumisen.
Ruokailukustannuksista vastaa kukin osallistujataho itse. Ruokailujen määrä ja laskutusosoite kysytään ilmoittautumisen yhteydessä. Huomioittehan, että ruokailuihin ilmoittautuminen on sitovaa. Ruokailujen järjestäjät tarvitsevat hyvissä ajoin tiedon ruokailijamäärästä, jotta voivat suunnitella ruokailujen toteuttamisen.
Lue lisää 2019 turnauksen matkoista, majoittumisesta ja muista käytännön ohjeista sekä oheisohjelmasta täältä.