Milloin?
12.05.2021 – 31.08.2021

Innokas2021 etäturnaustapahtumaan osallistui yli tuhat peruskouluikäistä lasta ja nuorta

Kevään 2021 turnaus toteutettiin COVID19-tilanteen vuoksi kokonaisuudessaan etänä. Mukana olivat kaikki tutut Innokas-kisalajit, XSumo, Pelastus, Tanssi ja teatteri, Freestyle ja GameDev, etäversioiksi muokattuna ja osallistujat lähettivät omat kisatyönsä päätuomareiden arvioitaviksi lajeista riippuen esim. videoina, päiväkirjoina tai digitaalisina peleinä. Kisalajiosuuteen ilmoittautui lähes 500 peruskoululaista ympäri Suomea. Kuten kisalajien päätuomarit totesivat, tänä vuonna kaikki kisalajeihin osallistuneet olivat voittajia – oli upeaa saada hieno määrä töitä arvioitavaksi haastavista olosuhteista huolimatta! Tuomareilla olikin poikkeuksellisen haastava tehtävä valita kunkin lajin parhaat. Katso vuoden 2021 turnauksen voittajat täältä.

Palautetta kisalajiosuudesta osallistujilta:

  • ”Mukavan monipuoliset lajit, hyvät ohjeet, kaiken kaikkiaan erittäin hauska setti.”
  • ”Turnaus oli hienosti järjestetty ja innostava. Tehtävänannot olivat melko vaativia ja osa-alueita niin runsaasti, että se voi hiukan jarruttaa osallistumista myöhemmin.”
  • ”Haasteelliseen tilanteeseen hienoa, kiitettävää ponnistelua ja toteutuksen kehittelyä.”
  • ”Varsin toimiva kokonaisuus etänä toteutettuna. Ehkä haasteena oli se, että samassa luokassa kun tehtiin useampaa lajia, niin esim. xsumon osallistujilla hommaa oli paljon vähemmän kuin vaikkapa freestylessä.”

Valtakunnallinen etäturnaustapahtuma

Valtakunnallinen Innokas2021 ohjelmointi- ja robotiikkaturnaus toteutettiin neljän tunnin mittaisena etätapahtumana 12.5. Vuorovaikutteisessa etätapahtumassa esiteltiin koostevideoiden avulla kevään kisatöitä ja palkittiin voittajat. Lisäksi kaikki osallistujat pääsivät osallistumaan kolmeen erilaiseen pikahaasteeseen, joissa harjoiteltiin koodaamista tanssimalla, kehiteltiin huippuasiantuntijan opastamana Mars-mönkijälle lisäosa luokasta löytyviä välineitä hyödyntämällä ja autettiin  yhteisellä pelialustalla etenevää robottia selviämään pelastustehtävästä ratkomalla ohjelmointipulmia. Ohjelmassa esiteltiin osallistujien lähettämiä kuvia haasteiden lopputuloksista  ja lisäksi otettiin yhteyttä kolmeen eri luokkaan eri puolilla Suomea. Tapahtuma tuotettiin yhteistyössä Harva Marketing Oy:n kanssa ja se lähetettiin Vimeo-alustan kautta. Etäturnaustapahtumaan osallistui  yli 1000 peruskouluikäistä lasta ja nuorta – aivan huikea osallistujamäärä yllätti järjestäjät iloisesti!

Osallistujilta saaduissa palautteissa korostui ilo siitä, että tapahtuma toteutettiin näin monimuotoisena haastavista etäolosuhteista huolimatta:

  • ”Turnaustapahtuma toimi todella hyvin verkossa. Osallistuneet oppilaat tykkäsivät kovasti. Kolmannessa pikahaasteessa oppilailla oli haasteita seurata, menivätkö heidän vastauksena oikein vain ei. Juontajalle pisteet kotiin selkeydestä.”
  • ”Ohjelma piti mielenkiintoa yllä, vaikka kaikki eivät olleetkaan osallistuneet aiempaan turnaukseen. Haasteet 2 ja 3 olivat mieleen (oppilaat nelosia ja vitosia).”
  • ”Erinomaisesti toteutettu etätapahtuma. Juuri sopivasti seuraamista, osallistumista, luokassa tekemistä. Tauot toimivat myös hyvin luokan arkeen. :)”
  • ”Hieno tapahtuma. Mukavia oli pikatehtävät.”
  • ”Oli todella kiva päivä – kiitos!”

Lue myös tapahtuman koordinaattorin Asta Ansolahden kuvaus tapahtumasta Innokas-verkoston blogista.

Iso kiitos kaikille tämän vuoden 2021 turnaukseen osallistuneille! Hienot kilpailutyönne ja aktiivinen osallistuminen etäturnaustapahtumassa tekivät turnauksesta ikimuistoisen!