Milloin?
01.01.2021 – 12.05.2021

Innokas2021 ohjelmointi- ja robotiikkaturnaus

Haastamme kaikkia peruskouluikäisiä lapsia ja nuoria osallistumaan kevään 2021 Innokas ohjelmointi- ja robotiikkaturnaukseen! Turnaus järjestetään poikkeuksellisesti kokonaan etänä ja kaikilla kouluilla ja kerhoilla on mahdollisuus osallistua turnaukseen. Tänä vuonna toteutettava etäturnaus mahdollistaa monenlaisen osallistumisen: oppilaat voivat valmistella kisätöitä oman luokan kesken, kotona kavereiden kanssa tai kerhoissa.

Turnaukseen osallistuminen

Turnauksen toteutus

  • 11.1.-31.3. Kisalajeihin valmistautuminen kouluissa ja kerhoissa
  • 1.2.-18.2. Ilmoittautuminen turnauksen kisalajeihin
  • 31.3. Kisätöiden viimeinen jättöpäivä
  • 1.4.-30.4. Kisatöiden arviointi (Innokas-lajituomarit)
  • 12.5. Innokas2021 ohjelmointi- ja robotiikkaturnaus

Innokas2021 etäturnaustapahtuma 12.5.

Etäturnaustapahtumassa on luvassa innostavaa ja monipuolista ohjelmaa sekä kokeneemmille kisakävijöille että ensi kertaa tapahtumaan osallistuville. Tapahtumassa esitellään turnaukseen osallistuneita kilpailutöitä, tavataan Robomestarit-TV-sarjasta tuttuja kisaajia, ratkotaan pikahaasteita ja julkistetaan ja palkitaan tuttuun tapaan eri lajien voittajat. Tapahtuma on avoin kaikille eli olet tervetullut tilaisuuteen vaikka et olisi osallistunut turnaukseen omalla kisatyölläsi. Ilmoittautuminen 12.5. etäturnaustapahtumaan aukeaa 7.4. Linkki ja tarkat osallistumisohjeet tapahtumaan lähetetään ilmoittautuneille viimeistään toukokuun alussa.

Ilmoittautuminen turnauksen kisalajeihin

Ilmoittautuminen turnauksen kisalajeihin on päättynyt. Kaikille kisalajeihin ilmoittautuneille on lähetetty sähköpostitse linkki lomakkeeseen, jonne kilpailutyöt ladataan. Kilpailutyöt tule jättää arvioitavaksi 31.3. mennessä. Kaikki turnaukseen ilmoittautuneet ja kilpailutyön jättäneet joukkueet saavat kutsun ja linkin valtakunnalliseen tapahtumaan viimeistään toukokuun alussa. Ilmoittautumiseen liittyvän tietosuojailmoituksen löydät täältä.

Kisalajit

Etäturnauksessa on mukana tutut kisalajit XSumo, Pelastus, Tanssi/teatteri, Freestyle ja GameDev etäversioiksi muokattuna. Kaikki turnaukseen osallistuvat joukkueet tuottavat lajiohjeiden mukaisen kilpailutyön. Lajien tuomarit arvioivat kilpailutyöt ja palkitut työt esitellään valtakunnallisessa tapahtumassa. Kisatyöt on mahdollista valmistella koulussa, kerhossa tai vaikka vapaa-ajalla. Osallistujamäärää ei ole rajoitettu, joten turnaukseen voi osallistua esimerkiksi useampi joukkue samalta luokalta. Huomaathan, että videoissa esitellyt lajikuvaukset poikkeavat hieman etäturnauksen lajiohjeista.

Innokas XSumo

Katso XSumo-ohjevideo ja tutustu etätoteutuksen sääntöihin täällä. Voit tutustua sääntöihin myös kuvallisessa muodossa täällä. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut: XSumon päätuomari Erkki Hautala (etunimi.sukunimi67@gmail.com). Videoiden arviointiin liittyvät lisätiedustelut: Asta Ansolahti (etunimi.sukunimi@helsinki.fi)

Innokas Pelastus

Katso Pelastussarjan ohjevideo ja erillinen vinkkivideo ohjelmointiin. Pelastuksen etätoteutuksen säännöt löydät täältä. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut: Pelastuksen päätuomari Jens Lindholm (etunimi.sukunimi@edu.larsmo.fi).

Innokas Tanssi/teatteri

Katso Tanssi/teatteri -ohjevideo ja lue sarjan etätoteutuksen säännöistä täältä. Sarjan arviointiin voit tutustua täällä. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut: Tanssi/teatterin päätuomari Niina Niemi (etunimi.sukunimi@edu.hel.fi).

Innokas Freestyle

Freestyle-lajin teemana on vuonna 2021 ”Mikä mättää? Onko sulla ongelma? Onko arjessasi jokin ongelma, haaste tai pulma, mihin kaipaisit parannusta? Keksi jokin uusi innovaatio eli keksintö, joka ratkaisee ongelman tai parantaa asian”. Lajissa kisaillaan neljässä sarjassa: Start, Robotiikka, Maker ja Extreme. Katso Freestyle-ohjevideo ja lue sarjojen etätoteutuksen tarkemmat ohjeet täältä. Tutustu myös Freestylen tukimateriaaleihin. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut: Freestylen päätuomari Kati Sormunen (etunimi.sukunimi@helsinki.fi)

Innokas GameDev

Innokas GameDev -kilpailulajissa oppilaat työstävät aiheeltaan vapaan digitaalisen pelin, jota voi pelata tietokoneella. Lajissa kilpaillaan kahdessa sarjassa: (1) Scratch ja (2) Open eli avoin (Gdevelop, Unity tai muut pelinkehitysalustat). GameDev-lajin tarkemmat tiedot sekä etätoteutuksen säännöt täältä. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut: GameDevin päätuomari Janne Fagerlund (etunimi.sukunimi@jyu.fi).

Tervetuloa mukaan etäkisailemaan!

Lisätiedot:

Innokas ohjelmointi- ja robotiikkaturnauksen koordinaattori Asta Ansolahti, etunimi.sukunimi@helsinki.fi