Milloin?
01.01.2021 – 12.05.2021

Innokas2021 ohjelmointi- ja robotiikkaturnaus

Haastamme kaikkia peruskouluikäisiä lapsia ja nuoria osallistumaan kevään 2021 Innokas ohjelmointi- ja robotiikkaturnaukseen! Turnaus järjestetään poikkeuksellisesti kokonaan etänä ja kaikilla kouluilla ja kerhoilla on mahdollisuus osallistua turnaukseen.

Turnaukseen on mahdollista osallistua eri tavoin: oppilaat voivat valmistella kisätöitä oman luokan kesken, kotona kavereiden kanssa tai kerhoissa. Voit myös tulla mukaan turnaukseen vaikka et osallistuisikaan varsinaisiin kisalajeihin – 12.5. järjestettävä etäturnaustapahtuma on avoin kaikille. Ilmoittautuminen tapahtumaan on auki 7.4.-30.4.

Turnauksen aikataulu

  • 11.1.–31.3. Kisalajeihin valmistautuminen kouluissa ja kerhoissa
  • 1.2.–18.2. Ilmoittautuminen turnauksen kisalajeihin
  • 31.3. Kisätöiden viimeinen jättöpäivä (etäopetukseen siirtyneille jättöpäivä viim. 9.4.)
  • 1.4.–30.4. Kisatöiden arviointi (Innokas-lajituomarit)
  • 12.5. Innokas2021 etäturnaustapahtuma

Innokas2021 etäturnaustapahtuma ke 12.5. 

Vietä kevään innostavin virtuaalinen luokkaretkipäivä Innokas etäturnaustapahtumassa! Keskiviikkona 12.5. klo 10.00-14.30 järjestettävässä tapahtumassa on luvassa hauskaa ja monipuolista ohjelmaa sekä jo aiemmin ohjelmointi- ja robotiikkaturnaukseen osallistuneille että ensikertalaisille. Tapahtumassa esitellään turnaukseen osallistuneita kilpailutöitä, tavataan kiinnostavia vieraita, ratkotaan pikahaasteita ja palkitaan tuttuun tapaan eri lajien voittajat. Tapahtuma on avoin kaikille eli olet tervetullut tilaisuuteen, vaikka et olisi osallistunut turnaukseen omalla kisatyölläsi.

Ilmoittautuminen etäturnaustapahtumaan

Ilmoittaudu itse tai ilmoita luokkasi tai muu ryhmä etäturnaustapahtumaan tällä lomakkeella. Huom! Pohtikaa ennen ilmoittautumista, mikä on juuri sinun tai teidän ryhmänne supervoima: onko vahvuutenne ylivoimainen yhteishenki, uteliaat seikkailijat, kekseliäät kehittelijät, näppärät rakentelijat vai osaavat ohjelmoijat? Linkki etäturnaustapahtumaan sekä tarkat osallistumisohjeet lähetetään ilmoittautuneille viimeistään 5.5.

Etäturnaustapahtuman ohjelma

 Klo 10.00–11.15 Tervetuloa Innokas turnaustapahtumaan!
Tapahtuman osallistujat kartalla – Ketkä ovat mukana tänään?
Vuoden 2021 kisatöiden parhaat palat
Tanssi ja teatteri -pikahaaste: Koodaa tanssi!
Klo 11.15–12.15 Lounastauko
Klo 12.15–13.05 Freestyle-pikahaaste: Ideoi avaruusteknologiaa!
Vuoden 2021 kisatöiden parhaat palat
Klo 13.05–13.15 Tauko
Klo 13.15–14.30 Palkintojenjako
GameDev ja Pelastus -pikahaaste: Pelasta pulasta!
Vuoden 2021 kisatöiden parhaat palat
Nähdään ensi vuonna! Vuoden 2022 turnauspaikkakunnan julkistus

Turnauksen kisalajit

Ilmoittautuminen turnauksen kisalajeihin on päättynyt. Kaikille kisalajeihin ilmoittautuneille on lähetetty sähköpostitse linkki lomakkeeseen, jonne kilpailutyöt ladataan. Kilpailutyöt tulee jättää arvioitavaksi 31.3. mennessä, etäopetukseen siirtyneille on annettu lisäaikaa 9.4. saakka. Kisalajeihin ilmoittautumiseen liittyvän tietosuojailmoituksen löydät täältä. Kaikki kisalajeihin ilmoittautuneet saavat kutsun etäturnaustapahtumaan sähköpostitse.

Etäturnauksessa on mukana tutut kisalajit XSumo, Pelastus, Tanssi/teatteri, Freestyle ja GameDev etäversioiksi muokattuna. Kaikki turnaukseen osallistuvat joukkueet tuottavat lajiohjeiden mukaisen kilpailutyön. Lajien tuomarit arvioivat kilpailutyöt ja palkitut työt esitellään etäturnaustapahtumassa. Kisatyöt on mahdollista valmistella koulussa, kerhossa tai vaikka vapaa-ajalla. Osallistujamäärää ei ole rajoitettu, joten turnaukseen voi osallistua esimerkiksi useampi joukkue samalta luokalta. Huomaathan, että videoissa esitellyt lajikuvaukset poikkeavat hieman etäturnauksen lajiohjeista.

Innokas XSumo

Katso XSumo-ohjevideo ja tutustu etätoteutuksen sääntöihin täällä. Voit tutustua sääntöihin myös kuvallisessa muodossa täällä. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut: XSumon päätuomari Erkki Hautala (etunimi.sukunimi67@gmail.com). Videoiden arviointiin liittyvät lisätiedustelut: Asta Ansolahti (etunimi.sukunimi@helsinki.fi)

Innokas Pelastus

Katso Pelastussarjan ohjevideo ja erillinen vinkkivideo ohjelmointiin. Pelastuksen etätoteutuksen säännöt löydät täältä. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut: Pelastuksen päätuomari Jens Lindholm (etunimi.sukunimi@edu.larsmo.fi).

Innokas Tanssi/teatteri

Katso Tanssi/teatteri -ohjevideo ja lue sarjan etätoteutuksen säännöistä täältä. Sarjan arviointiin voit tutustua täällä. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut: Tanssi/teatterin päätuomari Niina Niemi (etunimi.sukunimi@edu.hel.fi).

Innokas Freestyle

Freestyle-lajin teemana on vuonna 2021 ”Mikä mättää? Onko sulla ongelma? Onko arjessasi jokin ongelma, haaste tai pulma, mihin kaipaisit parannusta? Keksi jokin uusi innovaatio eli keksintö, joka ratkaisee ongelman tai parantaa asian”. Lajissa kisaillaan neljässä sarjassa: Start, Robotiikka, Maker ja Extreme. Katso Freestyle-ohjevideo ja lue sarjojen etätoteutuksen tarkemmat ohjeet täältä. Tutustu myös Freestylen tukimateriaaleihin. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut: Freestylen päätuomari Kati Sormunen (etunimi.sukunimi@helsinki.fi)

Innokas GameDev

Innokas GameDev -kilpailulajissa oppilaat työstävät aiheeltaan vapaan digitaalisen pelin, jota voi pelata tietokoneella. Lajissa kilpaillaan kahdessa sarjassa: (1) Scratch ja (2) Open eli avoin (Gdevelop, Unity tai muut pelinkehitysalustat). GameDev-lajin tarkemmat tiedot sekä etätoteutuksen säännöt täältä. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut: GameDevin päätuomari Janne Fagerlund (etunimi.sukunimi@jyu.fi).

Tervetuloa mukaan etäkisailemaan!

Lisätiedot:

Innokas ohjelmointi- ja robotiikkaturnauksen koordinaattori Asta Ansolahti, etunimi.sukunimi@helsinki.fi