Milloin?
25.01.2023 – 23.03.2023
Lisätietoja
jukka.lehtoranta(at)helsinki.fi

Tule oppimaan ohjelmoinnin opetuksen perusteet tai päivittämään osaamisesi ajan tasalle!

Suuren suosion vuosina 2016 ja 2017 saavuttanut Kiinnostaako koodaus ja robotiikka? -kiertue palaa uudistettuna Innokas-verkoston ohjelmaan. Tule oppimaan ohjelmoinnin ja ohjelmoinnillisen ajattelun perusteet tai päivittämään osaamisesi ajan tasalle – koulutus sopii niin vasta-alkajille kuin kokeneemmille ohjelmoinnin ja ohjelmoinnillisen ajattelun opettamiseen perehtyneille opettajille. Koulutus vastaa suoraan tämän hetken perusopetuksen ohjelmoinnin opetuksen tarpeisiin sekä luokan- että aineenopettajan näkökulmasta. Osallistumalla koulutukseen saat sekä uusimman tiedon ohjelmoinnin opetuksen pedagogisista menetelmistä että käytännön vinkkejä opetuksessa toteutettavaksi.

Ohjelma rakentuu itsenäisesti tutustuttavista lyhyistä ja innostavista videoista, etänä toteutettavista osioista ja lähitapaamisena kymmenellä paikkakunnalla toteutettavasta kiertuepäivästä. Voit osallistua joko pelkästään ensimmäiseen osioon tai kaikkiin kolmeen koulutusosioon. 

Kohderyhmä

Koulutus on suunnattu sekä luokan- että aineenopettajille.

Sisältö ja rakenne

Koulutus rakentuu kolmesta osioista. Ensimmäinen, etänä toteutettava osa johdattaa ohjelmoinnin ja ohjelmoinnillisen ajattelun pedagogisiin kysymyksiin sekä käytännön vinkkien että viimeisimmän tutkimustiedon avulla. Toinen, lähitoteutuksena toteutettava osa on kiertuemuotoinen: samansisältöiset työpajapäivät toteutetaan kymmenellä paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Lähipäivän aikana osallistut kahteen toiminnalliseen työpajaan. Työpajavalinnat tehdään ilmoittautumisen yhteydessä. Kolmas, etänä toteutettava osa rakentuu eri vuosiluokkatasoille suunnatuista etäoppitunneista, joissa koulutukseen osallistuneet opettajat jakavat oppilaiden kanssa kokemuksiaan kouluissa toteutetuista ohjelmoinnin ja ohjelmoinnillisen ajattelun opetuskokeiluista sekä osallistuvat yhteisöllisen ja pelillisen ohjelmointihaasteen ratkaisemiseen.

Osa 1: Johdanto ohjelmoinnin ja ohjelmoinnillisen ajattelun pedagogisiin kysymyksiin (etä)

Aika: Ke 25.1. klo 12-16

Osa 2: Hands-on -kiertuepäivät, klo 8.30-15.30

Paikkakunnat ja ajankohdat:

      • To 2.2. Helsinki
      • To 9.2. Turku
      • Pe 10.2. Oulu
      • Ti 14.2. Lappeenranta
      • Ke 15.2. Kuopio
      • To 16.2. Lohja
      • To 16.2. Larsmo (ruotsinkielinen)
      • Ke 22.2. Tampere
      • Ke 22.2. Rovaniemi
      • Kontiolahti (päivämäärä ilmoitetaan myöhemmin)

Työpajat, valitse kaksi ilmoittautumisen yhteydessä:

      • Rohkeasti robotiikkaan
        Robotiikkaa rakentelemalla ja ohjelmoimalla on mahdollisuus oppia ohjelmointia ja kasvattaa ymmärrystä ympäröivästä yhteiskunnasta. Ohjelmoinnin ja rakentamisen lisäksi robotiikka on mitä mainioin apuväline erilaisten ilmiöiden tutkimiseen. Työpajassa keskitytään tapoihin integroida robotiikkaa osaksi eri oppiaineiden sisältöjä ja tutustutaan robotiikan opettamisen taustalla olevaan tutkimustietoon ja toimivaksi todettuihin opetusmenetelmiin.
      • Luovasti maker-tekemisen maailmaan
        Maker-tekemisen tavoitteena on opettaa digitaalisten asioiden tuottamista ja muokkaamista kuluttamisen sijaan. Työpajassa huomio kiinnitetään opettajan osaamisen kehittämiseen: millaisilla menetelmillä maker-tekemisessä kehittyviä ohjelmoinnin ja ohjelmoinnillisen ajattelun taitoja voi opettaa ja kehittää tehokkaasti sekä millä tavalla maker-tekemistä voi yhdistää eri oppiaineiden opetukseen.
      • Sukellus pelien tekemiseen
        Pelien tekemisen ja ohjelmoinnin avulla opimme hyödyntämään erilaisia taitoja pelienteon lisäksi muissa digitaalisissa asioissa, samalla huomaamme itse tehtyjen pelien monipuoliset hyödyntämismahdollisuudet erilaisten opeteltavien ilmiöiden tutkimisessa. Työpajassa tutustutaan tapoihin luoda yksinkertaisia digitaalisia pelejä ja hyödyntää niiden elementtejä osana jokapäiväistä opetustyötä.
      • Opeta oma tekoälysi
        Tekoälyn erilaisia ominaisuuksia hyödynnetään osana jokaisen arkea jatkuvasti, aina emme edes tunnista tai huomioi tekoälyn vaikutuksia. Tekoälyn ohjelmointi, tai oikeamminkin opettaminen, on helppo aloittaa, mutta luotettavaan lopputulokseen pääseminen on välillä työlästä. Työpajassa havainnoidaan erilaisia tekoälyn ilmenemismuotoja, kokeillaan opettaa itse tekoälyä ja tutustutaan käytännön välineisiin, joiden avulla tekoälyä voi hyödyntää osana opetustyötä.

Osa 3: Etäoppitunnit, opettaja osallistuu etäoppitunteihin yhdessä oppilaidensa kanssa

Ajankohdat: 

      • 1-3 luokat: 16.3. klo 9.00-10.30
      • 4-6 luokat: 21.3. klo 9.00-10.30
      • 7-9 luokat: 23.3. klo 9.00-10.30

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu koulutukseen tiistaihin 10.1.2023 mennessä täällä. Koulutukseen mahtuu alueittain mukaan 80 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

 

Tervetuloa mukaan!