Pelillistämisen keinot käyttöön oppimiseen innostamiseen
Miten pelillistäminen voi monipuolistaa opetusta, tukea oppimista ja innostaa oppimaan? Millaisia taitoja oppijat kehittävät omien peliprojektien parissa tai yhteisissä pelijameissa? Entä miksi pelejä kannattaa oppilaiden kanssa tarkastella myös mediatekstinä?
Tervetuloa Noppia, nappuloita ja avattaria – pelillisyys opetuksessa -etäseminaariin kuulemaan, miten oppimisen pelillistämistä, pelilukutaitoa ja pelillisiä oppimisympäristöjä voidaan hyödyntää osana oppimista perusopetuksessa ja 2. asteella. Päivän aikana kuulet muun muassa, miten pelillisiä elementtejä hyödynnetään oppijoiden sitouttamisessa erityisopetuksessa, miten pelijameja on toteutettu lukio-opetuksessa ja millaisia oppimiskokemuksia pakopelit tarjoavat oppijoille.
Seminaarissa esitellään Innokas-verkoston koordinoimissa Pelillistämistä perusopetukseen ja lukioon -hankkeissa kehitettyjä hyviä käytänteitä ja kuullaan asiantuntijapuheenvuoroja. maksuton seminaari on tarkoitettu perusopetuksen ja 2. asteen koulutuksen henkilöstölle sekä muille aihepiiristä kiinnostuneille. Seminaari toteutetaan Zoomissa ja osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille noin viikkoa ennen tapahtumaa.
Aika: Perjantai 29.11.2024 klo 10.00–15.00
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu seminaariin 22.11. mennessä tällä lomakkeella.
Ohjelma:
Klo | |
10.00-10.05 | Tilaisuuden avaus, projektipäällikkö Leenu Juurola |
10.05-10.45 | Ihmiskeskeinen suunnittelu oppimisessa, pelisuunnittelun ja peligrafiikan asiantuntija, tutkija Heikki Valja, Aalto-yliopisto |
10.45-11.15 | Luetaan peliä – pelit mediatekstinä, väitöskirjatutkija Esa Pelkonen, Helsingin yliopisto & luokanopettaja Lauri Nurmivuori, Rajakylän koulu, Oulu |
11.15-11.30 | Pelillistämisen korttipakka – kurkistus hankkeiden tuleviin oppimateriaaleihin, projektipäällikkö Leenu Juurola |
11.30-12.15 | Lounastauko |
12.15-12.45 | Oppimisen pelillistäminen erityisopetuksessa, erityisluokanopettaja Tarja Holopainen, Alavan koulu, Kuopio & erityisluokanopettaja Kalle Venäläinen, Paloahon koulu, Kuopio |
12.45-13.15 | Oppiminen pelissä:
|
13.15-13.50 | Pelinteko ja pelaaminen lukiossa:
|
13.50-14.00 | Tauko |
14.00-14.15 | Pelinkehitys oppimisprojektina: opettajan näkökulma |
14.15-14.55 | Pelinkehitys ja pelit ammattilaisen näkökulmasta |
14.55-15.00 | Päätössanat |