Milloin?
29.11.2024 – 29.11.2024
Lisätietoja
leenu.juurola(at)helsinki.fi

Pelillistämisen keinot käyttöön oppimiseen innostamiseen

Miten pelillistäminen voi monipuolistaa opetusta, tukea oppimista ja innostaa oppimaan? Millaisia taitoja oppijat kehittävät omien peliprojektien parissa tai yhteisissä pelijameissa? Entä miksi pelejä kannattaa oppilaiden kanssa tarkastella myös mediatekstinä?

Tervetuloa Noppia, nappuloita ja avattaria – pelillisyys opetuksessa -etäseminaariin kuulemaan, miten oppimisen pelillistämistä, pelilukutaitoa ja pelillisiä oppimisympäristöjä voidaan hyödyntää osana oppimista perusopetuksessa ja 2. asteella. Päivän aikana kuulet muun muassa, miten pelillisiä elementtejä hyödynnetään oppijoiden sitouttamisessa erityisopetuksessa, miten pelijameja on toteutettu lukio-opetuksessa ja millaisia oppimiskokemuksia pakopelit tarjoavat oppijoille.

Seminaarissa esitellään Innokas-verkoston koordinoimissa Pelillistämistä perusopetukseen ja lukioon -hankkeissa kehitettyjä hyviä käytänteitä ja kuullaan asiantuntijapuheenvuoroja. maksuton seminaari on tarkoitettu perusopetuksen ja 2. asteen koulutuksen henkilöstölle sekä muille aihepiiristä kiinnostuneille. Seminaari toteutetaan Zoomissa ja osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille noin viikkoa ennen tapahtumaa.

Aika: Perjantai 29.11.2024 klo 10.00–15.00

Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu seminaariin 22.11. mennessä tällä lomakkeella.

Ohjelma:

Klo
10.00-10.05 Tilaisuuden avaus, projektipäällikkö Leenu Juurola
10.05-10.45 Ihmiskeskeinen suunnittelu oppimisessa, pelisuunnittelun ja peligrafiikan asiantuntija, tutkija Heikki Valja, Aalto-yliopisto
10.45-11.15 Luetaan peliä – pelit mediatekstinä, väitöskirjatutkija Esa Pelkonen, Helsingin yliopisto & luokanopettaja Lauri Nurmivuori, Rajakylän koulu, Oulu
11.15-11.30 Pelillistämisen korttipakka – kurkistus hankkeiden tuleviin oppimateriaaleihin, projektipäällikkö Leenu Juurola
11.30-12.15 Lounastauko
12.15-12.45 Oppimisen pelillistäminen erityisopetuksessa, erityisluokanopettaja Tarja Holopainen, Alavan koulu, Kuopio & erityisluokanopettaja Kalle Venäläinen, Paloahon koulu, Kuopio
12.45-13.15 Oppiminen pelissä:

  • Minecraft oppimisympäristönä, luokanopettajat Aleksi Huttu ja Eemeli Parkkali, Lielahden koulu, Tampere
  • Pakopelit opetuksessa, lehtori Riikka Korosalmi, Kuopion klassillinen lukio
13.15-13.50 Pelinteko ja pelaaminen lukiossa:

  • Lukiolaisten pelijamit, aineenopettajat Aki Saariaho ja Milla Unkuri, Otaniemen lukio
  • E-urheilua Leppävaaran lukiossa, CEO Christian Joutsenvuori, Incoach Oy
13.50-14.00 Tauko
14.00-14.15 Pelinkehitys oppimisprojektina: opettajan näkökulma
14.15-14.55 Pelinkehitys ja pelit ammattilaisen näkökulmasta
14.55-15.00 Päätössanat

 

Tervetuloa mukaan!