Innokas ohjelmointi- ja robotiikkaturnauksen historiaa

Valtakunnallisia Innokas ohjelmointi- ja robotiikkaturnauksia on järjestetty vuodesta 2003 lähtien yhteistyössä Innokas-verkoston ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Ensimmäiset robotiikkaturnaukset olivat verrattain pieniä koulujen liikuntasaleissa järjestettyjä tapahtumia. Innokas-verkoston toiminnan kasvun myötä turnaukset ovat kasvaneet Suomen mittakaavassa vaikuttaviksi tapahtumiksi. Turnauksiin on osallistunut viimeisen viiden vuoden aikana yhteensä noin 20 000 vierailijaa. Kuvaavaa on, että turnaukseen osallistuneet kisaajat haluavat osallistua seuraavana vuonna uudelleen ja kehittää omaa kilpailurobottiaan tai -esitystään entistä luovemmaksi, toimivammaksi tai kilpailukykyisemmäksi.

Keväisin järjestettävän valtakunnallisen turnauksen paikkaa on vaihdettu vuosittain. Tällä on pyritty siihen, että tapahtuma houkuttelee eri alueilta uusia toimijoita mukaan. Tavoitteeseen on päästy; toiminnan kasvun myötä syntyi tarve järjestää alueellisia turnauksia, joissa karsitaan osallistujat valtakunnalliseen turnaukseen. Alueellisia turnauksia on järjestetty muutamilla paikkakunnilla, kuten Lohjalla ja Oulussa jo useamman vuoden ajan. Laajemmin alueturnaukset otettiin käyttöön keväällä 2020, tosin tuolloin suurin osa tapahtumista jouduttiin perumaan COVID-19-epidemian takia.

Innokas-verkoston koordinaattorit ja kouluttajat ovat kehittäneet turnauksen kisalajeja vuosien varrella 2000-luvun taitojen oppimista, suomalaista opetussuunnitelmaa ja kerhotoimintaa tukevaksi. Toimintaa peilataan maailmalla tapahtuvaan ohjelmointi- ja robotiikkaturnaustoimintaan (esim. RoboCup Junior, First Lego League, Vex). Omaleimaisen Innokas-turnauksesta tekee sen laaja-alaisten ja 2000-luvun taitojen oppimista tukeva luonne, käytettävien teknologia- ja ohjelmointivälineiden laaja kirjo sekä ennen kaikkea se, että turnauksiin voi osallistua hyvin matalalla kynnyksellä. Kisalajien antia voi myös hyödyntää suoraan ohjelmointi-, robotiikka- ja innovointitaitojen opiskelussa kouluissa ja kerhoissa ilman kisoihin osallistumistakin. Innokas-turnaus on toiminut myös useina vuosina esittelyareenana muille lajeille (esim. First Lego League ja Vex).

Turnauskonseptia kehitetään jatkuvasti. Tästä hyvänä esimerkkinä vuoden 2019 turnauksessa pilotoitu pelien suunnittelu- ja kehittämislaji GameDev, joka lanseerattiin vuoden 2020 turnauksissa ensimmäistä kertaa kaikille avoimena lajina. Tavoitteena on myös turnauskonseptin laajentaminen vaiheittain toiselle asteelle suomalaisen opetuksen omaleimaisuus huomioiden.

Innokas2021

Vuoden 2021 turnaus toteutettiin kokonaan etänä. Kisalajeihin osallistujat lähettivät kisatyöt arvioitavaksi päätuomareille lajista riippuen videoina, päiväkirjoina tai esimerkiksi digitaalisina peleinä. Voittajat palkittiin toukokuussa järjestetyssä virtuaalisessa lopputapahtumassa. Lopputapahtumaan osallistui yli tuhat lasta ja nuorta.

Katso vuoden 2021 turnausvoittajat täältä.

Innokas2020

Vuoden 2020 turnaus jouduttiin peruuttamaan COVID-19-epidemian vuoksi. Turnauksiin valmistautuneet lapset ja nuoret saivat mahdollisuuden jakaa omia projektejaan osallistumalla haastekisaan. Palkitut työt esiteltiin Innokkaan blogissa: https://luovuusjainnovatiivisuus.wordpress.com/2020/05/22/innokas2020-haastekisan-voittajat-esittaytyy/  

Innokas2019

Vuoden 2019 turnaus järjestettiin Lappeenrannassa ja tapahtumaan osallistui ennätykselliset 700 kisailijaa. Mukana oli ensimmäistä kertaa Innokas-pelinkehityskilpailu GameDev sekä näytösluontoisesti VEX- ja FLL-lajit. 

Katso vuoden 2019 turnausvoittajat täältä.