Mikä ihmeen GameDev?
Innokas GameDev -lajissa oppilaat työstävät aiheeltaan vapaan digitaalisen pelin, jota voi pelata tietokoneella. Lajissa kilpaillaan kahdessa sarjassa: (1) Scratch ja (2) Open eli avoin (Gdevelop, Unity tai muut pelinkehitysalustat).
Peli lähetetään esikarsintaan verkkolomakkeen avulla, ja peliä esitellään omaan alueen alueturnauksessa. Alueturnaukseen GameDev-lajien joukkueet voivat osallistua niin etänä kuin paikan päällä.
Alueturnauksista jatkoon päässeet joukkueet kilpailevat sijoituksista valtakunnallisessa Innokas ohjelmointi- ja robotiikkaturnauksen lopputapahtumassa.
Lajiohjeet ja tukimateriaalit
Tutustu lajiohjeisiin täällä.
Valmistaudu GameDeviin ja hyödynnä tukimateriaaleja: 1) Scratchin monet mahdollisuudet, 2) GameDev open ja 3) Tekoälyn hyödyntäminen pelinteossa
Lisätiedot: Päätuomarit Janne Fagerlund (etunimi.sukunimi@jyu.fi) tai Marko Väistö (etunimi.sukunimi@omnia.fi)
GameDev Scratch
Tässä sarjassa pelit kehitetään Scratch-ohjelmointiympäristöllä (www.scratch.mit.edu). Sarja on tarkoitettu ensisijaisesti oppilaille, joilla ei ole vielä kokemusta tekstipohjaisesta ohjelmoinnista.
GameDev Open
Tässä sarjassa pelit voidaan kehittää GDevelop:lla, Unityllä tai muilla (mielellään ilmaisilla) pelinkehitysalustoilla. Muiden kuin GDevelopin tai Unityn käyttö tulee hyväksytyttää etukäteen päätuomareilla.