Mikä ihmeen Keksintö?

Keksintö-lajissa 2–4 henkilön joukkue tekee oman keksinnön, joka liittyy vuoden teemaan. Keksinnön tulee olla laite, robotti tai sovellus, josta tehdään toimiva prototyyppi. Joukkue voi käyttää keksinnön tekemiseen mitä tahansa teknologioita, rakennusosia ja käsityömateriaaleja.

Lajiin ovat tervetulleita varhaiskasvatus- ja peruskouluikäiset osallistujat. Alueturnauksessa joukkueet saavat tilaisuuden esitellä keksintöään ja saada siitä palautetta. Tuomaristo arvioi kaikki keksinnöt ja parhaat palkitaan valtakunnallisessa turnauksessa.

Lajiohjeet ja tukimateriaalit

Lataa Keksintö-lajin ohjeet ja materiaalit täältä.
Voit hyödyntää Innovaatio-prosessia Keksintö-lajissa.

Lisätiedot: Päätuomarit Markus Packalén (etunimi.sukunimi@helsinki.fi) ja Marika Raitanen (etunimi.sukunimi@tampere.fi)

Vuoden 2026 teema: Pihalla

Tänä vuonna etsitään keksintöjä, jotka tukevat tekemistä pihalla, esimerkiksi harrastamista, liikuntaa, leikkiä, luonnon tutkimista tai lukemista.