Opetushallituksen rahoittaman Innovatiivinen koulu -hankkeen (v. 2019-2021) tavoitteena oli kehittää innovatiivisen koulun malliin perustuva konsepti, joka tukee koulujen digitalisaation kokonaisvaltaista ja jatkuvaa kehittämistä oppimisen, opettamisen, johtajuuden ja yhteistyöverkostojen toiminnan näkökulmista. Hankkeessa oli mukana kahdeksan koulua eri puolilta Suomea. Hankkeen aikana koulut edistivät omia kehittämisprojektejaan tuetun kehittämisprosessin mukaisesti:
Kehittämisprojektin vaiheet:
- Kehittämistarpeiden kartoitus tarvekartoituskyselyiden avulla
- Kehittämiskohteen määrittely tarvekartoituskyselyiden tulosten pohjalta
- Projektisuunnitelma
- Koulun projektin toteutus yhteiskehittämismallin mukaisesti
- Arviointi ja jatkokehittäminen
Kehittämistyön keskiössä oli yhteiskehittäminen sekä koulun sisällä eri toimijoita osallistaen että eri koulujen ja organisaatioiden hanketoimijoiden välillä. Koulujen kehittämistyötä tuettiin hankkeen aikana koulutusten, ohjauspalavereiden, vertaissparraamisen ja erilaisten projektityökalujen avulla.
Näiden videoiden avulla voit tutustua hankekoulujen kehittämiin hyviin käytänteisiin ja toimintamalleihin:
- Ahvenisjärven koulu, Tampere: TVT-taidot haltuun -toimintamalli
- Bosundin koulu, Luoto / Larsmo: Den innovativa skolan -modellen ”Starka tillsammans”
- Joutsenon koulu, Lappeenranta: MOK-toimintamalli yläkouluun
- Kontiolahden Kirkonkylän koulu: Osaamisen jakamisen ja yhteiskehittämisen toimintamalli
- Laurentius-koulu, Lohja: Värkkäämö-malli
- Martinkallion koulu, Espoo: Digitaitoportaat ja digipassi
- Pateniemen koulu, Oulu: STEAM-opinpolku luokille 1-9
- Pirtin koulu, Kuopio: Digiagentti- toimintamalli