Tutkimustyötä yhteistyössä
Innokas-verkoston tutkijat työskentelevät osana Innokas-verkoston monimuotoisia tutkimus-, kehittämis- ja koulutushankkeita. Tutkimuksen kohteina ovat hankkeisiin liittyvät digitalisoituvan oppimisen, opettamisen ja vuorovaikutuksen ilmiöt sekä innovaatiot varhaiskasvatuksesta perusopetukseen, toiselle asteelle, korkeakouluun ja työelämään. Tutkimusryhmä hyödyntää työssään monipuolisesti erilaisia laadullisia ja määrällisiä menetelmiä.
Tutkimusryhmän toiminta perustuu opetusalan kentän toimijoiden ja tutkijoiden tutkimuskäytäntökumppanuuteen. Tutkimuskäytäntökumppanuus mahdollistaa kumppanuuteen perustuvan vuoropuhelun käytännön toimijoiden ja tutkijoiden välillä, molempien osapuolien toimintaa tukevan tavan yhteiskehittää tutkimuksen ja kehittämisen kohteena olevaa ilmiötä sekä tehokkaan tavan levittää tutkimustuloksia ja tutkimukseen perustuvia parhaita käytäntöjä suomalaisiin oppilaitoksiin ja muihin toimintaympäristöihin.
Innokas-verkoston tutkimusryhmän tuottama tieto on suunnattu laajasti kaikille koulutusalan toimijoille: oppijoille, opettajille, rehtoreille, koulutussuunnittelijoille ja päättäjille sekä opettajankoulutuksen kehittämisen tueksi. Julkaisemme hankeraporttien lisäksi kansainvälisiä ja kansallisia tutkimusartikkeleita, väitöskirjoja, kirjoja ja suosituksia.
Tutkimushankkeet ja pilotit
EDUCA-tohtorikoulutuspilotti
Jyväskylän yliopiston koordinoima EDUCA-tohtorikoulutuspilotti on osa valtakunnallista vuosina 2024–2027 toteutettavaa tohtorikoulutuspilottia. Pilotin tavoitteena on uudistaa ja laajentaa tohtorikoulutusta vastaamaan entistä paremmin yhteiskunnan ja työelämän tarpeisiin. Innokas-verkosto on mukana EDUCA-tohtorikoulutuspilotissa oppimisen ja opettamisen digitalisaatioon ja digipedagogiikkaan liittyvillä teemoilla.
Digierko
Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -koulutus on luokan- ja aineenopettajille suunnattu pitkäkestoinen koulutusmuoto, joka tarjoaa ammatillista kehittymistä ja erikoistumista edistävää osaamista jo työelämässä toimineille opettajille. Koulutuksessa perehdytään tutkimus- ja kehittämistietoon pohjautuviin uusimpiin opetus- ja oppimiskäytänteisiin ja kehittämismalleihin sekä digitaalisiin sovelluksiin, oppimisympäristöihin ja materiaaleihin. Lue lisää täältä.
Valtakunnallinen Digierko
Hankkeessa kehitetään digitaalisen oppimisen ja opettamisen verkosto, joka tukee opettajien digitaalisen asiantuntijuuden kehittymistä ja osaamisen jakamista. Toiminta pohjautuu Turun, Helsingin ja Itä-Suomen yliopistojen DigiErko-koulutuksiin ja näissä toimivien asiantuntijaopettajien verkostoitumiseen. Hankkeen toimintaa voi seurata sen sivuilta.
Innokas-verkoston tekoälyhankkeet
Innokas-verkoston tekoälyhankkeissa kehitetään ja tutkitaan menetelmiä ja materiaaleja lasten ja nuorten digitaalisen osaamisen tukemiseksi tekoälyn näkökulmasta. Tekoälyä tarkastellaan hankkeissa ilmiönä, oppimisen kohteena ja oppimisen välineenä. Lue lisää täältä.
Päättyneet tutkimushankkeet
Growing Mind
Innokas-verkosto toimi yhteistyökumppanina tässä Suomen Akatemian rahoittamassa tutkimushankkeessa. Hankkeen tavoitteena oli 2000-luvun koulun toiminnan kehittäminen ja tutkiminen digitalisoituvan yhteiskunnan viitekehyksessä. Vuosina 2018-2022 toteutetussa Growing Mind-hankkeessa tutkittiin laaja-alaisesti 2000-luvun oppimista sekä koulun kokonaisvaltaista kehittämistä.
Innoplay
InnoPlay (2018–2021) -hankkeen tavoitteena oli kehittää pedagogisia menetelmiä, joissa integroidaan käsityö-, ympäristö- ja teknologiakasvatuksen sekä matemaattisten taitojen oppimisalueita leikin, tutkimisen ja ilmaisun avulla. Lapsen kiinnostuksen kohteista nousevaa oppimista edistettiin monialaisena, KÄSITYÖ/STEAM -teemaisena teknologian oppimiskokonaisuutena. Hanketta koordinoi Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos ja hankkeessa oli mukana Helsingin yliopiston käsityönopettajakoulutus ja Innokas-verkosto sekä Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen koulutus. Hanketta rahoitti opetus- ja kulttuuriministeriö. Lue lisää täältä.
AI in Learning
Innokas-verkosto toimi yhteistyökumppanina Business Finlandin rahoittaman AI in Learning -hankkeen AI tutor vaativaan asiantuntijuuteen -työpaketissa. Työpaketissa tutkittiin tekoälytekniikan soveltamista virtuaalitodellisuudessa (VR) tapahtuvaan asiantuntijakoulutukseen. Tavoitteena on mahdollistaa immersiiviseen VR-itseopiskeluun perustuvan koulutusteknologian sekä siihen pohjautuvien tuotteiden kehittäminen. Tutkimus toteutettiin Helsingin yliopistoon rakennetussa AIVR- eli IIVARI-laboratoriossa, jossa osallistujat tutustuivat VR-oppimiseen Upknowledgen toteuttamissa älykkäissä immersiivisissä koulutusratkaisuissa. Lue lisää hankkeen sivuilta.
Uutta luova asiantuntijuus (ULA)
Innokas-verkosto toimi yhteistyökumppanina tässä Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa opettajankoulutuksen kehittämis- ja tutkimushankkeessa. Vuosina 2017-2020 toteutetussa hankkeessa linkitettiin opettajien perus- ja täydennyskoulutusta sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti uusilla toimijoiden asiantuntijuutta ja osallisuutta esiin nostavilla tavoilla. Lue lisää aiheesta hankkeen sivuilta.
Finnable
Innokas-verkosto vastasi vuosina 2012-2015 Tekesin rahoittaman Finnable-hankkeen Innovatiivinen koulu -osahankkeen toteutuksesta. Osahankkeessa tutkittiin koulua ja koulun lähialuetta oppimisympäristöjen verkostojen kokonaisuutena ja luotiin innovatiivisen kouluun teknologiaa hyödyntäviä käytännön toimintamalleja. Yhteistyössä hanketoimijoiden kanssa kehitettiin tapoja hyödyntää digitaalista teknologiaa tämän päivän ja tulevaisuuden oppilaiden oppimisen tukena. Kehittämistyö kohdistui erityisesti digitaalisen teknologian monipuoliseen hyödyntämiseen personoidun oppimisen tukemisessa sekä vanhempien ja lähialueen toimijoiden yhteistyössä. Lue lisää Finnable-hankkeesta täältä.
Co4Lab
Innokas-verkosto toimi yhteistyökumppanina Suomen Akatemian rahoittamassa Co4Lab tutkimushankkeessa. Hankkeen tavoitteena oli 2000-luvun koulun toiminnan kehittäminen ja tutkiminen digitalisoituvan yhteiskunnan viitekehyksessä. Vuosina 2015-2019 toteutettu Co4Lab-hanke fokusoitui innovaatiokasvatukseen ja sen käytännön toteuttamisen ja vaikutusten ulottuvuuksien tutkimiseen.
Microbit-tutkimus
Innokas-verkosto toteutti vuosina 2017-2018 yhteistyössä Microbit Foundationin kanssa tutkimusta ohjelmoinnin ja robotiikan opettamisesta ja oppimisesta Micro:bitin avulla.