Tutkimustyötä yhteistyössä
Innokas-verkostoa koordinoiva Helsingin yliopiston Kasvatustieteellinen tiedekunta tekee kasvatustieteellistä tutkimusta yhteistyössä Innokas-verkoston alueellisten koordinaattoreiden, koulujen ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Tutkimustyö keskittyy 2000-luvun taitojen opetukseen, sen mahdollistavaan Innovatiivisen koulun malliin sekä Innokas-verkoston toimintaan. Teemme tutkimusyhteistyötä myös muiden yliopistojen kuten Stanfordin yliopiston, opetusalan toimijoiden ja yritysten kanssa.
Tutkimusmenetelmänä käytetään pääsääntöisesti design-tutkimusta, jossa tutkijat toimivat yhteistyössä opettajien, oppilaiden ja koulun yhteistyökumppaneiden kanssa koulun toimintaan liittyvien haasteiden tunnistamiseksi ja innovatiivisten ratkaisujen luomiseksi. Tutkimusta toteutetaan osana koulun arjen toimintaa ja se tukee samalla koulun toiminnan kehittämistyötä.
Tutkimushankkeet
Digierko
Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -koulutus on luokan- ja aineenopettajille suunnattu pitkäkestoinen koulutusmuoto, joka tarjoaa ammatillista kehittymistä ja erikoistumista edistävää osaamista jo työelämässä toimineille opettajille. Koulutuksessa perehdytään tutkimus- ja kehittämistietoon pohjautuviin uusimpiin opetus- ja oppimiskäytänteisiin ja kehittämismalleihin sekä digitaalisiin sovelluksiin, oppimisympäristöihin ja materiaaleihin. Lue lisää täältä.
Valtakunnallinen Digierko
Hankkeessa kehitetään digitaalisen oppimisen ja opettamisen verkosto, joka tukee opettajien digitaalisen asiantuntijuuden kehittymistä ja osaamisen jakamista. Toiminta pohjautuu Turun, Helsingin ja Itä-Suomen yliopistojen DigiErko-koulutuksiin ja näissä toimivien asiantuntijaopettajien verkostoitumiseen. Hankkeen toimintaa voi seurata sen sivuilta.
Innokas-verkoston tekoälyhankkeet
Innokas-verkoston tekoälyhankkeissa kehitetään ja tutkitaan menetelmiä ja materiaaleja lasten ja nuorten digitaalisen osaamisen tukemiseksi tekoälyn näkökulmasta. Tekoälyä tarkastellaan hankkeissa ilmiönä, oppimisen kohteena ja oppimisen välineenä. Lue lisää täältä.
Päättyneet tutkimushankkeet
Growing Mind
Innokas-verkosto toimi yhteistyökumppanina tässä Suomen Akatemian rahoittamassa tutkimushankkeessa. Hankkeen tavoitteena oli 2000-luvun koulun toiminnan kehittäminen ja tutkiminen digitalisoituvan yhteiskunnan viitekehyksessä. Vuosina 2018-2022 toteutetussa Growing Mind-hankkeessa tutkittiin laaja-alaisesti 2000-luvun oppimista sekä koulun kokonaisvaltaista kehittämistä.
Innoplay
InnoPlay (2018–2021) -hankkeen tavoitteena oli kehittää pedagogisia menetelmiä, joissa integroidaan käsityö-, ympäristö- ja teknologiakasvatuksen sekä matemaattisten taitojen oppimisalueita leikin, tutkimisen ja ilmaisun avulla. Lapsen kiinnostuksen kohteista nousevaa oppimista edistettiin monialaisena, KÄSITYÖ/STEAM -teemaisena teknologian oppimiskokonaisuutena. Hanketta koordinoi Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos ja hankkeessa oli mukana Helsingin yliopiston käsityönopettajakoulutus ja Innokas-verkosto sekä Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen koulutus. Hanketta rahoitti opetus- ja kulttuuriministeriö. Lue lisää täältä.
AI in Learning
Innokas-verkosto toimi yhteistyökumppanina Business Finlandin rahoittaman AI in Learning -hankkeen AI tutor vaativaan asiantuntijuuteen -työpaketissa. Työpaketissa tutkittiin tekoälytekniikan soveltamista virtuaalitodellisuudessa (VR) tapahtuvaan asiantuntijakoulutukseen. Tavoitteena on mahdollistaa immersiiviseen VR-itseopiskeluun perustuvan koulutusteknologian sekä siihen pohjautuvien tuotteiden kehittäminen. Tutkimus toteutettiin Helsingin yliopistoon rakennetussa AIVR- eli IIVARI-laboratoriossa, jossa osallistujat tutustuivat VR-oppimiseen Upknowledgen toteuttamissa älykkäissä immersiivisissä koulutusratkaisuissa. Lue lisää hankkeen sivuilta.
Uutta luova asiantuntijuus (ULA)
Innokas-verkosto toimi yhteistyökumppanina tässä Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa opettajankoulutuksen kehittämis- ja tutkimushankkeessa. Vuosina 2017-2020 toteutetussa hankkeessa linkitettiin opettajien perus- ja täydennyskoulutusta sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti uusilla toimijoiden asiantuntijuutta ja osallisuutta esiin nostavilla tavoilla. Lue lisää aiheesta hankkeen sivuilta.
Finnable
Innokas-verkosto vastasi vuosina 2012-2015 Tekesin rahoittaman Finnable-hankkeen Innovatiivinen koulu -osahankkeen toteutuksesta. Osahankkeessa tutkittiin koulua ja koulun lähialuetta oppimisympäristöjen verkostojen kokonaisuutena ja luotiin innovatiivisen kouluun teknologiaa hyödyntäviä käytännön toimintamalleja. Yhteistyössä hanketoimijoiden kanssa kehitettiin tapoja hyödyntää digitaalista teknologiaa tämän päivän ja tulevaisuuden oppilaiden oppimisen tukena. Kehittämistyö kohdistui erityisesti digitaalisen teknologian monipuoliseen hyödyntämiseen personoidun oppimisen tukemisessa sekä vanhempien ja lähialueen toimijoiden yhteistyössä. Lue lisää Finnable-hankkeesta täältä.
Co4Lab
Innokas-verkosto toimi yhteistyökumppanina Suomen Akatemian rahoittamassa Co4Lab tutkimushankkeessa. Hankkeen tavoitteena oli 2000-luvun koulun toiminnan kehittäminen ja tutkiminen digitalisoituvan yhteiskunnan viitekehyksessä. Vuosina 2015-2019 toteutettu Co4Lab-hanke fokusoitui innovaatiokasvatukseen ja sen käytännön toteuttamisen ja vaikutusten ulottuvuuksien tutkimiseen.
Microbit-tutkimus
Innokas-verkosto toteutti vuosina 2017-2018 yhteistyössä Microbit Foundationin kanssa tutkimusta ohjelmoinnin ja robotiikan opettamisesta ja oppimisesta Micro:bitin avulla.