Milloin?
04.03.2020 – 13.05.2020

Kisakonsepti muuttuu! Uutuutena alueelliset ohjelmointi- ja robotiikkaturnaukset

Innokas 2020! valtakunnallinen ohjelmointi- ja robotiikkaturnaus järjestetään 11.-13.5. 2020 Dipolissa Espoossa. Uutuutena keväällä 2020 ovat valtakunnallista turnausta edeltävät alueelliset turnaukset, jotka järjestetään Innokas-verkoston aluekoordinaattoripaikkakunnilla. Alueellisissa turnauksissa karsitaan valtakunnalliseen turnaukseen osallistujat.

Kisalajit

Turnauksissa kisaillaan viidessä Innokas-lajissa: XSumossa, Pelastuksessa, Tanssi/teatterissa, Freestylessä ja GameDevissä. XSumo, Pelastus, Tanssi/teatteri ja Freestyle kisaillaan alueturnauksissa paikan päällä. GameDev-sarjan alueturnaus toteutetaan verkossa. Valtakunnallisessa turnauksessa kisaillaan kaikki lajit paikan päällä. Huomioittehan, että kukin joukkue voi osallistua yhteen kisalajiin.

Alueellisissa turnauksissa kisaillaan samoissa lajeissa kuin valtakunnallisessakin turnauksessa. Osassa lajeista arviointikriteerit ovat hieman erilaiset alueellisessa turnauksessa kuin valtakunnallisessa turnauksessa. Katso tarkemmat lajikuvaukset, arviointikriteerit ja säännöt kohdasta lajikuvaukset.

Alueturnauspaikkakunnat, ajankohdat ja maksimiosallistujamäärät lajeittain

Alueturnaukset ovat yksipäiväisiä tapahtumia. Kukin alueellinen tapahtuma järjestetään alueellisten resurssien mukaan. Tapahtumien maksimiosallistujamäärät on ilmoitettu alla.

  • Helsinki 4.3.
    Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Siltavuorenpenger 5A, max. 150 osallistujaa
  • Imatra 5.3.
    Joutsenon koulu, Tietäjänkatu 5, max. 100 osallistujaa
  • Jyväskylä 12.3.
    Halssilan koulu, Lokintie 9, max. 100 osallistujaa
  • Kokkola 13.3.
    Kampushalli Kokkola, Teknologiakatu 8,  max. 100 osallistujaa (yhteistyössä START 2020 festivaalien kanssa)
  • Kuopio 19.3.
    Hotelli Puijonsarvi, Minna Canthin katu 16, max. 100 osallistujaa (Pohjois-Savon aluetutoropettajien tapaamisen yhteydessä)
  • Seinäjoki 26.3.
    Tarkempi paikka avoin, max. 100 osallistujaa
  • Tampere 31.3
    Tampereen seudun ammattiopisto Tredu, Hepolamminkatu 10, max .150 osallistujaa
  • Kontiolahti 31.3.
    Kylmäojan koulu, Pohjatuulentie 6, max. 150 osallistujaa
  • Oulu 2.4.
    Tietomaa, Nahkatehtaankatu 6, max. 400 osallistujaa
  • Lohja 2.4.
    Tennari, Rantapuisto 45, max. 150 osallistuja

Ilmoittautuminen turnauksiin

Alueturnaukset

Kukin joukkue voi päättää, minkä paikkakunnan alueelliseen turnaukseen osallistuu. Ilmoittautuminen alueellisiin turnauksiin avautuu keskiviikkona 15.1. ja päättyy keskiviikkona 12.2. Alueturnauspaikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä (huom. kunkin alueen maksimiosallistujamäärät). Aluetapahtuman koordinaattori lähettää aluetapahtuman tarkemman ohjelman, aikataulun ja tulo-ohjeet mukaan ilmoittautuneille vähintään kaksi viikkoa ennen kutakin tapahtumaa.

Valtakunnallinen turnaus

Alueellisissa turnauksissa karsitaan valtakunnalliseen turnaukseen osallistujat. Valtakunnallisen turnauksen lajikohtaiset joukkuemäärät määräytyvät alueturnauksiin ilmoittautuneiden joukkueiden määrien perusteella. Kuitenkin niin, että kuhunkin lajiin pääsee kultakin alueelta vähintään yksi joukkue. Maksimiosallistujamäärä valtakunnallisessa turnauksessa on 400. Valtakunnalliseen turnaukseen pääsevien joukkueiden lajikohtaiset alueelliset joukkuemäärät päivitetään tälle sivulle ilmoittautumisajan päätyttyä (12.2. jälkeen).

Valtakunnallisen turnauksen joukkuemäärät lajeittain:

  • XSumo
    • 70 joukkuetta
  • Pelastus
    •  Pelastus I 13 joukkuetta
    •  Pelastus II 10 joukkuetta
    •  Pelastus III 7 joukkuetta
  • Tanssi/teatteri
    •  Alkeissarja 14 joukkuetta
    •  Jatkosarja 8 joukkuetta
  • Freestyle
    • Freestyle Robotiikka 10 joukkuetta
    • Freestyle Maker 10 joukkuetta
    • Freestyle Extreme 10 joukkuetta
  • GameDev
    • Scratch-sarja 15 joukkuetta
    • Open-sarja 15 joukkuetta

Innokas-verkosto organisoi ja kustantaa yhteistyössä yhteistyökumppaneiden kanssa valtakunnallisen turnauksen kisailijoiden matkakulut (yhteiskuljetukset busseilla). Majoittuminen valtakunnallisen tapahtuman aikana tapahtuu koulumajoituksena. Innokas-verkosto organisoi valtakunnallisen turnauksen ruokailut. Ruokailut ovat osallistujille omakustanteisia.

OMG – Oppiminen Materiaalisuuden ja diGitaalisuuden rajapinnoilla -seminaari valtakunnallisen turnauksen yhteydessä keskiviikkona 13.5.

Materiaalisen ja digitaalisen rajan hälventyminen on yksi keskeisimpiä digitaalisia murroksia. Arkipäiväiset esineemme ovat muuttuneet älylaitteiksi, jotka havainnoivat ympäristöämme, kehoamme ja käyttäytymistämme. Miten koulutuksen tulisi reagoida tähän muutokseen? Mikä on koulun rooli tämän murroksen mahdollisuuksien ja riskien ymmärtämisessä?

Näitä kysymyksiä tarkastellaan Innokas2020 -turnauksen yhteydessä järjestettävässä tutkimusseminaarissa. Tutkimusseminaari järjestetään Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston, Growing Mind -hankkeen ja valtakunnallisen DigiErko-verkoston yhteistyönä. OMG-seminaarin pääpuhujana toimii professori Matti Tedre Itä-Suomen yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselta. Lisäksi kuullaan muita kiinnostavia puheenvuoroja sekä perehdytään käytännössä digitaalista ja perinteistä teknologiaa hyödyntävään tekemällä oppimiseen.

Tervetuloa kuuntelemaan tutkimusperustaista, käytännössä testattua tietoa materiaalisuutta ja digitaalisuutta yhdistävästä oppimisesta ja opettamisesta. Ilmoittautuminen seminaariin avataan helmikuussa 2020.

Kisalajien esittelyt ja säännöt

Innokas XSumo

Katso XSumo-ohjevideo ja lue sarjan säännöt täältä. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut XSumon päätuomarille Erkki Hautalalle (erkki.hautala67(at)gmail.com).

Innokas Pelastus

Innokas-Pelastuksessa kisaillaan kolmessa eri tasoisessa sarjassa. Pelastusrata rakennetaan paloista, joista voi rakentaa useita erilaisia ja eritasoisia ratoja. Katso Pelastussarjan ohjevideo ja erillinen vinkkivideo ohjelmointiin. Pelastuksen tarkemmat säännöt löydät täältä. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut Pelastuksen päätuomarille Jens Lindholmille (etunimi.sukunimi@edu.larmso.fi)

Innokas Tanssi/teatteri

Katso Tanssi/teatteri -ohjevideo ja lue sarjan säännöistä täällä. Sarjan arviointiin voit tutustua täällä. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut Tanssi/teatterin päätuomarille Minna Kukkoselle (etunimi.a.sukunimi@espoo.fi)

Innokas Freestyle

Freestyle-lajin teemana on vuonna 2020 ”Tulevaisuuden oppijan apulainen”. Lajissa kisaillaan kolmessa sarjassa: Robotiikka, Maker ja Extreme. Katso Freestyle-ohjevideo ja lue sarjojen tarkemmat ohjeet ja säännöt täältä. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut Freestylen päätuomarille Kati Sormuselle (etunimi.sukunimi@helsinki.fi)

Innokas GameDev

Innokas GameDev -kilpailulajissa oppilaat työstävät aiheeltaan vapaan digitaalisen pelin, jota voi pelata tietokoneella. Lajissa kilpaillaan kahdessa sarjassa: (1) Scratch ja (2) Open eli avoin (Gdevelop, Unity tai muut pelinkehitysalustat). GameDev -lajin tarkemmat tiedot sekä säännöt löydät täältä. Sääntöihin liittyvät lisätiedustelut GameDevin päätuomarille Janne Fagerlundille (etunimi.sukunimi@jyu.fi).