När?
16.08.2020 – 11.10.2020

Robomästarna 2020 startar i augusti!

Den superpopulära TV-serien Robomästarna visas igen! I Robomästarna tävlar barn och unga i grundskoleåldern i mångsidiga robotik- och programmeringsutmaningar. I år deltar tre lag: Bittipoliisit (Uleåborg), Koodikarhut (Kontiolahti) och Virtaluupit (Lojo).

Barnens Yle förverkligar Robomästarna i samarbete med nätverket Innokas, som koordineras av pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet. Innokas planerar uppgifterna som görs i TV-programmet. Andra samarbetsparter är Robotikföreningen i Finland och faktulteten för teknik och naturvetenskaper vid Tammerfors universitet. I programmet kan man dessutom se hur robotik och automation för tillfället utnyttjas i flera olika finska företag.

Programmets uppbyggnad

Robomästarna 2020 består av fyra delar: 1. Utveckla, 2. Bygg, 3. Programmera och 4. Strid.

Den första delen, Utveckla, påminner om veckouppgiften i Freestyle-serien från säsong 1 av Robomästarna. Lagen får i samband med inspelningarna från den föregående veckan en uppgift, som genomförs under veckans lopp. Till inspelningsdagen tar lagen sedan med sig en färdig robot, vars funktioner presenteras i programmet.

Den andra delen, Bygg, genomförs i studion under inspelningarna. Lagen får till sitt förfogande färdigt byggda grundrobotar. I den första delen har lagen 30 minuter på sig att bygga någon tilläggsdel till roboten enligt anvisningarna.

I den tredje, Programmera, delen får lagen en uppgift som baserar sig på programmering och som ska genomföras i studion på 30 minuter. Lagen programmerar roboten som de byggt i Bygg-delen. Uppgiften kan t.ex. vara att programmera sin robot att följa en vit linje på ett svart botten från punkt A till B.

I Strid-uppgiften tävlar lagens egna fjärrstyrda stridsrobotar mot varandra på en sexhörning arena. Med hjälp av riktgivande anvisningar bygger lagen stridsrobotar, som fjärsstyrs så att en styr själva roboten och en annan tilläggsutrustning som t.ex. kulspruta eller slaghammare.

Tutorelev

En tutorelev som är några år äldre än lagmedlemmarna fungerar som stöd under inspelningarna. Tutoreleven deltar inte i byggandet eller programmeringen av robotarna, men kan vid behov tipsa om hur man kan komma vidare vid problemsituationer.

Bedömning

Som domare fungerar en studerande från Tammerfors universitet och en representant för veckoutmaningens samarbetsföretag.

Supportrar

Tittarna kan ge supporterpoäng till lagen via Yle Galaxens app (Google Play, Apple Store). Man kan också följa lagen på Instagram (@bittipolliisit, @koodikarhut ja @virtaluupit).

Programdatum

Avsnittet på 30 minuter visas på söndagar kl. 9.28 (Galaxen, YLE TV2 och YLE Arenan).

Introduktionsavsnitt: 16.8.2020 (10 min)

Avsnitt 1: 23.8.2020

Avsnitt 2: 30.8.2020

Avsnitt 3: 6.9.2020

Avsnitt 4: 13.9.2020

Avsnitt 5: 20.9.2020

Avsnitt 6: 27.9.2020

Avsnitt 7: 4.10.2020

Avsnitt 8: 11.10.2020