Nämä materiaalit on tuotettu Luovaa teknologiaosaamista varhaiskasvatukseen -koulutuksen yhteydessä keväällä 2023. Materiaali on tarkoitettu varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettajien käyttöön.
Koulutuspäivien esitykset
- Koulutuksen aloituswebinaarissa teknologiaa tarkasteltiin osana rakennettua ympäristöä ja yhteiskuntaa sekä avattiin teknologian luovan käytön pedagogisia perusteluja ja mahdollisuuksia. Osiossa avattiin lisäksi innovaatioiden merkitystä ja innovatiivisuutta oppimisessa ja opetuksessa. Aloituswebinaarin esityksen löydät täältä.
- Luovaa teknologiaosaamista varhaiskasvatukseen -koulutuksen lähikoulutuspäivän esityksen löydät täältä.
Videot
Koulutuksen aikana esitetyt videot löydät alta. Videoiden avulla voit tutustua ohjelmoinnin merkitykseen varhaiskasvatuksessa ja nostaa ohjelmoinnin keskusteluun työyhteisössäsi.
- Ohjelmointi ja leikki vakassa, Jonna Kangas, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto, kasvatustieteellinen tiedekunta. Tallenteella Jonna pohtii, miksi ohjelmointia on syytä opettaa varhaiskasvatuksessa. Hän nostaa tärkeänä näkökulmana sen, miten digitaalisuus ja ohjelmointi on läsnä lasten arjessa päivittäin. Tähän opettajat voivat tarttua lasten kanssa tutkien, ihmetellen ja kokeillen, jotta voimme ymmärtää paremmin, miten ohjelmointi ja digitaalisuus sääntelee ympäristöämme. Lapset oppivat oivaltamaan ja ymmärtämään, että me ihmiset ja lapset voidaan vaikuttaa omaan digitaaliseen ympäristöömme luovuuden ja mielikuvituksen avulla. Hän kertoo, myös konkreettisia esimerkkejä miten ohjelmointi ja leikkiä voi yhdistää.
- Ohjelmointi varhaiskasvatuksessa, Asta Ansolahti, varhaiskasvatuksen yliopisto-opettaja, Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta. Videolla pohditaan miksi monilukutaito ja ohjelmointia on tärkeää sisällyttää varhaiskasvatukseen ja kerrotaan esimerkkejä siitä, mitä ohjelmointi on käytännössä päiväkodissa.
Opetuskokeilut ja työkortit
Koulutuksen työpajoissa tehtiin hands-on-kokeiluja hyödyntäen teknovärkkäilyä, alkeisrobotiikkaa ja alkeisohjelmointia sekä tekoälyä innostavilla ja motivoivilla tavoilla. Koulutukseen osallistuneet varhaiskasvatuksen opettajat toteuttivat omissa ryhmissään opetuskokeiluja, joiden suunnitelmat löydät alta.
- Bittikorut tehtäväkortti ja Bittikorut – Binääri-aakkoset, alkeisohjelmoinnin perusteita, 3–6-vuotiaat
- Keksijän aarrearkku -värkkäilyä, alkeisrobotiikkaa ja värkkäilyprojekti, 3–6-vuotiaat
- Kierrätystuokio-opas ja Kierrätys-mallikortit, alkeisrobotiikkaa, 5–6-vuotiaat
- Merenalainen maailma – sukellus tekoälyyn, tekoälyn ensi askelia, 4–6-vuotiaat
- Muotojenmetsästys-peli ja Muotojen metsästys -pelilauta, alkeisohjelmointia, 3–5-vuotiaat
- Ohjelmointia arjessa ja Ohjelmointia arjessa -algoritmikortit, alkeisohjelmoinnin perusteita, 4–6-vuotiaat
- Ohjelmointia ja matematiikkaa eskareille, alkeisohjelmointia, 6-vuotiaat
- Ohjelmointia saduttaen, alkeisrobotiikkaa, 3–6-vuotiaat
- Pelillistä matematiikkaa Beebotilla, alkeisrobotiikkaa, 5–6-vuotiaat
- Sadutus Book Creatorilla, monilukutaito, 4–6-vuotiaat
- Sähkötaikina-tehtäväkortti, alkeisohjelmoinnin perusteita, 5–6-vuotiaat
- Tekoälyllä animoidut piirrokset ja Tekoälyllä animoidut piirrokset -video, tekoälyn ensi askelia, 3–6-vuotiaat
- Tutkitaan älylaitteita, monilukutaito, 5–6-vuotiaat