Vad är AI Freestyle?

I tävlingsgrenen Freestyle AI utarbetar, utformar och genomför elever i team om 1-4 personer utifrån temat en valfri idé eller produkt som utnyttjar artificiell intelligens. I grenen tävlar man i tre serier: 1) VERK, 2) IDÈ och 3) TJÄNST.

Eleverna planerar och förverkligar sitt tävlingsbidrag till den egna regionala turneringen och ställer ut bidraget samt presenterar det åt publiken och domarna. De utvalda arbetena vidareutvecklas och presenteras på nytt i den nationella Innokas distansturneringen.

Anvisningar för grenen och stödmaterial (på finska)

Bekanta dig med anvisningar för AI Freestyle här och se mer detaljerade anvisningar här. 
Bekanta dig med artificiell intelligens och ta del av material för grundläggande utbildningen och småbarnspedagogiken.

Tilläggsinformation: Huvuddomare Joakim Laine (fornamn.x.efternamn@helsinki.fi) och Marika Raitanen (fornamn.efternamn@tampere.fi)

AI Freestyle VERK

I den här serien utvecklas idéer för vardagliga behov som kan underlättas med hjälp av artificiell intelligens.

Steg: 1. Identifiera vardagligt behov, 2. Leka med/utforska verktyg som använder sig av AI, 3. Utveckla idé för att lösa behovet.

I serien uppmuntras deltagarna att på ett lekfullt sätt bekanta sig med verktyg som använder sig av AI. Målet är att med AI-verktyg skapa lekfullt, stimulerande eller inspirerande innehåll, som svarar mot något vardagligt behov. I serien tävlar inte teamen mot varandra utan för upplevelser av att delta och lyckas.

AI Freestyle IDÉ

I den här serien hittar man lösningar på problem i närmiljön med stöd av AI.

Steg: 1. Identifiera problem i närmiljön eller något tema inom ett läroämne, 2. Uppfinna och utvärdera lösningar, 3. Utveckla egen idé för att lösa problemet.

I serien strävar man efter inspirerande idéer genom att stegvis bekanta sig med centrala problem i närområdet eller ett tema inom läroämnet.

AI Freestyle TJÄNST

I den här serien används artificiell intelligens som ett verktyg för att lösa verkliga problem.

Steg: 1. Identifiera fyra viktiga problem, 2. Bekanta sig med tjänster och börja utveckla en ny innovation, 3. Förbered innovationen så att den kan presenteras som en tjänst.

I serien är målet för teamen att utveckla en uppfinning, produkt eller tjänst som är kopplad till vår tid eller nära framtid. Teamen får spela rollen av ett AI-startup-företag som använder eller utvecklar AI-verktyg för att möta ett viktigt behov.