När?
09.10.2023 – 13.10.2023
Mer info
leenu.juurola(at)helsinki.fi

Delta i evenemang under EU:s kodvecka i oktober!

Nätverket Innokas utmanar tillsammans med Utbildningsstyrelsen lärare, skolor och läroanstalter att testa programmering och datalogiskt tänkande under EU:s kodvecka! De väldigt populära distanslektionerna fortsätter i höst och på programmet finns inspirerande och mångsidiga lektioner för elever i olika åldrar från förskolan till åk 9. Programmet kompletteras under vårens lopp.

Du kan även arrangera ett eget programmeringsevent tillsammans med dina elever och lägga till eventet på sidan EUCodeWeek.eu. På samma sida hittar du även tips, material och kurser för att genomföra event. Där finns även engelskspråkiga sociala mediekanaler som upprätthålls av den Europeiska kommissionen, där man kan följa EU Kodveckans verksamhet året runt.

Kom med och utmana även din kompis eller kollega att delta!

Distanslektioner

Anmäningen till distanslektionen Designa en egen AI-lösning är öppen fram till 6.10. Anmäl dig till distanslektioner på finska med den här blanketten senast 29.9.

Designa en egen AI-lösning (på svenska)

  • Tid: Fre 13.10 kl. 9.0010.00
  • Målgrupp: årskurs 46
  • Utbildare: Linda Mannila, Helsingfors universitet och Mia Skog, Åbo Akademi
  • Beskrivning: Under distanslektion får eleverna insyn i AI:ns spännande värld och tillsammans designar vi en AI-lösning. Inga tidigare programmeringskunskaper behövs.
  • Anmälning: Anmäl dig med den här blanketten senast 6.10.

Så här deltar du i Innokas programmerings- och robotikturneringen (på svenska och på finska) 

  • Tid: Fre 13.10. kl. 9.00–10.00 (på finska) och kl. 10.30–11.30 (på svenska)
  • Målgrupp: Elever i åk 3-9
  • Utbildare: Fortbildare inom nätverket Innokas
  • Beskrivning: Vad är Innokas programmerings- och robotikturnering och hur kan man delta i den? Under den här distanslektionen berättas det om de olika tävlingsgrenarna och hur man kan förbereda sig för dem. Under lektionen berättas även hur man deltar i de regionala och nationella turneringarna under våren 2024. Distanslektionen passar väl till alla som vill veta mera om turneringen, tävlingsgrenarna och hur de kan vara en del av verksamheten i skolor och klubbar.
  • Anmälning: Anmäl dig med den här blanketten senast 29.9.

Koodaa oma pelisi (på finska)

  • Aika: Ma 9.10. klo 9.00–10.00
  • Kohderyhmä: 3.–6.-luokkalaiset
  • Kouluttaja: Innokas-kouluttaja Jukka Lehtoranta
  • Kuvaus: Koodaa oma pelisi -oppitunnilla tutustutaan pelikoodauksen maailmaan Scratch-ohjelmointiympäristön avulla. Oppitunnin aikana opitaan lisää pelikoodauksesta ja muokataan erilaisista pelipohjista toimivia pelejä.

Kurkistus pelinteon maailmaan (på finska)

  • Aika: Ma 9.10. klo 12.00–13.00
  • Kohderyhmä: 7.–9.-luokkalaiset
  • Kouluttaja: Innokas-kouluttaja Jukka Lehtoranta 
  • Kuvaus: Kurkistus pelinteon maailmaan -oppitunnilla tutustutaan pelinteon eri vaiheisiin osallistavien tehtävien kautta. Tunnilla esitellään monipuolinen valikoima erilaisia sovelluksia ja välineitä pelinteon tueksi.

Ohjelmointia ilman laitteita (på finska)

  • Aika: Ti 10.10. klo 9.00–10.00
  • Kohderyhmä: eskari–3.-luokkalaiset
  • Kouluttaja: Luokanopettaja Anu Kahri, Espoon kaupunki
  • Kuvaus: Ohjelmointia ilman laitteita  -etäoppitunnilla ratkotaan hauskoja ongelmanratkaisutehtäviä ja treenataan ajattelun taitoja ohjelmoinnilliseen ajatteluun johdattelevien, helppojen harjoitusten avulla.

Woodgrouse feat. coding (på finska)

  • Aika: Ti 10.10. klo 12.00–13.00
  • Kohderyhmä: 1.–6.-luokkalaiset
  • Kouluttaja: Metsokankaan koulun Innokas-kouluttajat
  • Kuvaus: Etäoppitunnilla tutustutaan Metsokankaan koulun oppilaiden kehittämään yhteisöllisyyttä lisäävään Woodgrouse-peliin. Tunnin aikana oppilaat pääsevät yhdessä pelaamaan peliä ja ratkomaan erilaisia innostavia ja ryhmähenkeä vahvistavia koodaustehtäviä.

Kurkista tekoälyn ja koneoppimisen maailmaan! (på finska)

  • Aika: Ke 11.10. klo 9.00–10.00
  • Kohderyhmä: 4.–9.-luokkalaiset
  • Kouluttaja: Innokas-kouluttaja Janne Fagerlund 
  • Kuvaus: Arjessamme on rutkasti laitteita ja sovelluksia, joiden toimintaan sisältyy tekoälyä ja koneoppimista. Puhelimemme osaavat ”kuunnella” meitä tunnistaakseen äänikomentomme ja ”nähdä” kasvomme avatakseen lukituksen vain oikealle henkilölle. Olet ehkä kuullut myös ChatGPT:stä ja siitä, että tekoäly osaa luoda kuvia sille syötetyn tekstin perusteella. Miten tekoälysovellukset toimivat? Etäoppitunnilla tutustutaan innostavasti ja käytännönläheisesti siihen, miten tekoäly ja koneoppiminen näkyvät jokapäiväisessä elämässämme ja miksi niistä oppiminen on tärkeää. Ennakkovalmistelu: Keskustelkaa luokassa, mitä tekoäly mielestänne tarkoittaa (missä sitä on, miten se toimii, mihin sitä käytetään, jne.)?

Kokeiluja tekoälyn maailmassa (på finska)

  • Aika: Ke 11.10. klo 12.0013.00
  • Kohderyhmä: eskari–3.luokkalaiset
  • Kouluttaja: Innokas-kouluttaja Jukka Lehtoranta
  • Kuvaus: Kokeiluja tekoälyn maailmassa -oppitunnilla tutustutaan tekoälyyn ilmiönä ja erilaisiin pienille lapsille soveltuviin tapoihin kokeilla erilaisia tekoälyn ominaisuuksia. Oppitunnilla esitellään käytännön kautta erilaisia tapoja, joilla tekoälyn maailmaan voi tutustua.

Satumaisia ohjelmointileikkejä (på finska)

  • Aika: To 12.10. klo 9.00–10.00
  • Kohderyhmä: vaka ja 1.–2.-luokkalaiset
  • Kouluttaja: Metsokankaan koulun Innokas-kouluttajat
  • Kuvaus: Tällä etäoppitunnilla on luvassa helppoja ohjelmointileikkejä satumaisessa ympäristössä. Tule kuuntelemaan satua ja kokemaan sadun tapahtumia helppojen ohjelmointileikkien avulla. Leikkien myötä osallistuja tutustuu ohjelmoinnin aakkosiin.

Välkommen med i inspirerande prorgrammeringsevenemang!

EU Kodveckan är ett projekt på gräsrotsnivå vars målsättning är att främja programmering och digital läskunnighet på ett roligt och inkluderande sätt.

@CodeWeekEU #CodeWeekFinland