Mikä ihmeen Pelastus?
Innokas Pelastus 1-3 -kilpasarjoissa joukkueet rakentavat ja ohjelmoivat robotin, jonka tulee itsenäisesti selvitä erilaisista haasteista ja löytää mahdollisimman nopeasti vaarassa oleva uhri. Matkalla robotti seuraa valkoisella pohjalla olevaa mustaa viivaa. Reitillä on kilpasarjasta riippuen eritasoisia mutkia, esteitä, risteyksiä ja katkoksia, joiden suorittamisesta saa pisteitä. Rata päättyy vihreään pelastusalueeseen, jolta robotin tulee pelastaa uhri (½ litran folioitu virvoitusjuomatölkki). Eniten pisteitä keräävä robotti on voittaja. Jos kahdella robotilla on sama pistemäärä, aika ratkaisee.
![](https://www.innokas.fi/wp-content/uploads/2020/11/1280-1.png)
Lajiohjeet ja lisätiedot
Tutustu Pelastuksen lajiohjeisiin täällä.
Katso tältä videolta vinkit ja niksit Pelastukseen.
Lisätiedot: Päätuomari Jens Lindholm (etunimi.sukunimi@edu.larsmo.fi)
![](https://www.innokas.fi/wp-content/uploads/2020/09/Pelastus1-scaled-e1605695419755.jpg)
Pelastus 1
Tämä sarja sopii erinomaisesti ohjelmoinnin ja lego-rakentelun vasta-alkajille ensimmäiseksi kilpailulajiksi. Robotin tulee selvitä radan mutkista, esteistä ja kippaavasta ratapalasta.
Haasteet:
- Selviä viivasta haasteineen punaiselle teippiviivalle.
- Aja sisään uhrinpelastusalueelle.
- Tunnista uhri sensorilla.
- Työnnä uhri ulos uhrinpelastusalueelta.
- Palaa takaisin uhrinpelastusalueelle.
![](https://www.innokas.fi/wp-content/uploads/2020/09/IMG_3172-scaled-e1605695466928-1280x960.jpg)
Pelastus 2
Tässä sarjassa haasteet ja radan suorittaminen vaativat hieman enemmän rakentelu- ja ohjelmointitaitoja. Lisähaastetta tuovat mäki, risteykset ja radassa olevat jyrkemmät kulmat.
Haasteet:
- Selviä viivasta haasteineen punaiselle teippiviivalle.
- Aja sisään uhrinpelastusalueelle.
- Tunnista uhri sensorilla.
- Tartu kiinni uhriin. (Tarttuja on pakollinen.)
- Vie uhri ulos uhrinpelastusalueelta.
- Palaa takaisin uhrinpelastusalueelle.
![](https://www.innokas.fi/wp-content/uploads/2024/10/Pelastus-3-kuva-laatikkoon-1280x1280.jpg)
Pelastus 3
Tässä sarjassa lisähaastetta tuovat kierrettävä este ja katkos viivassa. Lisäksi uhrin käsittely vaatii robotilta rakenteellisesti ja ohjelmoinnillisesti edistyksellisisä ratkaisuja.
Haasteet:
- Selviä viivasta haasteineen punaiselle teippiviivalle.
- Aja sisään uhrinpelastusalueelle.
- Tunnista uhri sensorilla.
- Nosta uhri ilmaan. (Tarttuja on pakollinen.)
- Etsi pelastusalueen kulmassa musta teipattu kolmio (210 x 210 x 300 mm).
- Luovuta uhri niin, että se jää pystyasentoon mustan kolmion päällä.
- Peruuta takaisin vihreälle alueelle.