Posted on 29 syyskuun, 2023 by Leenu Juurola -
Opetushallituksen rahoittamassa Innovatiivinen koulu toimii! -hankkeessa (v. 2021-2023) on jatkettu innovatiivisen koulun mallin kehittämistä hankekoulujen toteuttamien kehittämisprojektien avulla. Hankkeessa oli mukana eNorssi-verkosto sekä kymmenen koulua eri puolilta Suomea. Hankkeen aikana koulut edistivät omia kehittämisprojektejaan tuetun kehittämisprosessin mukaisesti. Kehittämistyötä tuettiin hankkeen aikana ohjauspalavereiden, vertaissparraamisen, erilaisten projektityökalujen sekä koulutusten avulla. Koulun kokonaisvaltaisen keittämisen tueksi hankkeessa kehitettiin ja pilotoitiin uusia, teemoitettuja palvelukokonaisuuksia:
1) Koulun jatkuvan osaamisen kehittämisen ja arvioinnin toimintatavat
2) Yhteis- ja tiimiopettajuuden mallit ja toimintatavat
3) Innovatiiviset oppimisen tilat ja tapahtumat
4) Digitaalinen teknologia oppimisen kohteena ja välineenä
5) Digitaalinen teknologia yhteistyön, vuorovaikutuksen ja johtamisen välineenä
Näiden videoiden avulla voit tutustua hankekoulujen kehittämiin hyviin käytänteisiin ja toimintamalleihin:
- eNorssi-verkosto: Oppilasagentti-malli
- Jäälin koulu, Oulu: Makupalatunnit, Värkkäämö, Ahräämö ja koko kylän Digipaja
- Järnefeltin koulu, Lohja: Yhteisopettajuusmalli digioppimisen tukena
- Keljonkankaan koulu, Jyväskylä: Opettajat osaamista jakamassa – Varjostaja-malli
- Lahnuksen koulu, Espoo: Oppilaiden Tekniikka-ryhmä
- Näs skola, Larsmo / Luoto: Den innovativa skolan fungerar tillsammans
- Riistaveden koulu, Kuopio: Opettajapari- ja Digiagentti-malli
- Sammonlahden koulu, Lappeenranta: Vanhempainkoulu-toimintamalli
- Sunan koulu, Espoo: Digiportaat ja Digibingo oppilaiden ja opettajien tukena
- Vuoreksen koulu, Tampere: Osallisuutta toimimalla -malli
- Ylikylän koulu, Rovaniemi: Maker-toiminta osaksi koulun arkea
Posted on 30 elokuun, 2022 by Leenu Juurola -
Erilaisia värkkäilytiloja on ollut jo kauan käytössä ympäri maailmaa. Termit keksimisen pedagogiikka, STEAM, maker-pedagogiikka, makerspace, hackerspace, fablab ja fablearn lab voivat kuulostaa tutuilta, mutta mistä oikein on kyse?
Tässä Innokas FabLearn Lab -käsikirjassa pyritään vastaamaan moneen mieltä askarruttavaan kysymykseen, esim.:
- Miten keksimisen pedagogiikka istuu suomalaiseen koulumaailmaan?
- Miten keksimisen pedagogiikkaa voidaan tuoda keskelle kouluarkea?
- Millä välineillä toimintaa voidaan järjestää?
- Minkälaisia erilaisia tilaratkaisuja on?
- Mitä erilaisissa FabLearn Labeissa voi tehdä?
- Mistä löytää lisätietoa aiheesta?
Posted on 4 maaliskuun, 2022 by Leenu Juurola -
Näiden materiaalien avulla voit tutustua VEX IQ -robotiikkajärjestelmän käyttöönottoon alkutoimista ohjelmointiin. Havainnollisten ohjeiden ja niksien avulla käyttöönotto ja ohjelmointi on mahdollista nillekin, joilla ei ole aiempaa kokemusta blokkipohjaisesta ohjelmoinnista.
1. VEX IQ -robotiikkajärjestelmän käyttöönottoohjeet alkutoimista ohjelmointiin
2. VEX IQ -pikaohje, joka helpottaa ohjelmointia
Posted on 8 syyskuun, 2021 by Leenu Juurola -
Makerspace, FabLab vai värkkäämö? Onko maker-tila osana koulun toimintaa, liikkuva mobiiliratkaisu vai yhteiskäyttötila esimerkiksi nuorisotoimen kanssa? Millaista oppimista maker-tilat mahdollistavat, miten tiloja tulisi suunnitella ja miten hyödyntää suunnittelussa oman alueen vahvuuksia?
Näiden videoiden avulla voit tutustua virtuaalisesti erilaisiin maker-tilaratkaisuihin eri puolilla Suomea. Videot on tuotettu osana 4.12.2020 järjestettyä Make it now – maker-pedagogiikan tilaratkaisut -seminaaria.
- Bosund Makerspace i Larsmo: Tällä videolla tutustutaan Larsmon kunnassa sijaitsevaan Bosundin koulun makerspace-tilaan ja siellä toteutettavaan maker-toimintaan.
- Lappeenrannan kaupungin Innoverstas – materiaalien uudelleenkäyttökeskus: Tällä videolla tutustutaan Lappeenrannassa sijaitsevaan Innoverstaaseen, joka toimii materiaalien uudelleenkäyttökeskuksena. Videolla kerrotaan miten Tuju-panimossa ylijäävät siniset muovilevyt päätyvät koululaisten tekemien design-tuotteiden raaka-aineiksi.
- Lohjan kaupungin varhaiskasvatuksen värkkailyboksi -toimintamalli: Tällä videolla kerrotaan, miten toimii Lohjan kaupungin kehittämä lainattava varhaiskasvatuksen värkkäilyboksi.
- Mobile FabLab, Tampereen yliopiston liikkuva digitaalisen valmistuksen verstas: Tässä videossa tutustutaan Tampereen yliopiston yhteydessä toimivan lasten ja nuorten Juniversityn kehittämään Mobile FabLab -toimintaan.
- Rajakylän koulun Innokas FabLearnLab: Tällä videolla tutustutaan Oulussa sijaitsevan Rajakylän koulun Innokas FabLearn Labiin ja sen peadagogiseen Teknoluokka-toimintamalliin.
- Vuoreksen koulun FabLab: Tällä videolla tutustutaan Tampereella, Vuoreksen koulussa sijaitsevaan FabLab-tilaan ja sen käyttöön.
Posted on 11 kesäkuun, 2021 by Leenu Juurola -
Näiden materiaalien avulla voit rakentaa luokassa tai kerhossa Robomestarit 2020 TV-sarjan robotteja ja seurata samalla sarjan etenemistä. Robomestarit TV-sarjan molemmat kaudet on katsottavissa YLE Areenassa. Ohjeet on laadittu sarjan sisältöjä noudattaen, mutta kerhossa, koulussa tai itse rakennettaessa tehtäviä voidaan soveltaa ikäryhmälle sopivalla tavalla ja käytettävissä olevia materiaaleja hyödyntäen. Sarjassa on käytetty pääasiassa Lego EV3 Mindstorms Education -sarjoja, mutta keksintöjen toteutuksessa voidaan hyödyntää myös muuta käytössä olevaa teknologiaa, välineitä ja materiaaleja. Tärkeintä on innostaa toimintaan, kokeilemiseen ja itse tekemiseen sekä keksiä omia hienoja ratkaisuja ja innovaatioita.
Rakenna- ja Koodaa-tehtävämateriaalit
Kehitä-tehtävämateriaalit
Posted on 18 tammikuun, 2021 by Leenu Juurola -
Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Ohjelmoinnin rakenteet, Sensoreiden käyttö, Ulkoisten osien liittäminen, Hauskat projektit)
Micro:bit: Perusteet
Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin käytön perusteisiin.
1. Micro:bit – käyttöohje *: Käyttöohjeen avulla tutustut Micro:bitin perusrakenteeseen ja ohjelmointiympäristöön.
2. Pinnit käyttöön (ystävyysmittari ja arvon lukeminen) *: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Micro:bitin pinnien hyödyntämiseen ulkoisten kytkentöjen kautta.
3. Micro:bitien yhdistäminen toisiinsa (radio) **: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Micro:bittien yhdistämiseen toisiinsa sisäänrakennetun radion kautta sekä opit, kuinka laitteiden välillä voidaan lähetellä viestejä.
4. Micro:bitin yhdistäminen mobiililaitteeseen (bluetooth) **: Micro:bittiä voidaan ohjelmoida myös mobiililaitteella Bluetoothin kautta. Tämä ohjeistus neuvoo Bluetooth-yhteyden muodostamisen ja ohjelman siirron micro:bittiin.
5. Syöte-aloitusehtojen käyttö *: Aloitusehtojen avulla ohjelmoidut skriptit saadaan käynnistymään. Syöte-aloitusehto-ohje käy läpi yleisempien aloitusehtojen käytön micro:bitillä.
Posted on 27 tammikuun, 2021 by Leenu Juurola -
Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Perusteet, Sensoreiden käyttö, Ulkoisten osien liittäminen, Hauskat projektit)
Micro:bit: Ohjelmoinnin rakenteet
Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin ohjelmoinnin rakenteisiin.
1. Toistolause *: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut toistolauseeseen Micro:bitin avulla.
2. Muuttuja (Noppa) **: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut muuttuja-käsitteeseen Micro:bitin avulla.
3. Kivi-paperi-sakset (Ehtolause) **: Tämän tehtäväkortti tutustuttaa Kivi, sakset ja paperi -pelin avulla muuttujaan, satunnaislukuun ja ehtolauseeseen.
Posted on 27 tammikuun, 2021 by Leenu Juurola -
Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Perusteet, Ohjelmoinnin rakenteet, Sensoreiden käyttö, Ulkoisten osien liittäminen, Hauskat projektit)
Micro:bit: sensoreiden käyttö
Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin sensoreiden käyttöön.
1. Micro:bitin sensoritietojen lukeminen ja vertailu **: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Micro:bitin sensoritietojen lukemiseen ja vertailuun.
2. Kompassi ***: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Micro:bitiin sisäänrakennetun kompanssisensorin toimintaan.
3. Pylväsdiagrammi (sensoridatan esittäminen) *****: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut pylväsdiagrammin tekemiseen Micro:bitin avulla.
4. TMP36-lämpötila-anturin käyttö *****: Tämän tehtäväkortin avulla opit liittämään ulkoisen lämpötila-anturin Micro:bitiin. Sopii hyvin esimerkiksi unelmien koti -työhön seinällä olevaan lämpömittariin aktivoimaan jonkin toiminnon huoneessa.
Posted on 27 tammikuun, 2021 by Leenu Juurola -
Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Perusteet, Ohjelmoinnin rakenteet, Sensoreiden käyttö, Hauskat projektit)
Micro:bit: Ulkoisten osien liittäminen
Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin käytön perusteisiin.
1. Laitteiden liittäminen (ledi) **: Tämän tehtäväkortin avulla harjoittelet ledin yhdistämistä Micro:bittiin.
2. Kytkimen liittäminen **-***: Tämän tehtäväkortin avulla harjoittelet kytkimen liittämistä Micro:bittiin.
3. Kaiuttimen/kuulokkeiden/summerin liittäminen Micro:bittiin **: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut kaiuttimen, kuulokkeiden ja summerin kytkemiseen Micro:bittiin.
4. Servomoottorin liittäminen Micro:bittiin ****: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut seervomoottorin toiminnan perusteisiin ja sen kytkemiseen Micro:bitiin.
5. Moottorin kytkeminen ****: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut moottorin kytkemiseen Micro:bittiin ja sen käyttämiseen transistorikytkimen avulla.
Posted on 27 tammikuun, 2021 by Leenu Juurola -
Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Perusteet, Ohjelmoinnin rakenteet, Sensoreiden käyttö, Ulkoisten osien liittäminen)
Micro:bit: Hauskat projektit
Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin hyödyntämiseen erilaisissa hauskoissa projekteissa ja MicroPythonin perusteisiin.
1. Theremin-soitin **: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Micro:bitistä rakennettuun Theremin-soittimeen, joka vaihtaa säveltaajuutta valonmäärän mukaisesti.
2. Salaluku-matikkapeli ***: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Matikkapelin luomiseen Micro:bitin avulla.
3. Ahmattipeli ***: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Ahmattipelin luomiseen Micro:bitin avulla.
4. Micro:bit-älyhuone ***: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut älyhuoneprojektiin, jonka voi toteuttaa Micro:bitiä hyödyntäen. Tulostettavan Micro:bit-huonekortin löydät täältä.
5. MicroPython-perusteet ****: Näiden tehtäväkorttien avulla tutustut MicroPythonin perusteisiin.