Materiaalityyppi: Ohjelmointi ja robotiikka

Lego Education SPIKE: Python-ohjelmointikieli

Python on tekstipohjainen ohjelmointikieli, johon tutustuminen on hyvä aloittaa opetussuunnitelmien pohjalta viimeistään yläkoulun alussa. Python on ytimekäs, helposti luettava ja monipuolinen kieli. Tällä videolla esitellään käytännönläheisesti Lego Education SPIKE -robottien Python-ohjelmoinnin aloittaminen Lego Spike -appia käyttäen.

Lego EV3, SPIKE ja Robot Inventor: Scratch-ohjelmointikieli

Tutustu Lego Mindstorms EV3-robotin peruskäyttöön, ehtolauseeseen ja moottoreiden ohjaukseen oheisten ohjeiden avulla. Näiden ohjeiden pohjalla on käytetty Lego Mindstorms EV3 Education -rakentelusarjaa ja ohjelmointiin on käytetty Legon vuonna 2021 uudistamaa, Scratchiin pohjautuvaa, graafista ohjelmointikieltä. Sama ohjelmointiympäristö on käytettävissä PC-, Mac-,iOS-, Android sekä Chromebook-ympäristöissä. Ohjelmointiohjeita voi käyttää myös soveltuvien osin Legon Education SPIKE Prime ja Robot Inventor -robottien kanssa. Lue lisää toiminnallisista eroista ohjeista.

1. Peruskäyttöohjeessa käydään läpi EV3-laitteen rakenne sekä ohjelmointi ja ohjelman siirtäminen robottiin.

2. Ehtolauseohjeessa kerrotaan miten robotin toiminnot voidaan määritellä käynnistymään erilaisten aloitusehtojen kautta ja käsitellään ehtolausetta ja silmukkaan ohjelman kulun ohjaamisessa.

3. Moottoreiden ohjausohjeessa kerrotaan yleisesti Lego EV3 Education -robotin mukana toimitettavista moottoreista, niiden ohjelmoinnista sekä ohjelmointiympäristössä olevista kahdesta valikosta, joita voidaan käyttää moottorien ohjaamiseen.

Make it now! Maker-pedagogiikan tilaratkaisut

Makerspace, FabLab vai värkkäämö? Onko maker-tila osana koulun toimintaa, liikkuva mobiiliratkaisu vai yhteiskäyttötila esimerkiksi nuorisotoimen kanssa? Millaista oppimista maker-tilat mahdollistavat, miten tiloja tulisi suunnitella ja miten hyödyntää suunnittelussa oman alueen vahvuuksia?

Näiden videoiden avulla voit tutustua virtuaalisesti erilaisiin maker-tilaratkaisuihin eri puolilla Suomea. Videot on tuotettu osana 4.12.2020 järjestettyä Make it now – maker-pedagogiikan tilaratkaisut -seminaaria.

  • Bosund Makerspace i Larsmo: Tällä videolla tutustutaan Larsmon kunnassa sijaitsevaan Bosundin koulun makerspace-tilaan ja siellä toteutettavaan maker-toimintaan.
  • Lappeenrannan kaupungin Innoverstas – materiaalien uudelleenkäyttökeskus: Tällä videolla tutustutaan Lappeenrannassa sijaitsevaan Innoverstaaseen, joka toimii materiaalien uudelleenkäyttökeskuksena. Videolla kerrotaan miten Tuju-panimossa ylijäävät siniset muovilevyt päätyvät koululaisten tekemien design-tuotteiden raaka-aineiksi.
  • Lohjan kaupungin varhaiskasvatuksen värkkailyboksi -toimintamalli: Tällä videolla kerrotaan, miten toimii Lohjan kaupungin kehittämä lainattava varhaiskasvatuksen värkkäilyboksi.
  • Mobile FabLab, Tampereen yliopiston liikkuva digitaalisen valmistuksen verstas: Tässä videossa tutustutaan Tampereen yliopiston yhteydessä toimivan lasten ja nuorten Juniversityn kehittämään Mobile FabLab -toimintaan.
  • Rajakylän koulun Innokas FabLearnLab: Tällä videolla tutustutaan Oulussa sijaitsevan Rajakylän koulun Innokas FabLearn Labiin ja sen peadagogiseen Teknoluokka-toimintamalliin.
  • Vuoreksen koulun FabLab: Tällä videolla tutustutaan Tampereella, Vuoreksen koulussa sijaitsevaan FabLab-tilaan ja sen käyttöön.

Robomestarit 2020: Tehtävämateriaalit

Näiden materiaalien avulla voit rakentaa luokassa tai kerhossa Robomestarit 2020 TV-sarjan robotteja ja seurata samalla sarjan etenemistä. Robomestarit TV-sarjan molemmat kaudet on katsottavissa YLE Areenassa. Ohjeet on laadittu sarjan sisältöjä noudattaen, mutta kerhossa, koulussa tai itse rakennettaessa tehtäviä voidaan soveltaa ikäryhmälle sopivalla tavalla ja käytettävissä olevia materiaaleja hyödyntäen. Sarjassa on käytetty pääasiassa Lego EV3 Mindstorms Education -sarjoja, mutta keksintöjen toteutuksessa voidaan hyödyntää myös muuta käytössä olevaa teknologiaa, välineitä ja materiaaleja. Tärkeintä on innostaa toimintaan, kokeilemiseen ja itse tekemiseen sekä keksiä omia hienoja ratkaisuja ja innovaatioita.

Rakenna- ja Koodaa-tehtävämateriaalit

Kehitä-tehtävämateriaalit

 

Micro:bit: Perusteet

Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Ohjelmoinnin rakenteet, Sensoreiden käyttö, Ulkoisten osien liittäminen, Hauskat projektit)

 

Micro:bit: Perusteet

Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin käytön perusteisiin.

1. Micro:bit – käyttöohje *: Käyttöohjeen avulla tutustut Micro:bitin perusrakenteeseen ja ohjelmointiympäristöön.

2. Pinnit käyttöön (ystävyysmittari ja arvon lukeminen) *: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Micro:bitin pinnien hyödyntämiseen ulkoisten kytkentöjen kautta.

3. Micro:bitien yhdistäminen toisiinsa (radio) **: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Micro:bittien yhdistämiseen toisiinsa sisäänrakennetun radion kautta sekä opit, kuinka laitteiden välillä voidaan lähetellä viestejä.

4. Micro:bitin yhdistäminen mobiililaitteeseen (bluetooth) **: Micro:bittiä voidaan ohjelmoida myös mobiililaitteella Bluetoothin kautta. Tämä ohjeistus neuvoo Bluetooth-yhteyden muodostamisen ja ohjelman siirron micro:bittiin.

5. Syöte-aloitusehtojen käyttö *: Aloitusehtojen avulla ohjelmoidut skriptit saadaan käynnistymään. Syöte-aloitusehto-ohje käy läpi yleisempien aloitusehtojen käytön micro:bitillä.

Micro:bit: Ohjelmoinnin rakenteet

Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Perusteet, Sensoreiden käyttö, Ulkoisten osien liittäminen, Hauskat projektit)

 

Micro:bit: Ohjelmoinnin rakenteet

Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin ohjelmoinnin rakenteisiin.

1. Toistolause *: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut toistolauseeseen Micro:bitin avulla.

2. Muuttuja (Noppa) **: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut muuttuja-käsitteeseen Micro:bitin avulla.

3. Kivi-paperi-sakset (Ehtolause) **: Tämän tehtäväkortti tutustuttaa Kivi, sakset ja paperi -pelin avulla muuttujaan, satunnaislukuun ja ehtolauseeseen.

 

Micro:bit: Sensoreiden käyttö

Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Perusteet, Ohjelmoinnin rakenteet, Sensoreiden käyttö, Ulkoisten osien liittäminen, Hauskat projektit)

 

Micro:bit: sensoreiden käyttö

Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin sensoreiden käyttöön.

1. Micro:bitin sensoritietojen lukeminen ja vertailu **:  Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Micro:bitin sensoritietojen lukemiseen ja vertailuun.

2. Kompassi ***: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Micro:bitiin sisäänrakennetun kompanssisensorin toimintaan.

3. Pylväsdiagrammi (sensoridatan esittäminen) *****: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut pylväsdiagrammin tekemiseen Micro:bitin avulla.

4. TMP36-lämpötila-anturin käyttö *****: Tämän tehtäväkortin avulla opit liittämään ulkoisen lämpötila-anturin Micro:bitiin. Sopii hyvin esimerkiksi unelmien koti -työhön seinällä olevaan lämpömittariin aktivoimaan jonkin toiminnon huoneessa.

 

Micro:bit: Ulkoisten osien liittäminen

Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Perusteet, Ohjelmoinnin rakenteet, Sensoreiden käyttö, Hauskat projektit)

 

Micro:bit: Ulkoisten osien liittäminen

Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin käytön perusteisiin.

1. Laitteiden liittäminen (ledi) **: Tämän tehtäväkortin avulla harjoittelet ledin yhdistämistä Micro:bittiin.

2. Kytkimen liittäminen **-***: Tämän tehtäväkortin avulla harjoittelet kytkimen liittämistä Micro:bittiin.

3. Kaiuttimen/kuulokkeiden/summerin liittäminen Micro:bittiin **: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut kaiuttimen, kuulokkeiden ja summerin kytkemiseen Micro:bittiin.

4. Servomoottorin liittäminen Micro:bittiin ****: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut seervomoottorin toiminnan perusteisiin ja sen kytkemiseen Micro:bitiin.

5. Moottorin kytkeminen ****: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut moottorin kytkemiseen Micro:bittiin ja sen käyttämiseen transistorikytkimen avulla.