Material Class: Luokat 3-6

Arjen automaatio ja robotiikka

Arkipäivän automaatio ja robotiikka -materiaalin avulla tutustut automaatiota ja robotiikkaa hyödyntäviin laitteisiin, opit rakennettua ympäristöä havainnoimalla tekemään ja luomaan ohjelmia, käyttämään ohjelmoinnissa tarvittavia rakenteita ja innovoimaan ohjelmointia ja robotiikkaa hyödyntävän laitteen.

Materiaalipaketti sisältää opettajan ohjeen sekä oppilaiden kanssa käytettävän esitysmateriaalin. Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.

Arjen automaatio ja robotiikka, Esitysmateriaali
Arjen automaatio ja robotiikka, Opettajan ohje

Code.org ohjelmoinnin opetuksessa

Oppilas hymyilee kameralle tietokoneen ääressä

Code.org –materiaali sisältää käytännönläheisen ohjeistuksen verkosta ilmaiseksi löytyvän Koodaustunti-materiaalin käyttöönottoon.

Materiaali sisältää ohjeet oppitunnin ennakkovalmisteluista, oppitunnin etenemisestä, arvioinnista sekä vinkkejä lisäharjoitteluun.

Code.org ohjelmoinnin opetuksessa

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus

Professori Jari Lavonen luennoimassa opiskelijoille

Innokas-verkostossa kehitetään tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta 2000-luvun taitojen oppimisen tukemiseksi. Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan professori Jari Lavonen avaa neliosaisessa videosarjassa sekä tulevaisuuden taitojen (2000-luvun taidot) linkitystä innovaatiokasvatukseen että kertoo niiden tieteellisestä taustasta ja käytännön sovellutuksista. Tämä materiaali on tuotettu osana OPH:n rahoittamaa täydennyskoulutusta.

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 1

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 2

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 3

Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 4

Esimerkkejä kouluissa toteutetuista innovaatiokasvatusprojekteista

Aikuisten vessapaperirullista rakentama keksintö, jonka osana pahvista rakennettu poro

Innokas-verkostossa kehitetään tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta 2000-luvun taitojen oppimisen tukemiseksi. Alla kolme esimerkkiä kouluissa toteutetuista innovaatiokasvatusprojekteista. Kyseiset koulut osallistuivat syksyn 2017 Innokas-haasteeseen ”Robotit rakentavat tulevaisuudessa” ja toteuttivat monipuolisia innovaatiokasvatusprojekteja kouluissaan. Lue lisää syksyn 2017 haasteesta täältä.

Projektikuvaukset ja videot

Huovilan koulu: AT-apuri. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.

Kalevalan koulu: Rapi-robotti. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.

Sammonlahden koulu: Tulevaisuuden murkina. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.

Innovaatioprosessi: Me ollaan keksijöitä

Innovaatioprosessi: Älytuote tai älypuettava

Innovaatioprosessi: Arjen haaste

Monialaiset oppimiskokonaisuudet

Professori Kai Hakkarainen luennoimassa opiskelijoille

Innokas-verkosto on kehittänyt yhteistyössä Suomen Akatemian rahoittaman Co4Lab-hankkeen kanssa tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan professori Kai Hakkarainen avaa neliosaisessa videosarjassa sekä monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin liittyviä tiedonluomisen prosesseja ja oppimisen tukemista digitaalisen teknologian avulla että monialaisten oppimiskokonaisuuksien arviointia. Tämä materiaali on tuotettu osana OPH:n rahoittamaa täydennyskoulutusta.

Osa 1, Tiedonluominen monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa

Osa 2, Oppimisen tukeminen digitaalisen teknologian avulla

Osa 3, Arvioinnin tehtävä monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa

Osa 4, Oppimista ja motivoitumista tukevat arviointikäytänteet

Esimerkkejä kouluissa toteutetuista monialaisista oppimiskokonaisuuksista

Microbittiä hyödyntävä rakennelma, johon kytkettynä mm. paristokotelo ja tuuletin

Innokas-verkosto kehittää yhteistyössä Suomen Akatemian rahoittaman Co4Lab-hankkeen kanssa tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Videoissa esitellyt monialaiset oppimiskokonaisuudet/-projektit on toteutettu Co4Lab-hankkeessa mukana olevissa Koulumestarin koulussa ja Viikin normaalikoulussa.

Esimerkkiprojekti ”Arjen haaste”

Esimerkkiprojekti ”Me ollaan keksijöitä”

Ohjelmoinnin perusteet osa 1: Mitä ohjelmointi on?

Käsi painamassa hissin nappulaa

Katso Ohjelmoinnin perusteet–videosarjan ensimmäinen osa Mitä ohjelmointi on? ja innostu ohjelmoinnin ja robotiikan opettamisesta ja oppimisesta!

Video toimii johdantona ohjelmoinnin ja robotiikan opetteluun sekä oppilaille että opettajille. Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.

Katso myös videosarjan toinen ja kolmas osa, Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa 1) ja Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa 2).