Tämä materiaali opastaa sinut ThingLinkin käyttöönottoon oppilasryhmälle.
Tämä materiaali opastaa sinut ThingLinkin käyttöönottoon oppilasryhmälle.
Arkipäivän automaatio ja robotiikka -materiaalin avulla tutustut automaatiota ja robotiikkaa hyödyntäviin laitteisiin, opit rakennettua ympäristöä havainnoimalla tekemään ja luomaan ohjelmia, käyttämään ohjelmoinnissa tarvittavia rakenteita ja innovoimaan ohjelmointia ja robotiikkaa hyödyntävän laitteen.
Materiaalipaketti sisältää opettajan ohjeen sekä oppilaiden kanssa käytettävän esitysmateriaalin. Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.
Arjen automaatio ja robotiikka, Esitysmateriaali
Arjen automaatio ja robotiikka, Opettajan ohje
Code.org –materiaali sisältää käytännönläheisen ohjeistuksen verkosta ilmaiseksi löytyvän Koodaustunti-materiaalin käyttöönottoon.
Materiaali sisältää ohjeet oppitunnin ennakkovalmisteluista, oppitunnin etenemisestä, arvioinnista sekä vinkkejä lisäharjoitteluun.
Video kertoo innovaatiokasvatuksesta oppimisen tukena.
Innokas-verkostossa kehitetään tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta 2000-luvun taitojen oppimisen tukemiseksi. Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan professori Jari Lavonen avaa neliosaisessa videosarjassa sekä tulevaisuuden taitojen (2000-luvun taidot) linkitystä innovaatiokasvatukseen että kertoo niiden tieteellisestä taustasta ja käytännön sovellutuksista. Tämä materiaali on tuotettu osana OPH:n rahoittamaa täydennyskoulutusta.
Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 1
Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 2
Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 3
Tulevaisuuden taidot ja innovaatiokasvatus, Osa 4
Innokas-verkostossa kehitetään tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta 2000-luvun taitojen oppimisen tukemiseksi. Alla kolme esimerkkiä kouluissa toteutetuista innovaatiokasvatusprojekteista. Kyseiset koulut osallistuivat syksyn 2017 Innokas-haasteeseen ”Robotit rakentavat tulevaisuudessa” ja toteuttivat monipuolisia innovaatiokasvatusprojekteja kouluissaan. Lue lisää syksyn 2017 haasteesta täältä.
Projektikuvaukset ja videot
Huovilan koulu: AT-apuri. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.
Kalevalan koulu: Rapi-robotti. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.
Sammonlahden koulu: Tulevaisuuden murkina. Katso video ja lue projektikuvaus täältä.
Innovaatioprosessi: Me ollaan keksijöitä
Innovaatioprosessi: Älytuote tai älypuettava
Innovaatioprosessi: Arjen haaste
Innokas-verkosto on kehittänyt yhteistyössä Suomen Akatemian rahoittaman Co4Lab-hankkeen kanssa tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan professori Kai Hakkarainen avaa neliosaisessa videosarjassa sekä monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin liittyviä tiedonluomisen prosesseja ja oppimisen tukemista digitaalisen teknologian avulla että monialaisten oppimiskokonaisuuksien arviointia. Tämä materiaali on tuotettu osana OPH:n rahoittamaa täydennyskoulutusta.
Osa 1, Tiedonluominen monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa
Osa 2, Oppimisen tukeminen digitaalisen teknologian avulla
Osa 3, Arvioinnin tehtävä monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa
Osa 4, Oppimista ja motivoitumista tukevat arviointikäytänteet
Innokas-verkosto kehittää yhteistyössä Suomen Akatemian rahoittaman Co4Lab-hankkeen kanssa tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Videoissa esitellyt monialaiset oppimiskokonaisuudet/-projektit on toteutettu Co4Lab-hankkeessa mukana olevissa Koulumestarin koulussa ja Viikin normaalikoulussa.
Esimerkkiprojekti ”Arjen haaste”
Esimerkkiprojekti ”Me ollaan keksijöitä”
Innokas-verkoston koordinaattori Kati Sormunen kertoo videossa perusopetuksen opetussuunnitelman monialaisisista oppimiskokonaisuuksista ja ohjaa hyödyntämään innovaatioprosesseja niiden toteuttamisessa.
Katso Ohjelmoinnin perusteet–videosarjan ensimmäinen osa Mitä ohjelmointi on? ja innostu ohjelmoinnin ja robotiikan opettamisesta ja oppimisesta!
Video toimii johdantona ohjelmoinnin ja robotiikan opetteluun sekä oppilaille että opettajille. Materiaali on toteutettu osana LUMA Suomi ohjelmaa.
Katso myös videosarjan toinen ja kolmas osa, Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa 1) ja Välineitä ohjelmoinnin opetukseen (osa 2).