Material Class: Luokat 7-9

Micro:bit: Ulkoisten osien liittäminen

Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Perusteet, Ohjelmoinnin rakenteet, Sensoreiden käyttö, Hauskat projektit)

 

Micro:bit: Ulkoisten osien liittäminen

Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin käytön perusteisiin.

1. Laitteiden liittäminen (ledi) **: Tämän tehtäväkortin avulla harjoittelet ledin yhdistämistä Micro:bittiin.

2. Kytkimen liittäminen **-***: Tämän tehtäväkortin avulla harjoittelet kytkimen liittämistä Micro:bittiin.

3. Kaiuttimen/kuulokkeiden/summerin liittäminen Micro:bittiin **: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut kaiuttimen, kuulokkeiden ja summerin kytkemiseen Micro:bittiin.

4. Servomoottorin liittäminen Micro:bittiin ****: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut seervomoottorin toiminnan perusteisiin ja sen kytkemiseen Micro:bitiin.

5. Moottorin kytkeminen ****: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut moottorin kytkemiseen Micro:bittiin ja sen käyttämiseen transistorikytkimen avulla.

Micro:bit: Hauskat projektit

Tutustu Micro:bitin käyttöön ohjelmoinnin ja robotiikan opetuksessa Micro:bit-materiaalisarjan avulla. Materiaalisarja opastaa sinut sekä Micro:bitin peruskäyttöön että ohjelmoinnin ja robotiikan peruskäsitteiden opiskeluun. Materiaalien vaikeustaso on merkitty tähdillä: helpoimmat materiaalit on merkitty yhdellä tähdellä ja haastavimmat materiaalit viidellä tähdellä. Micro:biteihin tutustuminen kannattaa siis aloittaa helpommilla harjoituksilla ja edetä vähitellen kohti haastavampia tehtäviä. Tutustu myös materiaalipaketin muihin osioihin (Perusteet, Ohjelmoinnin rakenteet, Sensoreiden käyttö, Ulkoisten osien liittäminen)

 

Micro:bit: Hauskat projektit

Tässä osiossa tutustutaan Micro:bitin hyödyntämiseen erilaisissa hauskoissa projekteissa ja MicroPythonin perusteisiin.

1. Theremin-soitin **: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Micro:bitistä rakennettuun Theremin-soittimeen, joka vaihtaa säveltaajuutta valonmäärän mukaisesti.

2. Salaluku-matikkapeli ***: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut Matikkapelin luomiseen Micro:bitin avulla.

3. Ahmattipeli ***: Tämän tehtäväkortin  avulla tutustut Ahmattipelin luomiseen Micro:bitin avulla.

4. Micro:bit-älyhuone ***: Tämän tehtäväkortin avulla tutustut älyhuoneprojektiin, jonka voi toteuttaa Micro:bitiä hyödyntäen.  Tulostettavan Micro:bit-huonekortin löydät täältä.

5. MicroPython-perusteet ****: Näiden tehtäväkorttien avulla tutustut MicroPythonin perusteisiin.

Kiina-yhteistyö (osat 1-6)

Innokas-verkosto on tehnyt usean vuoden ajan yhteistyötä kiinalaisten koulujen kanssa. Yhteistyö on ollut osa OPH:n rahoittamaa Global Innokas -hanketta. Yhteistyöhön osallistuneet opettajat Raini Sipilä (SYK, Helsinki) ja Jaana Hekkanen, Minna Kangas ja Petri Korpi (Metsokankaan koulu, Oulu) ovat työstäneet Kiina-yhteistyöhön liittyvät materiaalit. Materiaalien avulla pääset tutustumaan kiinalaisiin kouluihin, yhteistyömahdollisuuksiin kiinalaisten koulujen kanssa ja opettajien yhteistyökokemuksiin.

1. Perustietopaketti: Perustietopaketin avulla saat yleiskuvan kiinalaisesta koulusta ja yhteistyökokemuksista koulujen kanssa.

2. Vuoden 2016 yhteistyöprojektit: Videot kevään 2016 yhteistyöprojekteista koostavat yhteen suomalaisten ja kiinalaisten opettajien yhteistyössä suunnittelemat ja toteuttamat projektit. Suomalaiset opettajat saivat kevään 2016 alussa Kiinasta tiimiopettajaparin, jonka kanssa he suunnittelivat yhteisen projektin. Molemmat opettajat toteuttivat projektin omien oppilaiden kanssa kevään 2016 aikana. Kesäkuussa 2016 suomalaiset opettajat matkustivat Kiinaan konferenssiin, jossa he tapasivat kiinalaiset tiimiparinsa. Suomi-Kiina opettajaparit vetivät osana konferenssiohjelmaa osan projektista kiinalaisille oppilaille.

3. Kesän 2016 GEC konferenssi: Video kesän 2016 Global Educational Community (GEC)-konferenssista (Peking ja Shenzhen) kertoo tarinan suomalaisten ja kiinalaisten yhteistyössä järjestämästä tapahtumasta, jossa osana ohjelmaa olivat suomalaisten ja kiinalaisten opettajien suunnittelemat ja toteuttamat projektit.

4. Kiinalainen koulu lasten silmin: Tällä videolla kiinalaiset oppilaat kertovat koulupäivästään ja lempioppiaineistaan.

5. Vierailulla kiinalaisissa kouluissa: Vierailulla kiinalaisissa kouluissa -videoiden avulla pääset tutustumaan pekingiläisen Zhongguancun NO.3 Primary Schoolin vanhan ja uuden kampuksen koulurakennuksiin ja oppimisympäristöihin.

6. Opettajien kokemuksia Kiina-yhteistyöstä: Tässä videossa kokemuksiaan Suomi-Kiina yhteistyöstä kertovat Jaana Hekkanen ja Minna Kangas.

Game it now! -pelinkehitystaitopaketit

Game it now -oppimateriaali: Peliartistin ja Pelikoodarin taitopaketit

Game it now! -hankkeessa Viopen kanssa yhteistyössä tuotettu pelinkehityksen oppimateriaali koostuu kahdesta materiaalista: Peliartistin ja Pelikoodarin taitopaketeista.  Teemaan jo perehtynyt opettaja voi käyttää materiaalia opetusryhmänsä kanssa suoraan oppitunnilla, mutta materiaali toimii erinomaisesti myös opettajan omien taitojen kehittämiseen tai pelinkehityksen opetuksen suunnitteluun räätälöidysti. Näiden materiaalien kautta pääsee pintaa syvemmälle pelinkehitysprojekteja suunnitellessa ja tehdessä. Materiaalit ovat vapaassa käytössä kaikille suomalaisille oppilaille ja opettajille! (Huom. Jos haluat tallentaa etenemisesi alustan tehtävissä, tulee sinun ensin luoda tunnukset ja kirjautua sisälle. Näin alusta muistaa ja tallentaa aiemmin tehdyn ja voit jatkaa siitä, mihin jäit. Jos haluat tutustua materiaaleihin kirjautumatta, valitse ”START COURSE”.)

  1. Peliartistin taitopaketti
  2. Pelikoodarin taitopaketti

GDevelop5-pelimoottori ja pelinkehityshaaste

“Pelihahmosi seikkailee tietokoneen ruudulla. Päämääränä on päästä hyppelemällä kentän alanurkasta ylänurkkaan!”

Tässä materiaalipaketissa harjoitellaan pelintekoa käyttäen GDevelop5-pelimoottoria. Tämän voi tehdä joko asentaen ohjelman tietokoneelle tai käyttäen sen Online-versiota selaimessa. GameDev-haastetta varten on nauhoitettu ohjevideot, joita voidaan käyttää apuna sukellettaessa pelimaailmaan. (Scratch-materiaalin löydät täältä.)

GDevelop5 Online -haaste käyttäen ohjelman selainversiota

Haasteen voi toteuttaa GDevelop5-pelimoottorilla online-version avulla. Ohjelmaa ei tarvitse ladata koneelle ja se toimii selainpohjaisena. Haasteen toteutus onnistuu siis myös esim. Chromebookeilla. Online-versiossa on käytössä valmiit objektit (hahmot, esteet, viholliset, alustat, jne.). Näitä voi hyödyntää pelin tekemisessä. Tarkoituksena on innostaa oppilaita ja miksei myös opettajiakin pelinkehityksen saloihin. Online-versiossa ei voi tehdä omaa grafiikkaa. Tällä hetkellä tallennus onnistuu Omaan Driveen. Pelin projektitiedoston (muotoa *.json) voi avata uudelleen muokattavaksi. Haasteen kevyeen toteutukseen menee n. 2-3 oppituntia (45min). Materiaalin löydät täältä ja video-ohjeistuksen Innokkaan YouTube-soittolistalta.

GDevelop5-haaste, asennettava ohjelma

Haasteen voi toteuttaa myös GDevelop5-pelimoottorin koneelle asennettavan monipuolisen ohjelman avulla. Toisin kuin selaimella käytettäessä, tämä haastemateriaali ei käytä valmiita grafiikoita tai ääniä, vaan nekin tuotetaan itse. Asennettavalla ohjelmalla työskenneltäessä oppilaat ja opettajat pääsevät tutustumaan monipuolisempiin mahdollisuuksiin verrattuna selainversioon. Haasteen toteutukseen menee n. 2-3 oppituntia (45min). Materiaalin löydät täältä ja video-ohjeistuksen Innokkaan YouTube-soittolistalta.

Innostu ja innovoi -projektiesimerkit

Innokas-verkosto kehittää tapoja toteuttaa innovaatiokasvatusta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Tämä materiaali on tuotettu osana Innostu ja innovoi -koulutuskokonaisuutta. Julkaisu on tarkoitettu perusopetuksessa toimiville opettajille innovaatioprosessien suunnittelun virikemateriaaliksi. Projektiesimerkeissä hyödynnetään mm. arjen teknologian, ohjelmoinnillisen ajattelun, digitaalisen mallinnuksen ja tulostuksen, robotiikan, pelinkehityksen ja micro:bitin käyttötaitoja.

Oculus Go sekä Oculus Quest

Tämä materiaali perehdyttää Oculus Go -virtuaalilasien käyttöön kolmen eri sovelluksen kautta. Sama materiaali toimii soveltuvin osin myös Oculus Quest -virtuaalilasien kanssa.